Hundar som jagar tamdjur

Sv: Hundar som jagar tamdjur

GaurdianAngel skrev:
För mig innebär kontroll:

+ Jag kan kalla in mina hundar oavsett situation.

+ Jag kan dirigera mina hundar till att gå höger alt vänster, framåt, bakåt på avstånd. De kan även på avstånd lägga, sätta eller ställa sig på kommando. Detta på sådant avstånd där de antingen hör mig eller ser mina teckenkommandon. De går aldrig längre bort än att de ser mig.

+ När de får se vilt eller känna doften av vilt, så har jag tränat dem till att komma in till mig och inte följa efter viltet. Mycket lätt träning på de flesta hundar och dessutom värt varenda träningstimme.

Om Du tror att man endast kan ha kontroll genom att ha hundarna kopplade så får Du tro det, jag vet hur bra kontroll jag har. Om den dagen kommer som mina hundar missköter sig så får jag ta tag i det då, inte tidigare än så.

Min granne hade också koll på sin hund. Han vann SM med honom. Tävlade i Norden med bra resultat. Alla beundrade honom. Han resonerade som du gör. (Känns nästan som det är du ..) Det gör han inte längre.

Hans lilla "favvohund" började med en hobby, när husse trodde(visste!) han gjorde något helt annat. Vovven jagade får i några minuter. (vi var då 3 grannar som hade får.) Det slutade med 8 döda lamm, 2 döda tackor och en skadad bagge, i 3 olika flockar. Dvs flockarna var skrämda.
Det blev dyrt för ägaren.
Och ovänskap innan vi fattade vad som hände. Hans hund var nämligen inte misstänkt förrän han togs på bar gärning. En annan stackares hund var på väg att avlivas för att vi trodde fel.
När hunden väl var tagen på bar gärning började helvetet. Att reda ut detta. Snacka om envis hundägare. :devil: Som tur var så var det två vittnen i polisrapporten. Samtidigt var det tre vittnen som sa var just den hunden varit.
En videofilm från en övervakningskamera fixade till slut det hela.

Hermelin skrev:
Nä, knappast. Har man full kontroll på sin hund betyder det att den inte rymmer. Ibland blir man lite less på att bli hopbuntad med alla dem som inte tar fullt ansvar för sin hund. Kan ni inte förstå att det faktiskt finns en del hundägare som har kontroll på sina hundar och att den kontrollen kommit genom timmar av träning?

Suck över denna inställning :cry:

Men där hade han ju inte kontroll. Hunden var ju ute själv. Det är väl ändå något helt annat anser jag.

*lånar knapp*

Jag gissar att "Pangare" menar att många SÄGER sej ha kontroll över sin/sina hundar fast dom inte har det.

Nu säger jag inte att NI som säger sej ha kontroll här fabulerar, utan att det finns andra som gör det.
Dom som säger; nej men miiina hundar är såå lydiga! Dm skulle aaaldrig göra nåt sånt!
I nästa sekund så har hunden knäppt en katt (lite krasst) :mad:

Men för mej tex som sitter framför skärmen och inte känner er IRL så kan man ju ta mycket med en nypa salt.
Jag har dock fått mej en liten uppfattning om vissa här på buke som jag TROR är hundkunnig och TROR på dom när de säger sej ha kontroll.
Medans andra drar jag på mungipan åt. :smirk:

Sen till er som släpper ut era hundar utan uppsikt i "tron" att det händer inget för dom är såå duktiga och lydiga...
Är ni inte medvetna om att ANDRA djur/hundar kan komma och skada era?!
Mycket kan hända då hundarna är utan uppsikt även om dom är hemma på gården.

Har själv lärt mej den "hårda" vägen :smirk:

*lån*

Bara för att hundar lyder, när husse/matte är med, så måste man ta i beaktande att de Är djur, som i viss mån styrs av instinkter!

Skulle aldrig falla mig in att lämna mina hundar ensamma ute, när inte jag är med..
Jag Vet att makens BC drar i väg efter räv OM han får chansen.. (han gjorde nämligen det, när det var en räv i fårhagen)
Är vi ute, så kan vi kontrollera honom, så att han INTE drar efter räven, (uppmuntrar Definitivt inte det beteendet hos honom) men skulle han vara själv ute, så skulle instinkterna ta över "uppfostran" .

Med detta menar jag att man Kan INTE påstå att man har hunden under kontroll om den inte är under uppsikt!! (Dvs hunden ensam ute & husse/matte inne)

Självklart tycker jag att man ska få ha sin hund lös om man kan ha sådan lydnad på hunden..
Kanske ska man införa ett "körkort" för att få ha sin hund lös?? att man genomgått en utbildning och klarat de och har papper på att hunden verkligen kan gå lös!

Jag har min hund lös dock aldrig i stan inte för att min hund skulle sticka utan om de kommer en stor hund och hoppar på han hinner jag inte fram och ta upp min hund innan han troligen är uppäten(liten hund).
Då vill jag ha han nära mig och då finns de inge vits att ha han lös om han endå ska gå fot hela tiden!

Men i stallet och i skogen är han lös och säger jag hit släpper han allt han till ock med slutar att skita och kommer springandes till mig :smirk:
Jag har blivit påflugen massa gånger av lösspringandes hundar ochjag blir uppsagt urförbannad och när hundägarne står och bölar för jag står och skäller så ja..Man ska fan tänka sig lite innan man släpper sig hund tycker ja!

Har man ex en pittbull, rottis amstaff osv vet man med sig att dessa raser är folk rädda för! Och där ajg bodde förr hade vi en amstaff som hela tiden var lös och fick den syn på en hund gick den till attack :crazy:

Vvi hade en shäffer som ägaren fick kuta till närmaste stolpe och linda kopplet runt stolpen för när hunden väl fick se en annan hund fick hunden cp ryck.Den hängde slängde morrade helt galen vart den.

Tyvärr slet den sig en dag och bet ihjäl en liten papillon :crazy:

Jag var ute och gick och min hund började skaka och försökte dra då jag såg en stor svart hund komma farandes mot oss.
Jag tog upp minhund och gömde han inanför tröjan så han inte syndes och sa åt hunden att stanna vilket var meningslöst eftersom den inte lydde..Ägaren kom efter springandes och gapade och skrek på sin hund och slog den med kopplet flertals gånger...

Inte hunden de är fel på utan ÄGAREN som dessvärre inte har lyckats uppfostra hunden!

Vi som har små hundar de behövs knappt ett bett från en stor hund så är den lilla hunden borta..Har man en stor rottis och den blir attakerad av en golden kan den iaf försvara sig!

Lånar en knapp .

Jag vet att jag retat en hel del storfräsare när jag skrivit om problemet med lösa hundar. Jag kan faktiskt inte säga att jag känner någon större ruelse för det.

Vi har en lag som säger att hundar inte får vara lösa det bör ni ju vid det här laget vara helt klara över. Ni säger då att hunden inte behöver vara kopplad för tolkningen är ju att den får vara lös som om den går fot. Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att hunden endast får vara på någon meters avstånd från föraren. Eller godkänner ni bruksare att en fotgående hund dräller på vilka avstånd som helst från föraren?

Lycksele tingsrätt dömde i mål B 24-00
citat: "Tingsrätten fann också att hundarna befunnit sig i vart fall 60 meter från norrmannen, och att denne inte haft ögonkontakt med hundarna.
Tingsrätten dömde norrmannen till 5.700 kronor i böter för grov oaktsamhet, eftersom han underlåtit att hålla sina hundar under sådan tillsyn att de hindrats att löpa lösa i marker där det fanns vilt."

I Lunds tingsrätt B 492-00 dömdes en hundägare vars hundar kommit in bland fasaner till 10900:- i skadestånd och böter.

När man går med hunden lös så kollar man aldrig ständigt på hunden. Man tittar på marken var man ska sätta fötterna, man väjer för grenar o.sv. Då har man inte uppsikt över hunden, hunden hinner mycket under tiden man tittar bort. Rider man ska man dessutom hålla reda på ett hästelände och då är kontrollen under all kritik.

Vi har hört på forumet hur en hare drog framför en hund under sökträning, ett annat exempel en Weimaraner i koppel som apporterade en harunge. Alltså trots att det skedde under kontroll inträffade incidenter.

Varför jag hackar på er som glatt skriver att ni släpper era "väldresserade" hundar lösa (i många fall klara lagbrott)det beror på hur forumets läsare ser på innehållet i vad som skrivs.

Det kan inte någon tvekan för er, att en mycket stor del av forumisterna är osäkra nybörjare med hundar.De läser för att lära sig och få råd hur de ska göra med sina hundar. De skummar och vissa saker som för deras del är positivt fastnar och det andra förträngs.

Vad har då skrivits som de reagerar på, jo bl.a. hur livsfarligt koppel är (över 100 % läser de säkert), halti livsfarligt. Djurplågeri att hundar inte får springa lösa. Och till sist jag släpper mina hundar lösa för det händer ingenting.
Ni som proffsskrivare uppfattas som auktoriteter, och självklart tar de till sig och vågar inte använda koppel och ställer sedan till elände.

Jag tror säkert att flera av er verkligen kan och har kontroll på hundarna, men tala då om hur mycket träning och tragglande det varit för att komma till den nivån där ni är, när ni skriver för att tipsa och lära oerfarna hundägare, i stället för att skryta över hur ni tummar på lagar och förordningar.

..........
livsfarligt med koppel?????? vart har du läst det??
Finns fortfarande ingenLag på att hundar Måste vara kopplade, oavsett hur mycket du vill det..
Om någon skulle fråga i en tråd, HUR man tränar sin hund till en bra lydnad, skulle vi naturligtvis tala om hur Vi gör med Våra hundar och hur mycket tid och träning det har tagit oss att nå hithän....

Tycker du ska sluta racka på oss som Kan och vill träna våra hundar och som lägger ner flera timmar / vecka på det..

Om du tror att jag skulle kunna jobba med mina BC´s utan att traggla och träna varje dag flera timmar i veckan, då är du ute och cyklar på hal is..

Sen att jag kräver samma grundlydnad på alla mina hundar oavsett ras, är dels för att jag vill ha lydiga hundar och dels för att jag tycker det är roligt att träna med mina hundar.
Det underlättar en hel del med lydiga hundar, när man som jag har Många hundar.
Alla mina hundar är medveten om vem som är flockledare och vem det är som Alltid bestämmer..Dvs JAG!!

Om du sen störs av att jag (och andra)jobbar mycket med mina (våra) hundar och anser att jag (vi) har full koll på mina (våra) hundar, när jag (vi) är ute med dom, så är min kommentar till dig : VÄX UPP !

Synd att du inte kan fatta vad jag skriver.
Jag rackar inte ner på de som tränar sina hundar. Jag vet hur mycket arbete det krävs och hur mycket tid jag lägger ner.
Men det framgår aldrig när ni skriver för ni är väl rädda att det ska avskräcka läsarna.

Jag skrev hur nyblivna (ofta unga) hunägare uppfattar forumet.
(Jag har två barnbarn som ständigt rapporterar och kommer med vansinnigheter som de läst på forumet).

Jag tycker att det är ett visst ansvar att skriva på internet. Något ni bör tänka på.

Så varje gång jag svarar på en fråga, eller skriver ett inlägg här på hundforumet, så ska jag dra upp HUR jag tränar mina egna hundar och vad dom kan och hur många timmar / vecka jag lägger på att träna alla mina hundar??

Skulle tro att alla skulle bli väldigt less på att läsa om mina hundar i tråd efter tråd och jag själv skulle nog uppfattas som en dryg besserwisser...Och många skulle nog vilja göra följande :
00009168.gif
på mig till slut... :smirk: :cool:

Det är ju inte riktigt samma sak. Hundägaren i ditt fall kan ju inte ha haft visuell uppsikt över hunden. Enligt utsago så har Guardian Angel det. Jag låter inte heller min hund lalla runt lös utan att jag ser henne. Så länge hon är inom synhåll och vet om det är hon under kontroll. Däremot kan hon säkert hitta på lite vad som helst om hon är helt ensam.

Att tävla Sm eller liknande i lydnad är heller ingen garanti för lydig hund. Det kan vara så att hunden enbart har planlydnad och är totalt oregerlig utanför appellplanen. Det är inte alls ovanligt. Man måste träna även utanför planen för att få en hund som verkligen lyder överallt. Det duger inte att lalla runt tio minuter på en klippt gräsmatta för att få en hund som är under kontroll.

Fast jag tycker man kan kolla lite rasmässigt också vad gäller att ha hund ute ensam. I Italien har man Maremma som vaktar boskap, i Frankrike finns Pyreneer. Dessa är avlade för att hålla sig inom revirgränser, att vakta tamboskap (definitivt inte jaga den) och köra bort rovdjur. Dock ska de inte lämna flocken och jaga iväg efter vilt.

Rätt tränad anser jag att man gott kan lämna en passande individ av sådan ras ensam ute. Den är då satt under uppfattningen att den arbetar. Den skyddar gård och tillhörande hemdjur från rovdjur. Det tillhör då inte rasens natur att dra iväg på äventyr.

Det innebär dock inte att man kan ta vilken Maremma eller pyrenee som helst och släppa ut och tro att de stannar på tomten. Precis som alla andra hundar måste de tränas till sin uppgift.

Men vad fan, det är väl självklart att det inträffar incidenter och det kommer det alltid att göra. Ska vi ha någon form av bruksarbete kvar får vi räkna med att en och annan hund kan dra på vilt under arbetet. Det innebär dock inte att det är acceptabelt och som förare får man se till att vara snabb nog så man får tag i hunden och kan korrigera. Det var för övrigt under uppletande som min hund rantade iväg, Nu har vi dock passerat harar efter det och hon tittar inte ens åt dem. Möjligt att hon fått en väl negativ minnesbild av harar, men hon lär i alla fall inte jaga mer. För övrigt var det inget lagbrott. Organiserad träning under överinseende av SBK-instruktör har generell dispens från kopplingstvånget. Vi var säkert både tre och fyra instruktörer vid denna träning.

När det sedan gäller fot så går min hund sällan fot någon annanstans än på appellplanen. Fot är för mig ett rent precisionsarbete med sådant krav på kontakt och position att det skulle bli ohållbart att vandra runt så i vardagen. Däremot kommenderar jag här till vardags och det ska åtlydas, lös eller kopplad. Jag vill inte ha en hund flängandes 20 meter ifrån mig. Vad gäller ögonkontakt och tillsyn av hunden får hundkraken allt hålla koll på mig. Detta tränas relativt ofta på lämpliga platser och med den fjant till hund jag har så är hon mycket noga med att inte bli kvarlämnad ensam. Visst spanar jag på henne i ögonvrån för det mesta, men märker jag att hon börjar bli väl säker på att jag följer henne så blir det genast ett nytt tillfälle med försvinna-träning.

Jag har dessutom vid upprepade tillfällen skrivit om hur många timmar och år av träning jag lagt ned på min hund. Det skulle bli tradigt om jag behövde skriva det var gång. Att det skulle vara djurplågeri att aldrig ha hundne lös är rätt överdrivet. Däremot kan jag tycka att det blir ett rätt tråkigt hundliv. Jag menar, hur jobbar man med en hund som ständigt måste vara kopplad?
Blir det bara spår då tro?
Fast en hund som drar iväg i 15 meter lina håller man inte hur lätt som helst.

Men visst, om det gör dig lyckligare kan jag skapa och nåla en tråd om vett och etikett vad gäller lös hund och så kan övriga "experter" skriva där om hur många timmar de lägger ned på träningen per dag. Blir herrn (eller det kanske är damen?) nöjd då?

Amateur skrev:
Min granne hade också koll på sin hund. Han vann SM med honom. Tävlade i Norden med bra resultat. Alla beundrade honom. Han resonerade som du gör. (Känns nästan som det är du ..) Det gör han inte längre.

Hans lilla "favvohund" började med en hobby, när husse trodde(visste!) han gjorde något helt annat. Vovven jagade får i några minuter. (vi var då 3 grannar som hade får.) Det slutade med 8 döda lamm, 2 döda tackor och en skadad bagge, i 3 olika flockar. Dvs flockarna var skrämda.
Det blev dyrt för ägaren.
Och ovänskap innan vi fattade vad som hände. Hans hund var nämligen inte misstänkt förrän han togs på bar gärning. En annan stackares hund var på väg att avlivas för att vi trodde fel.
När hunden väl var tagen på bar gärning började helvetet. Att reda ut detta. Snacka om envis hundägare. :devil: Som tur var så var det två vittnen i polisrapporten. Samtidigt var det tre vittnen som sa var just den hunden varit.
En videofilm från en övervakningskamera fixade till slut det hela.

Ja, men då hade han ju uppenbart inte kontroll på sin hund! :smirk:
Mina hundar är inom synhåll för mig dygnet runt. När de inte är det befinner de sig på inhägnat privat område eller så är de hemma och inomhus. De är aldrig utom synhåll för mig när de är lösa och utomhus. Så ja, jag vet var mina hundar befinner sig!

Men visst, om det gör dig lyckligare kan jag skapa och nåla en tråd om vett och etikett vad gäller lös hund och så kan övriga "experter" skriva där om hur många timmar de lägger ned på träningen per dag. Blir herrn (eller det kanske är damen?) nöjd då?

Du gör nog bäst i att låta bli att nåla en tråd om vett och etikett. :angel:

Tiken min har knappt några timmar alls bakom sig i träning vad gäller att hålla sig i min närhet och inte dra på vilt. Tyvärr Pangare. :smirk: Hon är extremt förarvek och har noll viltintresse.

Hanen däremot är det flera timmar bakom.

Vi har en lag som säger att hundar inte får vara lösa det bör ni ju vid det här laget vara helt klara över.

Djurskyddsmyndigheten anser att lagen skall tolkas följande:

"Måste jag koppla hunden?
Under tiden den 1 mars till den 20 augusti ska hundar inte springa lösa där det kan finnas vilt. Under resten av året ska hundar hållas under uppsikt och förhindaras från att driva eller förfölja vilt.

Bestämmelserna ovan styrs av jaktlagen och innebär inte att hunden per automatik alltid måste vara kopplad. I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel."

Så du har fel för lagen säger inte att du alltid måste koppla utan det är lydnad på hunden som avgör om det är ett måste eller inte.
Sådan kontroll över hunden "som om den vore kopplad" är vad som gäller.
Om man inte har det kan det bli ett dyrt uppvaknande.

Så vad exakt kan två hål med en liten bred komma ifrån när det syns tydligt att det är det som har dragit loss en bit av kött därifrån?

Precis allt som går att fastna i. Min gamla krake till häst lyckades en gång i tiden få två snygga hål på rumpan som såg ut precis som hundbett. Det var dock inte hunden som varit framme utan en gren på ett äppelträd. Hsten hade på något vis fastnat i denna. Jag hade inte trott det själv om det inte suttit spår av trä kvar i såret och jag hittade grenklykan, med snygga blodstänk på.

En liten bred??
Jag uttalar mig sällan exakt om hur en skada uppstått, spec. inte när jag inte sett den o din beskrivning är lite luddig o osammanhängande.
PL

Pangare skrev:
Jag tycker att det är ett visst ansvar att skriva på internet. Något ni bör tänka på.

Ansvar för vem?
Andras barn? Andras hundar? Andras liv?
Så länge man har en viss Netiquette och inte tjatar sönder ett ämne som redan är urmjölkat så långt det går bara för att klanka ned på en viss användare så anser jag att man uppfyllt sin ansvarskvot.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar