Hundar som jagar tamdjur

Sv: Hundar som jagar tamdjur

Nej jag vid håller inte stenhårt att det inte kan vara ett djur, läs vad jag skrivit!
Vad jag reagerar mot är inställningen att det måste vara ett djur o då absolut en hund. Jag har sett tillräckligt många sårskador för att veta att man ofta inte hittar orsaken.
Ofta kan man bara spekulera i vad som hänt.
Ni verkar ha spekulerat så mycket att ni övertygat er själva att det måste gått till på ett visst sätt.
PL

Senast ändrad:

har inte sagt att det MÅSTE vara hund, men det är troligast då det finns många jakthundar och sk. grythundar i närheten, och flera springer lösa och "rastas"..
hästen stod då i princip mitt ute i skogen..

moonlightgarden skrev:
LÄS DETTA ALLIHOPA
Detta som hände mig å min häst var ingen kamphund.
Jag hade hästen ute i hagen som vanligt, går ute större delaen av dagen.
Skulle ut å hämta in min häst, när jag upptäcker att hon har blivit attackerad av en hund som bitit henne i mulen och slitit loss en bit av den som hänger kvar i en viss bit av köttslamsa kvar. DETTA VAR INGEN KAMPHUND EFTERSOM ATT BETTET VAR ALLDELES FÖR LITET FÖR DET. Om jag någonsin får tag på hundägaren så kommer den att få betala veterinärräkningen för den omgången + få en grym utskälning om att hundar inte hör hemma i våran hage utan ska hållas under tillräcklig uppsikt för att den inte ska springa in i andra människors hagar å attackera folks oskyldig djur som faktiskt är där dom ska vara.

Citat BeastieBabe: "btw.. såsom jag har sett skadan tror jag att vår teori kan stämma mycket bra..

liten hund lös, ex JR, den går in i hagen nosar på ponnyn, ponnyn som gillar hundar nosar tillbaka, hunden biter till och ponnyn blir självklart rädd!, hoppar in med bakbenen undersig, trampar av en sko när hon slänger sig upp i stegringen, hunden som är tung har hängt kvar första delen av flygturen men köttet slits sönder och hunden flyger och sticker hem fort som bara f-n.."

Låter som om ni båda anser att det MÅSTE vara en hund.......... :cool:

Kan vara räv oxå, men som Beastiebabe har skrivit tidigare så är detta mitt ute i skogen å det finns många som håller på med jakt å har därför olika typer utav jakthundar.
Min är väldigt van vid hundar och skulle därför gärna gå å nosa på en, hon har hundar uppe i röven på sig som står å luktar henne på hoven när hon lyfter på den, å gör ingenting. Så hon har aldrig varit direkt hundrädd av sig precis.
Problemet med att säga att det var en räv är att det inte finns så stor chans att räven skulle stå kvar om det kommer en häst fram å nosar på den.

:rolf: det lät rimligt när Gnist citerade mig men inte när jag skrev det :D

enda gången ponnyn blivit pyttelite nervös (tog ett steg åt sidan typ) av en hund var när min hund satt på ryggen på henne och började darra för att det var så ostadigt att sitta på lös hästskinn :p

Hundar ska vara under kontroll, antingen genom lydnad eller koppel.
Mina Labbar jagade inga djur, och jag hade full koll på dem. Men om de såg att jag var upptagen med annat, så kunde de sticka iväg och bade eller snatta fågelmat, Hundar är som ungar, Mina egna gör alldrig något fel, men grannarnas är ett otyg.

INte riktigt sant att det bara är grannarnas hundra som gör sattyg, jag vet att våran hund som vi hade tidigare hittade på "sattyg" om hon inte fick uppmärksammhet, så det handlar nog bara om att vissa lever i en denial å vissa lever i en mindre denial. Skulle nog jag villja påstå.

Jag menar bara att hundägare liksom föräldrar har svårt att aceptera
att deras älsklingar uppför sig sämre om de själva inte är med!

Har val inte direkt med saken att gora men jag kanner en ponny som fatt mulen full av taggar efter att ha gatt i narkamp med ett piggsvin :D Har aven hort om andra ponnyer som rakat ut for samma sak. Alltid ponnyer dock, aldrig stora hastar...hmmm...vad kan man dra for slutsats om det? ;)

ja så är det definitivt. utan tvekan, de flesta hundar är ögontjänare, kan säga att min schäfer är det. Exempelvis, så om vår gris är lös på gården, och vi inne, då kan hunden valla honom ordenligt, nafsa lite i öronen och ge sig på (inga märken) men är vi ute så skulle han aldrig göra det.

Jag har kommit på honom ett par gånger, då har jag brottat ner honom och han har fått en rejäl skrapa, han VET att han gör fel, om vi upptäcker honom och han ser oss, så skäms han direkt..

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!