A
Amateur
Sv: Hundar som jagar tamdjur
Min granne hade också koll på sin hund. Han vann SM med honom. Tävlade i Norden med bra resultat. Alla beundrade honom. Han resonerade som du gör. (Känns nästan som det är du ..) Det gör han inte längre.
Hans lilla "favvohund" började med en hobby, när husse trodde(visste!) han gjorde något helt annat. Vovven jagade får i några minuter. (vi var då 3 grannar som hade får.) Det slutade med 8 döda lamm, 2 döda tackor och en skadad bagge, i 3 olika flockar. Dvs flockarna var skrämda.
Det blev dyrt för ägaren.
Och ovänskap innan vi fattade vad som hände. Hans hund var nämligen inte misstänkt förrän han togs på bar gärning. En annan stackares hund var på väg att avlivas för att vi trodde fel.
När hunden väl var tagen på bar gärning började helvetet. Att reda ut detta. Snacka om envis hundägare. Som tur var så var det två vittnen i polisrapporten. Samtidigt var det tre vittnen som sa var just den hunden varit.
En videofilm från en övervakningskamera fixade till slut det hela.
GaurdianAngel skrev:För mig innebär kontroll:
+ Jag kan kalla in mina hundar oavsett situation.
+ Jag kan dirigera mina hundar till att gå höger alt vänster, framåt, bakåt på avstånd. De kan även på avstånd lägga, sätta eller ställa sig på kommando. Detta på sådant avstånd där de antingen hör mig eller ser mina teckenkommandon. De går aldrig längre bort än att de ser mig.
+ När de får se vilt eller känna doften av vilt, så har jag tränat dem till att komma in till mig och inte följa efter viltet. Mycket lätt träning på de flesta hundar och dessutom värt varenda träningstimme.
Om Du tror att man endast kan ha kontroll genom att ha hundarna kopplade så får Du tro det, jag vet hur bra kontroll jag har. Om den dagen kommer som mina hundar missköter sig så får jag ta tag i det då, inte tidigare än så.
Min granne hade också koll på sin hund. Han vann SM med honom. Tävlade i Norden med bra resultat. Alla beundrade honom. Han resonerade som du gör. (Känns nästan som det är du ..) Det gör han inte längre.
Hans lilla "favvohund" började med en hobby, när husse trodde(visste!) han gjorde något helt annat. Vovven jagade får i några minuter. (vi var då 3 grannar som hade får.) Det slutade med 8 döda lamm, 2 döda tackor och en skadad bagge, i 3 olika flockar. Dvs flockarna var skrämda.
Det blev dyrt för ägaren.
Och ovänskap innan vi fattade vad som hände. Hans hund var nämligen inte misstänkt förrän han togs på bar gärning. En annan stackares hund var på väg att avlivas för att vi trodde fel.
När hunden väl var tagen på bar gärning började helvetet. Att reda ut detta. Snacka om envis hundägare. Som tur var så var det två vittnen i polisrapporten. Samtidigt var det tre vittnen som sa var just den hunden varit.
En videofilm från en övervakningskamera fixade till slut det hela.