hundar i expressen!!!

Sv: hundar i expressen!!!

Nu kommer ett antal personer som innan artikeln inte haft en tanke på att skaffa hund el skaffa hund på detta sättet att ta hand om dessa i vissa fall problematiska hundar.
PL
 
Sv: hundar i expressen!!!

peter_lundin skrev:
Nu kommer ett antal personer som innan artikeln inte haft en tanke på att skaffa hund el skaffa hund på detta sättet att ta hand om dessa i vissa fall problematiska hundar.
PL

Ja och om ett tag så är det åter igen fullt på hundhemmet... *suck*

Och som sagt varför ta hem hundar från Irland och Spanien när det finns fullt av hundar som behöver hem i sverige? Men det verkar som om det är lättare att adoptera en hund från spanien och kanske lite mer "coolt"...
 
Sv: hundar i expressen!!!

Kimz0r skrev:
*knapplån*

Det var ju en förmedling som omhändertog hundar från Irland (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,850884,00.html) och gav dem hem i Sverige. Varför? Finns det inte nog med svenska hemlösa hundar som behöver hjälp? För varje importerad hemlös hund som räddats från avlivning, får en svensk hemlös hund sitta kvar på hundhem och eventuellt senare avlivas. Bör man inte "sopa rent framför egen dörr" först?


håller helt med! ta hand om våra hundar i stället!!! :bow:
 
Sv: hundar i expressen!!!

peter_lundin skrev:
Nu kommer ett antal personer som innan artikeln inte haft en tanke på att skaffa hund el skaffa hund på detta sättet att ta hand om dessa i vissa fall problematiska hundar.
PL

Jag kan inte annat än hålla med. Hoppas hundhemmet har vett att sålla bland de intresserade.
 
Sv: hundar i expressen!!!

Lines skrev:
Yttligare ett bevis att man inte behöver skaffa hittehund från Spanien.
Sen är faktiskt frågan den om inte flera av de här djuren rent av är så förstörda att de borde avlivas.


Om man inte vill ha en dobermann då :angel:
(eller annan stor hund)


förlåt men jag kände mig tvungen....

Man ser också vad det är för slags hundar generellt som lämnas. Så om jag som seriös hundägare köper en reggad hund eller ej förändrar nog inget.
Att klaga utan att komma mer nya förslag är onödigt.
Jag har ett förslag, alla hundägare måste gå en kurs innan man får köpa hund tex.

Det behöver inte vara något avancerat, kanske en 2-3 -timmars kurs (SOM BÖR KOSTA PENGAR, 2-3 hundra kanske)
Där man lär sig lite generellt om hundhistoria, avel, skötsel, foder mm.. och sedan få ett intyg man kan visa upp hos uppfödaren.

Ungefär som att alla som ska bli handledare och övningsköra privat from 1 januari i år måste gå en handledarutbildning på minst 3 timmar och få ett intyg. :idea:


Nu kanske inte detta skulle hjälpa heller men det är ändå en idé :smirk:
 
Sv: hundar i expressen!!!

*knapplån*

Med risk för att låta hjärtlös så kanske det är bättre att avliva dessa hundar. Visst dom förtjänar absolut en chans, men hos KUNNIGT folk eller folk som iallafall är villiga att lära sig! En död hund lider inte. Jag blev alldeles kallsvettig när jag såg fila/schäfern. Hamnar den hos en vettig människa med kunskap så är det säkert en toppenhund, men vad händer om den hamnar hos någon som kanske inte inser vad det är för något som sitter i kopplet? Det kan bli spännande! :crazy:

(Inte för att klanka ner på just den hunden, jag tog bara den som exempel)
 
Sv: hundar i expressen!!!

sörflickan lisa skrev:
håller helt med! ta hand om våra hundar i stället!!! :bow:

vi funderar på en spansk eftersom vi inte har hittat ngn svensk som som passar oss, det är väl upp till varje person att bestämma :smirk:
 
Sv: hundar i expressen!!!

Basilika skrev:
Anmärkningsvärt med alla dobbisar, hanar på ett år :crazy:
Inte alls, doberman hanar på 1 år är pest och pina, de är skitjobbiga rent utsagt.
Känner inte en enda dobermanägare som inte svurit ramsor och slitit sitt hår över sin odrägliga hund - och önskat att skciak hunden till ett betydligt varmare ställe...:angel: elelr göra tofflor av dem.

Men det är ju en av sakerna som gör rasen så oerhört roliga att ha:love: :love:
De är en utmning utöver det vanliga:D :) De är helt underbara! (man måste nog vara lite rubbad)

Skämt åt sido, faktum med att det är ovanligt lätt att misslyckas med en doberman, och en oupfostrad dobbis är ibland det jobbigaste man kan stöta på.

Dobermanrescue har ju inriktat sig speciellt på rasen, och det är därför de har så många.
 
Senast ändrad:
Sv: hundar i expressen!!!

Jag hoppas att dessa hem blir kontrollerade. Jag blir förbannad när redan utsatta djur ska fortsätta misskötas. I artikeln stod det att hundarna satt i bilar och i slitna lokaler. Jag anser inte att det är att göra djurens liv bättre. Det är bättre att avliva dem med sämst förutsättningar och koncentrera sig på att ge de resterande god vård.
Jag har sett hundar från omplaceringsverksamheter som både psykiskt och fysiskt hade mått bättre av att få somna in. Det är tragiskt att dessa människor menar väl, men det blir så fel.
Hoppas att de gör uppföljning om dessa hundar till jul så att vi får se hur många som är kvar i sina nya hem och hur de fungerar.
 
Sv: hundar i expressen!!!

sörflickan lisa skrev:
seriösa uppfödare räcker inte..... måste vara seriösa köpare med!!!!!

Hade jag inte velat ha min hund längre och min uppfödare fått nys om detta är jag 100 % övertygad om att hon skulle köpt tillbaka hunden. Dels för att hon har ett intresse i hunden, dels för att ta sitt ansvar och se till att hunden har ett gott hem.
En seriös uppfödare har koll på sina valpar och följer dem, vet om de omplaceras och har ett intresse i att se vart de hamnar och även följa dem där.

Kan garantera att min uppfödare hade gått i taket om min hund hamnat på hundhem. Summan av kardemumman, med seriösa uppfödare kommer seriösa köpare.

//E
 
Sv: hundar i expressen!!!

Snurrfian skrev:
Ja och om ett tag så är det åter igen fullt på hundhemmet... *suck*

Och som sagt varför ta hem hundar från Irland och Spanien när det finns fullt av hundar som behöver hem i sverige? Men det verkar som om det är lättare att adoptera en hund från spanien och kanske lite mer "coolt"...
Det är dessutom en risk att ta in hundar från andra länder, speciellt om de har gått som gatuhundar i Spanien tex. Veterinär kollade i all ära men vem vet vilket skit de inför till Sverige?

Hittar man ingen hund som passar en i Sverige så ska man nog ta sig en funderare på om man verkligen ska ta sig en omplaceringshund. Köp då hellre en valp från en seriös kennel och betala vid sidan om till en organisation som hjälper till att avliva dessa gatuhundar i deras hemland.
 
Sv: hundar i expressen!!!

de är ordentligt kollade, du verkar inte riktigt veta vad du pratar om :smirk:
 
Sv: hundar i expressen!!!

skulle vilja ta hem rottisen :love: , men får inte en stor hund av pappa han vill ha liten. och jag som har sån förkärlek till schäfrar/doberman/rottis. ska nog försöka övertala honom att ta hem en till mej :love:
 
Sv: hundar i expressen!!!

Bison skrev:
de är ordentligt kollade, du verkar inte riktigt veta vad du pratar om :smirk:

Ordentligt kollade? Det är ju dokumenterat och bevisat att bl.a just dessa spanska hittehundar fört in sådant som dvärgbandmask och annat skit hit som vi inte haft tidigare. Vissa sjukdomar kan ju ligga latenta i flera år och upptäcks inte vid dessa "ordentliga kollar".
 
Sv: hundar i expressen!!!

det beror nog på vem du anlitar, har flera bekanta som tagit hem spanska hundar utan några bekymmer, o som sagt så kommer jag själv göra det.
 
Sv: hundar i expressen!!!

Welsh skrev:
Hittar man ingen hund som passar en i Sverige så ska man nog ta sig en funderare på om man verkligen ska ta sig en omplaceringshund. Köp då hellre en valp från en seriös kennel och betala vid sidan om till en organisation som hjälper till att avliva dessa gatuhundar i deras hemland.
Kan bara hålla med. Vad har spanska hittehundar som svenska diton inte har? Eller som en seriöst uppfödd hund inte har?
 
Sv: hundar i expressen!!!

De har diverse roliga sjukdomar som vi kan få in till sverige så att veterinärerna får mer att göra!
Obs de veterinärer som är riktigt insatta i den här frågan anser inte att proven är ngn garanti.
Pl
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 842
Senast: Piaff
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 334
Senast: Dentaku
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
893
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp