Hundar som jagar tamdjur

Sv: Hundar som jagar tamdjur

Sweet skrev:
Ja, det är väl synd om hundarna som har så pantade ägare? Det går faktiskt att lära hundar att låta bli att jaga andra djur, om inte så ska man ha sin hund i koppel. Det finns alldeles för många inkompetenta hundägare i dag som inte borde ha hund! :mad:

Och självklart är det synd om fårägaren och fåren också.

Håller med!

Gnist skrev:
Hör inte till de som öppnar dörren och släpper ut hundarna utan tillsyn.... Är inte jag/annan familjemedlem ute, så finns det inte heller lösa hundar på gården
00009160.gif

:bow: :bow: :bow: Just så tycker jag det skall skötas! Det är tillfället som gör tjuven brukar man säga och även om man har kontroll på sitt djur när det vet man är där, så tar de gärna för sig när husse eller matte inte ser...

LIA skrev:
Naturligtvis upp till dig.
Jag hör till dom som gör det varenda dag sedan många år. Hundarna uppfostras och lärs vad som är vårt revir och vad som gäller. Både där och annorstädes.

LIA

Beror ju förståss lite på individ och ras. Jakthundar släpper man inte ut så och de skall vara väldigt väluppfostrade hundar och inhägnad gård, enligt mitt tycke! Sedan har väluppfostrade hundar mer än en gång överraskat sina ägare med att frångå sitt väluppfostrade mönster. Dessutom finns det massor av hundägare som överskattar hur väl uppfostrade deras hundar är!

LÄS DETTA ALLIHOPA
Detta som hände mig å min häst var ingen kamphund.
Jag hade hästen ute i hagen som vanligt, går ute större delaen av dagen.
Skulle ut å hämta in min häst, när jag upptäcker att hon har blivit attackerad av en hund som bitit henne i mulen och slitit loss en bit av den som hänger kvar i en viss bit av köttslamsa kvar. DETTA VAR INGEN KAMPHUND EFTERSOM ATT BETTET VAR ALLDELES FÖR LITET FÖR DET. Om jag någonsin får tag på hundägaren så kommer den att få betala veterinärräkningen för den omgången + få en grym utskälning om att hundar inte hör hemma i våran hage utan ska hållas under tillräcklig uppsikt för att den inte ska springa in i andra människors hagar å attackera folks oskyldig djur som faktiskt är där dom ska vara.

Syndes på såret.
Hade två hål från där det hade gått in och seddan slitits av så att det hängde där den ena tanten hade gått in.

Undrar också hur du kan veta att det
för det första är ett bett och
om det är ett bett, att det är orsakat av en hund
confusedpp.gif

Läs ovanför,
vi har inga andra djur här som som skulle gå fram till en häst.

moe skrev:
Lite O.T. men observera att det i den här artikeln bara står "hundar" hade det varit någon pbblandis, amstaffblandis eller rottisblandis hade det stått "KAMPHUNDAR ATTACKERADE FÅR" eller liknande :smirk: . Men det är precis som jag skrev i den tråden, är det någon annan ras står det bara hund. Nu fick vi det svart på vitt iaf ;) .

Hahaha, precis! :angel:

Hundägarens skyldighet å ha sin hund under uppsikt! Såna här saker ska inte behöva hända!

Problemet är ju att många tror att de har kontroll, men då har de ofta inte varit med om att en hare eller ett rådjur dragit en repa mitt framför näsan på hunden. Först då vet man om man har riktig kontroll på sin hund. Trots det kan man sällan säga med 100 % säkerhet att hunden aldrig kommer att jaga.

Min hund har mycket litet viltintresse och är dessutom rejält förarvek. Det gör det ganka enkelt att få henne att ignorera vilt, även om de kommer med fart. Vi har haft både rådjur och hare som kommit farande ur skogen framför oss och hon har snällt gått vidare utan att dra iväg efter dem. Visst har hon visat visst intresse första gångerna det hänt, men efter tillsägelse har hon köpt att de inte får förföljas.

Trots det har hon nu, för första gången i sitt femåriga liv, jagat hare. det gav mig en viss tankeställare. Kan min fjant dra iväg så kan alla jaga. Det skedde dock i klubbens markerade uppletanderuta där vi klampat runt och vallat en hel del innan någon hund släppts på. Knepigt nog lyckades jag ändå placera ett föremål alldeles nära en hare och då hon gick ut och hämtade föremålet gick haren upp och hon for efter. Det hela fick dock ett abrupt slut med tillhörande mindre behaglig upplevelse för hund och nu lär hon inte se efter harar mer.

Det är dock inget alternativ att hålla henne i koppel vid sådana lägen i fortsättningen. Jag menar, hur kör man uppletande med kopplad hund?

Min hund är rädd för i princip alla djur som är större än henne i själv. Det vore troligare att fåren skulle driva henne än att hon skulle försöka driva dem. Vall finns inte i henne på det viset.

Jag skulle dessutom vilja se någon köra sök eller upplet med kopplad eller inhägnad hund. Alla har inte sina hundar till bara sällskap. Ska jag dessutom få till något annat än ren planlydnad lär jag öva och upprätthålla detta någon annanstans än appellplanen.

Pangare skrev:
Du är ju en av dessa hundägare som anser att man visst kan ha hundar lösa, visserligen med undertexten "under kontroll". Alla som släpper sina hundar lösa hävdar att de varit under kontroll. Det är ett mått som inte finns någonstans. Under kontroll när? var? hur? Hur ska det måttet mätas??????
Klart att oerfarna hundägare på forumet nappar på så lösa uttalanden.

Det har i forumet gång på gång av er toppdressörer?????? hävdats att ni minsann kan släppa era hundar. Det budskapet har gått fram.

Jag kan inte ansvara för hur andra håller hund. JAG har MINA under kontroll och har därmed gjort mitt.

Toppdressörer????? Vad menar Du? Jag sitter inte och talar om till höger och vänster att jag är en toppdressör. Jag har ordning på mina hundar och det står jag för. Måste man skämmas nu för att man faktiskt har pli på sina egna hundar? Var glad istället att det faktiskt finns hundägare som tar ansvar och sköter sig. Det gnälls på hundägare som inte kan kontrollera sina hundar och så skälls det tydligen på de som faktiskt har kontroll. Blir Du aldrig nöjd?

Snuffsan skrev:
Stackars hundar?

Fåren och fårägaren har du ingen tanke på? Bara stackars hundar?!?!

Ja, jag tycker synd om hundarna. De gör något som är dem helt naturligt och så måste de avlivas för det. Det är ägarens fel som inte haft sina hundar under uppsikt.

Och bara för att jag inte skriver något om fåren och dess ägare så betyder inte det att jag inte tänker på dem. Visst är det synd om dem, men mitt hjärta slår varmast för hundar och det var min första tanke.

För mig innebär kontroll:

+ Jag kan kalla in mina hundar oavsett situation.

+ Jag kan dirigera mina hundar till att gå höger alt vänster, framåt, bakåt på avstånd. De kan även på avstånd lägga, sätta eller ställa sig på kommando. Detta på sådant avstånd där de antingen hör mig eller ser mina teckenkommandon. De går aldrig längre bort än att de ser mig.

+ När de får se vilt eller känna doften av vilt, så har jag tränat dem till att komma in till mig och inte följa efter viltet. Mycket lätt träning på de flesta hundar och dessutom värt varenda träningstimme.

Om Du tror att man endast kan ha kontroll genom att ha hundarna kopplade så får Du tro det, jag vet hur bra kontroll jag har. Om den dagen kommer som mina hundar missköter sig så får jag ta tag i det då, inte tidigare än så.

Snuffsan skrev:
På tal om lösspringande hundar i hagar. Speciellt till er som inte tror att hundar gör sådant här. Artikel.

Jag vidhåller fortfarande att jag skjutit hundarna som jagade mina får om jag bara fått en chans.

Varför skulle NÅGON tro att ingen hund i hela världen skulle jag efter tamdjur? Vad vill du egentligen med ditt inlägg, provocera hundägare?

Det finns bra och dåliga hundägare precis som det finns bra och dåliga människor.

Pangare skrev:
Pratade med en polis som omtalade att polisen i AC-län nu skulle avliva en omhändertagen hund. Säkert en hund som ägaren hade full kontroll på, men när det stack efter något vilt så räckte inte kontrollen. :

Nä, knappast. Har man full kontroll på sin hund betyder det att den inte rymmer. Ibland blir man lite less på att bli hopbuntad med alla dem som inte tar fullt ansvar för sin hund. Kan ni inte förstå att det faktiskt finns en del hundägare som har kontroll på sina hundar och att den kontrollen kommit genom timmar av träning?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar