Hundar som jagar tamdjur

Sv: Hundar som jagar tamdjur

Hur vill du att jag ska beskriva då?

moonlightgarden skrev:
Så vad exakt kan två hål med en liten bred komma ifrån när det syns tydligt att det är det som har dragit loss en bit av kött därifrån?

Jaá du.. kan finnas många orsaker och så länge du inte SETT en hund bita din häst, så tvivlar jag på att det är vad som skett.

Vet vad jag skulle hitta om en hund gjort följande på nån av mina:

Citat "bitit henne i mulen och slitit loss en bit av den som hänger kvar i en viss bit av köttslamsa kvar"

Då hade det nog varit hundmos i hagen....

Har du inte nån bild ??

Inte ute tillgängligt, har ingen bra kamera, kanske kan få den utsläng tills ikväll.

Jag är inte så säker på det, hundar är ganska smidiga av sig å kan lätt komma undan om dom inte fortsätter försöka med någonting. Vi hade tillexempel en gång emmeln två olka hagavdelningar som bara var ett par tre meter bred, säger bara swosch så är hunden ute.

Översatt - vi hade till exempel en gång mellan två olika hagavdelningar som bara var ett par tre meter bred.

Dvs ett mellanrum MELLAN hagar.

ok :bow: börjar nog bli för "gammal" för att läsa yngre människors "datasvenska"
arf2_2.gif

:D
Tror h*n bara hade lite för bråttom när h*n skrev och inte rättade innan det var postat.

Jag fick läsa en gång till innan jag förstod oxå :smirk:

Vi har först en skogsavdelningen i hagen där har vi in å utgången till hagen. Längst med hela denna hage har vi våran beteshage som även fortsätter till vänster. Om man går längst med kanten till höger på beteshagen så har vi uterligare hagmark där dom går på vintern + att vi behöver tillgång till skogen eftersom att det är den delen som vi släpper ut å in och fodrar i därför har vi gjord en "stig" emellan dessa två hagar på en liten bit utav beteshagen så att dom ska kunna gå emellan dessa två hagar på vintern.

viskar lite lågt: slå upp ordet dyslexi i en ordbok..

btw.. såsom jag har sett skadan tror jag att vår teori kan stämma mycket bra..

liten hund lös, ex JR, den går in i hagen nosar på ponnyn, ponnyn som gillar hundar nosar tillbaka, hunden biter till och ponnyn blir självklart rädd!, hoppar in med bakbenen undersig, trampar av en sko när hon slänger sig upp i stegringen, hunden som är tung har hängt kvar första delen av flygturen men köttet slits sönder och hunden flyger och sticker hem fort som bara f-n..

bilen kan jag slänga in såfort lunar slutat f*cka upp sig hela tiden, *massa fula ord om lunar*
lägger in en bild när kollaget fungerar igen..
men teoretiskt sett skulle händelseförloppet beskrivet ovan kunna fungera.. eller?

Här är bilden på Moonlightgardens ponnys läpp (med 2 skivor julknäcke inmölade, aptiten var det inget fel på ;) )
det är de två sårlinjerna(syns svagt som 2 rosa streck) som går uppifrån och neråt som får oss att tro att ett djur bitit.. kan iofs vara räv också..
{806273a6-597f-4fdd-904e-ca35f21609d9}.jpg

peter_lundin skrev:
Alltid svårt att se på en bild sådär men inte skulle jag reagera: Oj ett hundbett!
PL
finns inget annat det skulle kunna vara, detta var den 25 dec och det fanns inte blod någonstans i hagen på någon gren eller så.. (jo en droppe, vid grinden för att hon ville in) och då har vi sökt igenom hela 2 ha hagen..

men vad skulle det kunna vara då?

För mig ser det mera ut att vara upprivet på en vass kant.
Större delen av de sårskador jag träffar på hittar man ingen förklaring till(då undantar jag klara sparkskador). Jag har svårt att lasta lösspringande hundar för alla dessa.
PL

Senast ändrad:

det är LAG på att man ska ha sina hundar i koppel, har man då inte hundarna i koppel +inte kan kontrollera dem, så är det ett brott, oavsett vad som händer.

squarepants skrev:
det är LAG på att man ska ha sina hundar i koppel, har man då inte hundarna i koppel +inte kan kontrollera dem, så är det ett brott, oavsett vad som händer.

Då Du uppenbart inte läst varken lagen eller tidigare i tråden, så kommer här ett utdrag ur Stollans inlägg:

Djurskyddsmyndigheten anser att lagen skall tolkas följande:

"Måste jag koppla hunden?
Under tiden den 1 mars till den 20 augusti ska hundar inte springa lösa där det kan finnas vilt. Under resten av året ska hundar hållas under uppsikt och förhindaras från att driva eller förfölja vilt.

Bestämmelserna ovan styrs av jaktlagen och innebär inte att hunden per automatik alltid måste vara kopplad. I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel."

Så du har fel för lagen säger inte att du alltid måste koppla utan det är lydnad på hunden som avgör om det är ett måste eller inte.
Sådan kontroll över hunden "som om den vore kopplad" är vad som gäller.

hagen var totalt genomletad, inga vassa kanter fanns.. och varför skulle hon ha dragit av en sko om hon inte blivit väldigt rädd och hoppat uppåt, tror inte att hon skulle vara så oförsiktig och drämma in mulen i något och hoppa uppåt sådär om det var en pryl på marken..

kan iofs vara annat djur också, ponnyn är snäll och nyfiken på det mesta som rör sig..

men du vidhåller stenhårt att inget djur, varken vilt eller tamt någonsin skulle bita en nyfiken och närgången häst i mulen?

BeastieBabe skrev:
hagen var totalt genomletad, inga vassa kanter fanns.. och varför skulle hon ha dragit av en sko om hon inte blivit väldigt rädd och hoppat uppåt,

Tja, min häst drog av sig en sko i ren och skär klumpighet för ett tag sen....ställde sig på den med andra hoven och ryckte till.

se bilden längre upp, det var både söndersliten mule OCH avsliten sko..

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar