Hundar i rulltrappor

Sv: Re: Hundar i rulltrappor

Angående färister ("kogaller") så vill jag inte att de lär sig att gå över så jag bär dem, en och en eller går runt tills jag hittar en grind som går att öppna och stänga.

Samma här, eller så klättrar jag genom staketet.

Här är det alltid(!) så att det finns en lättöppnad grind bredvid färistarna, för att de som rider ska kunna ta sig förbi och för att rullstolar (kanske det är tänkt till iaf) lätt ska ta sig förbi. Där går jag med mina damer. Staketet är alltid enkla trästaket så där kan vi krypa igenom om vi av någon anledning inte kan ta grindarna.

Sv: Hundar i rulltrappor

Min hund kan åka rulltrappa. Han går på väldigt försiktigt och tittar var han sätter ner tassarna. När vi ska av gör han ett större skutt, han nuddar alltså aldrig slutet av rulltrappan. Finns det däremot hiss tar vi självklart den. Ibland bär jag honom i rulltrappan, ibland tar vi vanliga trappor.

Vid kostängsel måste jag bära honom, han är för liten för att hoppa över och fattar inte hur man går över.

Sv: Hundar i rulltrappor

Finns det trappa intill rulltrappan, tar jag trappan men jag tvekar inte för att åka rulltrappa om det är det som är alternativet till en illaluktande hiss.

Min generella inställning är att min hund ska röra sig obehindrat över alla typer av underlag och tycka det är ok att åka rulltrappa osv. Det är nödvändigt när man har en stor hund. Det finns inte alltid möjlighet att bära om än att jag faktiskt bär honom över axlarna när det är absolut nödvändigt

Är ofta och tränar på platser där det finns möjlighet att gå på olika underlag samt tränar olika kommandon för om man ska stå stilla även om att det ibland rör sig under tassarna.
milj.jpg

När jag lärde honom att åka rulltrappa, funderade jag först på att gå i en stillastående men tyckte samtidigt att det var lite dumt eftersom jag ville att han skulle stå still. Nu är han otroligt miljösäker så därför valde jag att ha en sele på honom med ett bra handtag, bara kliva på och sedan ge godis och berömma att han stod still under resan. Jag har uppmuntrat ett litet hopp av rulltrappan men det är inget som händer varje gång, han kliver bara lugnt av.

Färistar, har vi uppmuntrat att man ska smyga över och det tycker han är störtkul, svansen går som en elvisp när han får syn på dem :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka