hundar i expressen!!!

Sv: hundar i expressen!!!

*KL*

Läste också tidningen och som seriös hundägare/uppfödare blir man alltid lika bestört. Men det är ju som det stod, resultatet av all denna "bakgårdsuppfödning" som tagit över marknaden. Personer som vill korsa sin fiiina, uuunderbara tik med grannens fiiina, uuunderbara hane utan någon som helst tanke bakom. Med oseriösa uppfödare växer antalet oseriösa köpare, ingen i min familj känner en uppfödare som inte kontrollerar den tänkta köparens bakgrund, erfarenhet osv. Sen finns det ju givetvis t.ex allergi som gör att man måste lämna bort hunden. Många inser att kunskapen och/eller tiden inte räcker till "trots allt", blir rädda när en rottis hoppar upp på en flicka och råkar riva henne bakom örat eller lämnar bort sin spaniel för att den inte blir rumsren. Nollor.

Hade vi inte redan haft 12 hundar så hade det nog blivit någon till, det fans ju faktiskt en del renrasiga. Min syster och jag fastnade såklart för Micro :D hon har ju alltid velat ha en Grand Danois. Men antagligen hittar alla dessa hundar ett nytt hem snabbare än blixten efter detta uppslag.
 
Sv: hundar i expressen!!!

Bison skrev:
det beror nog på vem du anlitar, har flera bekanta som tagit hem spanska hundar utan några bekymmer, o som sagt så kommer jag själv göra det.
Och jag har flera bekanta som fått avliva sina "utlandräddningar" efter ofantliga veterinärräkningar och allehanda mystiska sjukdomar...........
 
Sv: hundar i expressen!!!

peter_lundin skrev:
De har diverse roliga sjukdomar som vi kan få in till sverige så att veterinärerna får mer att göra!
Obs de veterinärer som är riktigt insatta i den här frågan anser inte att proven är ngn garanti.
Pl
Tack för att du är här med fakta:bow:
 
Sv: hundar i expressen!!!

eriica-o21 skrev:
skulle vilja ta hem rottisen :love: , men får inte en stor hund av pappa han vill ha liten. och jag som har sån förkärlek till schäfrar/doberman/rottis. ska nog försöka övertala honom att ta hem en till mej :love:

jag har en blandras mellan schäfer/rottweiler och jag kan inget mer än säga att det är en underbar korsning :smirk: Är själv väldigt mycket för dobermann och Rottweiler..
 
Sv: hundar i expressen!!!

SvartaHingsten2003 skrev:
jag har en blandras mellan schäfer/rottweiler och jag kan inget mer än säga att det är en underbar korsning...

Du menar kanske att det är en underbar hund?

De flesta korsningar av den typen jag träffat har haft problem med
rädslor, överdriven vaktighet osv.
En mentalt bra Rottis el. Schäfer är kanon, men de exemplaren korsas sällan med varandra.
 
Sv: hundar i expressen!!!

toughcookie skrev:
Och jag har flera bekanta som fått avliva sina "utlandräddningar" efter ofantliga veterinärräkningar och allehanda mystiska sjukdomar...........

För att inte tala om dem som får avliva hundarna p.g.a att hundarna har alldeles för mycket trauman bakom sig som gjort dem rädda/aggressiva/folkskygga etc etc.
Vet en som fick avliva sin spanska hittehund efter ett halvår då hunden gick in i en sådan chock av ljudet av ett pistolskott att dess liv bedömdes inte kunna vara normalt efter detta. Hunden hade antagligen blivit skjuten eller nåt i spanien och fixade helt enkelt inte höga ljud.
 
Sv: hundar i expressen!!!

Kanelbulle skrev:
Du menar kanske att det är en underbar hund?

De flesta korsningar av den typen jag träffat har haft problem med
rädslor, överdriven vaktighet osv.
En mentalt bra Rottis el. Schäfer är kanon, men de exemplaren korsas sällan med varandra.

Jag har inte haft några somhelst problem med honom när det gäller rädslor och överdriven vakthet överhuvudtaget. Visst vaktar han men det gör dom flesta schäfrar och rottweiler. Han är väldigt social, trevlig i lynnet.
Jag har 2 st kompisar som också har den blandningen och dom har inga problem med deras hundar heller. Men soms agt det beror nog också lite på hur man uppfostrar dom.
 
Sv: hundar i expressen!!!

vad skön att det löste sig!

men varför inte ha en sida i veckan/månaden i tidningen där alla hundar som ska omplaceras från hundhem är med...? skulle nog bli mindre hysteri då,men endåså komma ut till väldigt många personer...
 
Sv: hundar i expressen!!!

*kl*
Jag har mailat aftonbladet och bett om en uppföljning om ca ett halvår för att se vilka hundar som fortfarande finns kvar i sina nya hem och hur det går för dom.
Kan tillägga att jag inte fått nått svar. Kanske fler kan maila om samma sak?
/ Kakan som är rädd att många hundar kommer hamna i "fel" händer......
 
Sv: hundar i expressen!!!

Det var ett bra initiativ tycker jag. Hakar på och mailar jag med.
Är ju nästan tvungen efter att ha spytt lite galla över fenomenet här...
 
Sv: hundar i expressen!!!

Jag tror inte den risken är så stor när det gäller dessa få hundar. Tusentals ringde, mailade och sms:ade, och man valde ut personer/familjer ur hundratals och tusentals. Så jag tror nog att de hamnat i goda händer trots allt.

Men en uppföljning skulle vara kul att se!
 
Sv: hundar i expressen!!!

apocalypsze skrev:
Jag tror inte den risken är så stor när det gäller dessa få hundar. Tusentals ringde, mailade och sms:ade, och man valde ut personer/familjer ur hundratals och tusentals. Så jag tror nog att de hamnat i goda händer trots allt.

Men en uppföljning skulle vara kul att se!
Hur väl kan dom ha kollat när det gick så fort?
Dom har ju knappast hunnit träffa alla och på telefon kan allt låta väldigt bra!
 
Sv: hundar i expressen!!!

Glöm inte katterna. Dom har samma problem dom, men där är antalet enormt mycket större. Så egentligen skulle det behövas en hel tidning.

Sen allmänt: Många tror att hundarna nu hamnar hos människor som inte kan nått, inte är intresserade och ger upp om 2 v. Må hända att det är så, men ställer hundhemmen inga krav på köparna? Skickar man ut dom till första bästa? I så fall är de ju verkligen i behov av lite realitycheck.
 
Sv: hundar i expressen!!!

Kanelbulle skrev:
LUCY, BOXER/AMSTAFFTIK, 2,5 ÅR. Räddades från ett uppsamlingsläger för hundar på Irland men hamnade i fel händer.

BAILEY, SCHÄFERKORSNING, HANE 1,5 ÅR. Bailey räddades i sista minuten från avlivning i ett läger för hemlösa hundar på Irland. Han var rädd och osäker när han kom men är nu en glad jycke som kan grundläggande lydnad.

Men vad ar detta?? Den svenska organisationen adopterar hundar pa Irland gor det av SPCA (Society for Prevention of Cruelty to Animals). Nagra lager finns inte att tala om, utan det ar en legitim och serios organisation som far pengar av staten.
Svenskarna kommer hit och lovar dessa organisationer dyrt och heligt att hundarna enbart kommer att komma till manniskor som vet vad de gor och som ar kontrollerade.
Har ar ju 2 exempel pa hur den adoptionen inte fungerade!!

Jag ar for import i kommersiellt syfte, dar koparen utvidgar sin avelsstam, vill ha en hund med helt nya linjer eller bara en speciellt farg eller vad det nu kan vara. Men att ta pa sej andras problem genom att adoptera hundar som inte har hem fran andra lander ar ju bara lojligt. Det finns uppebnarligen tillrackligt med hundar i Sverige for att sluta importera dessa hundar fran Spanien, Irland eller vad det nu kan vara.
Den enda anledningen till att man importerar fran Irland och UK ar att hundarna inte behover sitta i karantan, inte var rabiesvaccinerade utan de gar rakt igenom tullen nar de kommer bara de har ett pass och ar avmaskade.
Jag blir sa forbannad nar jag laser detta...att hundar som av nagon anledning inte haft ett hem pa Irland kommer till Sverige for att aterigen sitta pa ett hem for adoption.
Var det inte lattare att lata hunden fa ga igenom allt det och fa bli avlivad pa Irland?
Vadda raddades i sista minuten fran avlivning?? Det hade sakerligen varit det basta for hunden.
 
Sv: hundar i expressen!!!

:bow:
Inställningen att det till varje pris skall räddas livet på alla oönskade hundar slår igenom mer o mer!
PL
 
Sv: hundar i expressen!!!

Nikkis skrev:
kl

köpte tidningen idag,bara för att det var hundar i den..:angel:

jag blev gryyymt förälskad i den dära lilla grand danois valpen Micro :love: :love: :love: såååå bedråande! och vilken klok blick...

hade gärna tagit hem alla,men det misstaget gör jag inte igen,iaf Inte med en vuxen hund..skulle ev kunna tänka mig en valp/unghund,Om den är reggad såklart...
fast,fastnar jag för en oreggad så skulle det kvitta..men ändå-tycker att det är viktigt/bra med reggade hundar...

min kille fastnade för rottisen Zorro och "amstaff" blandingen lucky....
.Näe Micro föll jag för!:love:

Vill bara varna för Denna uppfödare/hundhandlare i Skåne som kallar sig djurvän, detta är 3 kullen oreggade grandisar han har fött upp som han har svårt att sälja och han har ofta blandrasvalpar till salu där de olika omplaceringshundarna är föräldrar.
 
Sv: hundar i expressen!!!

De valde väl ut de som lät bäst på telefonen, så fick familjerna/personera komma dit och träffa hunden och intervjuades mer utförligare. Sen valde man ut den familj/person som passade hunden bäst. Jag har iofs inte tidningen framför mig direkt men något liknande har jag för mig att det var. Självklart måste de träffa den tilltänkta personen först, du tror väl inte att adoption sker genom telefon? :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 842
Senast: Piaff
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 334
Senast: Dentaku
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
893
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp