Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har haft tur med din Pil
Jag vet.
Helt galet mycket tur.

Men även om Pilen är så oerhört trevlig och lätt att ha så skulle jag inte ta med mig vår hund utan att fråga först.
Detta med tanke på att vi har hunden både i sängarna och sofforna.
Alla uppskattar inte det beteendet.
Dock skulle det ju inte bli några problem då Pilen klarar av att sitta i bil, sitta i hundgård eller vara bunden en stund.

Jag skulle ha föreslagit umgänge utomhus.
Jag är mycket ute så jag kan klä mig för de flesta väder.
Det gjorde jag, först promenaden sen fika ute
Jag tycker faktiskt inte jag har varit avig och svår i denna situation
Så nä jag tycker inte det känns jätteroligt att åka dit igen
*super tjurig*

Eftersom hon frågade varför hundarna inte följde med förra gången
Trodde jag att hon ville att dom skulle följa med.

Det kändes som hon tyckte det va en självklarhet att dom va med.

Jag måste ha gjort en total missbedömning
Jag hade också tolkat det som om de var välkomna, om husägaren ställt frågan på det viset. Kanske hade jag dock försäkrat mig om detta genom att fråga: "du undrade sist varför hundarna inte var med. Är det ok om de kommer med denna gång?"

Jag har läst hela tråden och förstår inte heller din reaktion. Men för att svara på frågan hur jag hade löst det (om jag hade hundar som inte kunde vara i hundgård och åt bilsäten) så hade jag helt glatt bundit fast dem i valfri stolpe/räcke/buske och gått in och fikat.
Då tycker vi olika. Jag binder inte hundarna i kopplet
Det är också väldigt lätt att tugga av kopplet, det går snabbt

Mina hundar har aldrig tuggat säten men jag tycker det är dumt att riskera annans bil
Mina hundar har heller inte tuggat på koppel men jag tycker det är dumt att riskera att dom blir påkörda på vägen

Jag har tidigare tyckt att "ja men det är väl klart att du får ta med dig hunden hit!" Sen bajsade en kompis hund i min soffa, nu känns det inte lika självklart längre.

Däremot frågar jag alltid om jag ska någonstans om det är okej att hunden följer med. Om det inte är hem till föräldrarna eller syrran för där vet jag att det är okej. Likadant med vissa kompisar jag umgås med där de brukar ta med sin hund hit och vi vår dit. Men det har alltid skett med en fråga om det är okej innan.

Det gjorde jag, först promenaden sen fika ute
Så nä jag tycker inte det känns jätteroligt att åka dit igen
*super tjurig*
Jag undrar fortfarande vad hon sa som var så otroligt otrevligt när hon hänvisade till hundgården och vad hon svarade på att du inte vill den skulle sitta där och varför den inte fick följa med in? Vad sa hon när du sa att du aldrig kommer hälsa på mer?

Jag har läst hela tråden och förstår inte heller din reaktion. Men för att svara på frågan hur jag hade löst det (om jag hade hundar som inte kunde vara i hundgård och åt bilsäten) så hade jag helt glatt bundit fast dem i valfri stolpe/räcke/buske och gått in och fikat.

Mina hundar har aldrig tuggat säten men jag tycker det är dumt att riskera annans bil
Mina hundar har heller inte tuggat på koppel men jag tycker det är dumt att riskera att dom blir påkörda på vägen

Att träna sin hund att sitta uppbunden är baskunskap, det tycker jag faktiskt att du ska lära dem. Även om du inte tänker binda upp dem så kan det inträffa situationer då du är tvungen, t ex om det händer en olycka och du måste få dem ur vägen.

Du åker till någon med hundar som inte kan sitta i hundgård utan att klättra ut, som äter upp bilar inifrån och som helt tydligt inte kan stå bundna ute en stund och så undrar du på allvar varför de inte är välkomna inomhus?
Och du kallar dessa hundar för "oskyldiga"!

I mina ögon så är det små monster som du beskriver.

Jag är generellt för att alla är välkomna och ju fler desto roligare. Så om jag bjuder in vänner eller frågor om vänner vill hitta på något säger jag ofta att de gärna får ta med partner, hund och vid aktiviteter då det passar; barn.
I de flesta lägen så kan jag absolut tycka att merjobb eller ngt jag inte är urförtjust i kan vara helt ok bara för att jag får ut så mkt av umgänget med mina vänner.
Jag vet att de känner samma och de gör samma.

Mina hundar är mina familjemedlemmar. De är oftast med mig, sover i min säng och är med på jobbet etc.
De är inte vana vid hundgård och skulle frysa för mkt av att sitta still ute vissa årstider. Så jag vet inte hur sugen jag skulle vara på att ha dem så när som helst.

Trots det har jag inga som helst problem att köpa att andra inte ser allt som mig.
Dels finns det folk som har hund på annat sätt än mig. Och det är inget fel.
Och det finns de som inte gillar alla hundar. Eller som vill bjuda in bara mig, utan sambo eller hundar. Faktiskt är det vad jag oftast antar om de ber mig komma och fika. Vill de ha med min sambo eller hundar antar jag att de nämner det. Antingen vid inbjudan eller om de tidigare sagt att det är vad som gäller framöver.

Hade jag råkat missförstå eller mina vänner så antar jag att det går att lösa.

@Lampan Och spontant undrar jag vad för hundar som gnager sönder säten i bil om de lämnas så en stund?
Är de på något sätt stressiga eller besvärliga inne?
En del blir ju väldigt påverkade av energier. Och en hund som inte kan koppla av då vi ska fika(=ligger still och tyst hela tiden) kan ju stressa en del väldigt.

Jag är generellt för att alla är välkomna och ju fler desto roligare. Så om jag bjuder in vänner eller frågor om vänner vill hitta på något säger jag ofta att de gärna får ta med partner, hund och vid aktiviteter då det passar; barn.
I de flesta lägen så kan jag absolut tycka att merjobb eller ngt jag inte är urförtjust i kan vara helt ok bara för att jag får ut så mkt av umgänget med mina vänner.
Jag vet att de känner samma och de gör samma.

Mina hundar är mina familjemedlemmar. De är oftast med mig, sover i min säng och är med på jobbet etc.
De är inte vana vid hundgård och skulle frysa för mkt av att sitta still ute vissa årstider. Så jag vet inte hur sugen jag skulle vara på att ha dem så när som helst.

Trots det har jag inga som helst problem att köpa att andra inte ser allt som mig.
Dels finns det folk som har hund på annat sätt än mig. Och det är inget fel.
Och det finns de som inte gillar alla hundar. Eller som vill bjuda in bara mig, utan sambo eller hundar. Faktiskt är det vad jag oftast antar om de ber mig komma och fika. Vill de ha med min sambo eller hundar antar jag att de nämner det. Antingen vid inbjudan eller om de tidigare sagt att det är vad som gäller framöver.

Hade jag råkat missförstå eller mina vänner så antar jag att det går att lösa.

@Lampan Och spontant undrar jag vad för hundar som gnager sönder säten i bil om de lämnas så en stund?
Är de på något sätt stressiga eller besvärliga inne?
En del blir ju väldigt påverkade av energier. Och en hund som inte kan koppla av då vi ska fika(=ligger still och tyst hela tiden) kan ju stressa en del väldigt.

Om jag hade en hund som hade för vana att rymma ur hundgårdar skulle jag för övrigt sätta mig så att jag hade koll på den(kanske inomhus medan jag fikade med en god vän...) och ryat till åt den om den fick för sig att försöka klättra ut.
Deras hundgård hade lågt stängsel, den låg avsides och syntes inte från något fönster
Vägen som går precis utanför är mycket trafikerad
Vi har unghund på 6 månader

Våra hundar är inte i andras möbler
Nej men du vet ju inte vad som hänt med andras hundar där tänker jag. Det kanske varit en liknande incident? Jag utgick ju från mig och min närmsta umgängeskrets när jag inte hade en tanke på att hunden skulle bajsa i soffan. Visserligen har den bajsat på golvet förr också så jag fick kanske skylla mig själv som inte sa att hunden inte var välkommen efter det. Vi har bara trägolv hemma så det är inte så roligt med stora hundar med långa klor tex eller hundar som bajsar på det. Det kan ju finnas massor av anledningar till varför en inte vill ha in någon annans hund i huset. Ni vet att era hundar inte är i andras möbler men visste dom som ägde huset det?

Jag förstår av din beskrivning att hon frågade efter hundarna som att du tolkade att de var välkomna. Men det kanske är bäst att fråga i fortsättningen så ni har det helt klart? :)

Jag undrar fortfarande vad hon sa som var så otroligt otrevligt när hon hänvisade till hundgården och vad hon svarade på att du inte vill den skulle sitta där och varför den inte fick följa med in? Vad sa hon när du sa att du aldrig kommer hälsa på mer?
Fast varför/varför inte har ju inte TS något att göra med.

Nu tycker jag visserligen att det inte spelar någon som helst roll hur enormt välartade hundar man än har, det är ändå helt upp till de boende om hund är välkommen eller ej. Men jag kan ändå inte låta bli att undra hur det går ihop att dina hundar inte kan lämnas oövervakade över huvud taget, men de är perfekta små änglar hemma hos folk?

Jag hade inte haft mina hundar i säte i lånad bil (om det inte var en ingrodd hundbil redan) oavsett. Hade jag haft minsta misstanke att de skulle tugga koppel hade jag skaffat koppel som inte går att tugga av. Mitt liv hade inte funkat om jag inte kunde lämna hundarna en stund då och då i koppel/bil/hundgård.

Jag hade också satt mig så att jag såg dem genom ett fönster alternativt gått ut och tittat till dem lite oftare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 395
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar