Hundar som äter bajs

Lupin

Trådstartare
Varför äter en del hundar sitt (eller andra hundars) bajs? Har hört att det kan bero på någon slags närings- eller vitamin/mineralbrist, stämmer det? Vad kan man göra åt det, går det att träna bort?

Sv: Hundar som äter bajs

Jag ser ett tydligt samband med stress. Om draghundarna inte jobbat på ett tag så käkar de bajs, schäfern käkar bajs när tikarna höglöper, de omplaceringar jag har tagit hand om har ätit bajs precis i början, när de var osäkra och stressade.

Alla slutar äta bajs så fort stressnivån lagt sig, när de har kommit till ro i hemmet/fått jobba av sig/tikarna slutat löpa.

Det är ingen som vet säkert varför hundar roar sig med sånt, men det är ju en vanlig företeelse bland många djurarter.
Men det är antagligen gott, ett lätt sätt att få i sig kolhydrater, eller stress som Migo skriver.

Man kan blanda ananasjos i maten om den äter sitt eget bajs.

Kan bero på många saker. Stress, för lite stimuli, sjukdomar i mag/tarmkanalen, mm. En sjukdom som kan leda till *bajsätning* är sjukdomen exokrin pancreasinsufficiens. Drabbar vissa raser som tex Schäfer, Chow-Chow mm. Hundar som står lågt i rang kan också börja äta bajs.

Om det handlar om tex näring/vitamin/mineralbrist brukar hundar oftast äta hästbajs/harbajs bla.

Tack för alla svar! Antar att det finns flera olika anledningar. Någon sa att det berodde på kalkbrist, men det låter ologiskt i mina öron. Men vad vet jag? :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 091
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: cassina
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka