Hundar nära i ålder

Lejonelle

Trådstartare
Jag hade planerat allt så bra är jag köpte valp... med tre års åldersskillnad mellan valpen och den vuxna hunden. Så blev den vuxna hunden förolyckad som jag skrivit om i en annan tråd.

Jag har sökt en vuxen omplacering men hittar ingen jag vill ha. Däremot finns en väldigt fin tikvalp i min lite ovanliga ras.

Är det idiotiskt att ens tänka tanken att skaffa valp när jag har unghund? Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar finns?

Jag ser massa fördelar, mina fyra är födda 09, 09, 11 och 11. Tycker det är guld så länge man har lite ordning på den äldre innan bebis flyttar in.

Hittar du en intressant valp så KÖR!

Mellan mina två ynglingar skiljer det 7 månader.
Jag har inte haft några problem med att de skulle vara för nära i ålder, snarare tvärt om då att de har en annan glädje av varann än vad de har med gamlingen.

Jag har alltid försökt att ha några år mellan hundarna, äsch vad sa jag nu, försökt ja, lyckats nej.

När jag hade en valp på 6 månader så skaffade jag en till av samma kön och ras. Jag har aldrig ångrat det och de hade mycket roligt tillsammans. Det var enkelt att ha hundar på ungefär samma nivå i utvecklingen, träningen var ju så gott som densamma. Nackdelen var väl att de blev väldigt beroende av varandra, inte så att det störde mig, men tack vare det så vart jag tvungen att ge dem ännu mer av egentid än jag brukar göra med de andra hundarna.

Så hittar man nu en bra hund som kommer passa och man orkar en valp till så snart inpå den första och har tiden, ja då tar man den valpen helt enkelt oavsett åldrarna i flocken!

Jag skulle göra om det utan att tveka igen…… fast nu ljög jag, aldrig i livet att en valp kommer in i huset innan min lapphundsslyngel har mognat på alla plan, för det är en jäkla skillnad mellan lapphundar och dvärgpudlar. Den ena varianten ger en grå hår dagligen och man ifrågasätter starkt om man tänkt till ordentligt när man ville ha en till sådan och den andra varianten kan man ha hur många som helst utan några problem.

/ kayoba, vars lapphundsslyngel idag total massakrerat den sjal som jag så tålmodigt virkat på under hela vintern. Den blev klar i går kväll, idag la jag den i soppåsen…..

Nackdelen, tycker jag, är att man får två gamla hundar samtidigt. Fast samtidigt är det ju en fördel, för de har ändå nåt så när samma tempo. Men jag tycker det är extremt jobbigt att mista två samma period. Min ena gick bort mars förra året, nu har jag enorma nojjor över när den andra inte ska orka längre:(

Det skiljde 1,5 år mellan mina, några större nackdelar var det inte annars. Fast förvisso fick jag den ena som vuxen, men de hade väldigt mycket positivt av varandra och var verkligen ett radarpar.

Nu blev jag nostalgisk, bonusbild på mina älskade flickor
2010-10-05059.jpg

Jag tycker egentligen det är bäst om det skiljer en 6-7 år mellan hundarna, då slipper man ha yster unghund när den andra är gammal och trött, och så slipper man att ha två hundar som blir gamla och dör samtidigt. Men jag är väldigt dålig på att leva upp till det där själv. Mina förra hundar skiljde det förvisso några år mellan, men de dog med 1,5 års mellanrum. Jag hade också valp och två skruttiga samtidigt. Inte optimalt. När den siste av gamlingarna var borta så skulle jag prova på det där med att ha en hund i minst ett år sa jag. Det höll i 3 månader. Då köpte jag en omplacering så nu har jag två hundar med 6 månaders åldersskillnad… Men NÄSTA hund, DÅ ska jag vara förnuftig. Så den ska väl köpas när nuvarande är en 8-9 år. Så vid hund nr 6 då är jag i rätt fas.

Jag har hundar födda -06, -07, -09, -10 och -11 hemma. Hade tidigare också en -08 (Bor hos fodervärd sen något år) och en till -09 som tyvärr avled som 2 åring.

Ser bara fördelar med att ha valp, unghund och äldre samtidigt - alla får glädje av flocken på ett härligt vis, dom små får mycket på köpet, unghundarna får leka och ta lite ansvar på samma gång osv.
Men, allt beror väl såklart på vad man gör med sina hundar, hur man bor, hur mkt tid man har osv osv.

Jag har far o son nu som är snart 14 år och 5 år och så har jag den yngstes halvbror som är 5 mån nu. Det funkar alldeles utmärkt. Ibland har jag valpens pappa här 3-4 veckor när tikarna på kenneln löper, han är 3 år, utan problem släpps han in i flocken. Jag har tidigare haft ett annat par far o son som det skiljde 8½ år på, funkade också utmärkt.

Det var en familj som köpte 2 tikar ur samma kull, 5-åringens systrar, men de höll på att slåss tills de var cirka 2 år så det var jobbigt. Sen vet jag en till som har en liten tik o en stor tik som är lika gamla, även de tyckte det var jobbigt.

Är lite drygt ett år mellan mina (som är 1 år respektive 2 år). Planen var att vänta tills min äldsta var minst två, helst tre år men av olika orsaker blev det inte så.

De har otroligt mycket utbyte av varandra, mer än vad jag tror en 1-åring och en 12-åring hade haft till exempel. Men jag har ångest för hur det blir när de blir äldre och har bestämt mig för att vänta i några år innan jag skaffar en till. Dock osäker på om jag verkligen vill ha tre hundar...

Tycker det här är jättesvårt faktiskt!

Jag har 5 hundar hemma födda -07, -09, -10, -12, -13. Så länge jag känner att det flyter på bra i flocken (eller med den äldre hunden, om jag bara hade haft en) och jag känner att jag har tiden att ge alla hundar det de behöver, så hade jag inte haft några betänkligheter om att skaffa en till oavsett ålder på de andra :).

Jag hade planerat allt så bra är jag köpte valp... med tre års åldersskillnad mellan valpen och den vuxna hunden. Så blev den vuxna hunden förolyckad som jag skrivit om i en annan tråd.

Jag har sökt en vuxen omplacering men hittar ingen jag vill ha. Däremot finns en väldigt fin tikvalp i min lite ovanliga ras.

Är det idiotiskt att ens tänka tanken att skaffa valp när jag har unghund? Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar finns?

Mina skiljer det ganska exakt 13 månader mellan, inga konstigheter alls. I år fyller de fyra och fem år :)

Jag har egentligen inte ambitionen att ha flera hundar samtidigt; men jag vill ha några års överlapp. För mig är det bästa att skaffa valp när den andre hunden är äldre, men inte gammal. Då får man så mycket gratis, med en klok äldre hund som kan lära den lille och finnas där som en trygg kompis. Som tycker det är kul att busa lite, men även uppskattar att få vara ifred en stund när matte grejar med den lille. Som tycker det är ok med lite kortare promenader i början när valpen är liten och mycket bus i trädgårn istället. Som tycker det är ok att få en lugn stund själv sen när valpen växer upp och drar iväg på längre rundor med matte. När den gamle hunden vandrar vidare, så har den lille haft en trygg barndom och är i sin högaktiva ålder själv med matte.

Jag har haft hundar närmare i ålder också, pga att jag tog emot en omplacering. De gick bort med kort tid emellan och det var tungt; men det är det ju alltid.

Uppdatering - jag kollat upp en del vuxna omplaceringar men fortfarande inte hittat rätt. Så valpen kommer hem på försök nästa helg så får vi se hur det känns. Hundarna har träffat varandra idag och det gick bra. Hon är verkligen näpen, en lite mindre och lugnare variant än turbo-hajen jag fick hem förra gången. Jag är fortfarande inte säker på att det är rätt men att ta hem en valp "på prov" är dödfött från start så min man suckade och insåg att loppet förmodligen var kört.

Nu är hon här, den lilla prinsessan, och allt funkar kanon hittills. Hon är verkligen cool och min bushund är riktigt snäll och lugn mot henne (för det mesta). Det här kommer att fungera :-) Nu är hon hemma över helgen sen åker hon tillbaka till uppfödaren några dagar för att bli vet.- besiktigad och för att jag har så mycket på jobbet. Så tar jag hem henne på riktigt sen. Vet inte om det här funkar men försöker lägga in en liten filmsnutt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 668
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 109
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 953
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 774
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar