Hundar i affär?!

replica

Trådstartare
Tittade på DVDn välkommen valp som jag fick med mig av uppfödaren till min collie när vi hämtade honom.
Där finns det ett avsnitt som heter "Vett och Etikett". Ordföranden för SKK intervjuades om just hundar i butiker. Dvs, enligt honom är det helt okej att ha med hundarna in i klädaffärer, gallerior och dylikt. (Så länge det inte var en affär med mat i..)

Jag har alltid trott att detta var förbjudet?!:confused: Enl honom finns det ingen lag, och man kan gå in med hunden (så länge det inte finns en skylt om det och då är det butiksägaren som har bestämt detta...?!)

Hur ser det ut hos er? Hur gör ni?:confused:
 
Sv: Hundar i affär?!

Jag har aldrig ens tänkt tanken att ta in en hund i en klädaffär med hänsyn till alla allergiker. Har dessutom tagit förgivet att man inte får. :D
 
Sv: Hundar i affär?!

Jag tror inte man får det, men blev på mellanrean förvånad över att se en tjej släpa runt en Collie inne på H&M bland allt folk o alla kläder. De i kassan såg besvärade ut men hade faktiskt inte någon aning om det var föbjudet eller inte. Antar att det är så allmänt vedertaget att man inte tar med hunden in så de inte fått någon information om vad som gäller.

Jag tror att man inte får ta med hundar in p.g.a allergirisken, då det utomhus inte är samma sak för en allergiker som att stöta på djuret inne där det är mindre luftväxling.
 
Sv: Hundar i affär?!

När jag var i Kista Galleria och julhandlade räknade jag till att det fanns 6 hundar, inte bara ute i den inbyggda gången, utan även i affärerna. Jag blev ganska överrumplad, eftersom jag trodde det var förbjudet. Höll nästan på att krocka med en ung kille och hans rottis inne i en klädaffär. Nu är jag ju hundvan, men jag tror nog det fanns folk i gallerian som inte hade velat gå in i affären om de fått syn på rottisen.
 
Sv: Hundar i affär?!

Jag har aldrig gjort det, inte heller funderat på det. Däremot har jag sett vid flera olika tillfällen hundar inne på NK i Stockholm... Mest sådana hundar som åker i väskor, men även en boxer som gick för egna ben.
 
Sv: Hundar i affär?!

Du får ta med hund in där det inte finns mat, och om det inte sitter en "förbjudet för hundskylt" på dörren.
 
Sv: Hundar i affär?!

Skulle aldrig ta med hunden in i klädaffär... Han älskar kläder, goda att bita i. Inte mataffär heller såklart. Dock har han fått följa med in i videobutiken, men då bara snabbt in för att lämna en film och ut igen.
 
Sv: Hundar i affär?!

Vi har haft med hunden in i affärer enstaka gånger om man går en promenad och kommer på att man ska köpa något och det är dåligt väder. Då brukar någon av oss gå in och fråga om det är ok först. Finns det en förbudsskylt frågar vi inte utan stannar utanför.
 
Sv: Hundar i affär?!

Min kompis som har två kinesiska nakenhundar har tagit med
dem in i klädaffärer m.m, då har de suttit i en väska.
Jag har ju också en nakenhund men jag har inte tagit in
henne i nån klädaffär, däremot i en bilaffär och sen satt
jag med hunden i bilhallen i ca. 1 timme.
 
Sv: Hundar i affär?!

Kista galleria och NK tillhör de köpcentrum som jag sett mycket hundar i. Affären jag jobbar i också såklart, men det är ju en djuraffär.
 
Sv: Hundar i affär?!

Ja här i sthlm är det många som har med sig hund in i butikerna..tex NK,typ Alla gallerior och "finare" butiker mm så får man ha med sig hund,och folk Tar då med sig dem på shoppningtur utan att ngn bryr sig.
 
Sv: Hundar i affär?!

men jag tror nog det fanns folk i gallerian som inte hade velat gå in i affären om de fått syn på rottisen.

Ja så länge det inte finns ngt "förbud" med att ha med hund i vissa affärer så skulle inte jag bry mig ifall det var ngn som var rädd för min hund eller ej,OM jag nu gick på shoppingturer med min hund.

Tycker att det är upp till dom som är rädda för hundar att undvika sånna butiker där det är tillåtet med hundar faktiskt.:angel:

Om jag nu vill gå på stan med min hund så väljer jag givetvis de butiker där dom får vara inne i,och då ska jag dit utan att börja tänka/bry mig om ifall det är ngn som är rädd för hund.Och dom som är hundrädda kan lika väl planera sina "shoppingturer" såsom jag planerar min med hund.:smirk:
 
Sv: Hundar i affär?!

När jag var ner till Göteborg så var det rätt vanligt att ta med hunden in i affären, pga stöldrisken. Även på banken fick den följa med in.
Själv tar jag bara in hunden i djuraffärer, för där är det ju en sån liten risk att det är någon allergiker.

Jo just ja, på en affär i Piteå (lustgården tror jag den heter) har en anställd där med sig sin hund som får vara i butiken.
 
Sv: Hundar i affär?!

Kista är väl det enda köpcentret i Sthlm där du får ha med hund? I Farsta, Skärholmen mm får man det inte.

Det som har slagit mig är att ju finare och dyrare butik det är ju oftare får man ha med sig hunden. Någon annan som också lagt märke till det?
 
Sv: Hundar i affär?!

Jag har aldrig sett en hund i en affär här i Växjö:crazy:
Kanske är vanligare i storstäder?

Min hund är fortfarande en liten valp, och de gånger jag åker buss ner till stan för miljöträning kanske man skulle kunna ta med honom in i en affär.. bära honom isåfall..:)
 
Sv: Hundar i affär?!

Poängen med mitt inlägg var iofs inte att det är synd om de hundrädda människorna, utan jag tänkte mer på butikerna som förlorar kunder. Om det fanns ett hundförbud i affärer lagstadgat så vinner ju butikerna på det, eftersom både hundrädda och hundägare kommer att handla.
 
Sv: Hundar i affär?!

jag har inte dom där problemen. Jag tar min hund under armen och går in!

Ser jag någon i närheten som jobbar där brukar jag fråga om det är okej..

Jag går inte in med hunden där det är en förbudsskylt utanför.

(mamma tar med sig hunden in på bensinmacken också fast dom säljer mat men dom har sagt att "det gör ju inget, den där är så liten" och menat på hunden under armen..)

Och allergiska mot min hund, det kan ni ju försöka med ;)
 
Sv: Hundar i affär?!

i lund sker det väldigt sällan att hundar följer med in i affärerna. jag skulle aldrig drömma om att ta med en hund in i en affär, det är lite höjden av respektlöshet tycker jag.
 
Sv: Hundar i affär?!

det är förbjudet enligt svensk lag att ha djur bland mat! får hälsovårdsmyndigheterna nys om detta ligger nog butiken risigt till.

klart man kan vara allergisk mot din hund också! för det första HAR han päls, för det andra behöver det inte vara just pälsen folk är allergiska mot.
 
Sv: Hundar i affär?!

På mitt förra jobb var hundar välkomna in i butiken. Det var bara trevligt. För allergikerna var det nog värre att min egen hund var med på jobbet. Inte verkade vi förlora några kunder på de enstaka hundbesöken heller. Det var mest positiva reaktioner.

Själv tar jag inte med hunden i i butik men det beror mest på att jag hellre shoppar utan henne. Jag är fullständigt emot ett lagstadgat förbud. Butiksägare är nog med slavar under staten och dess regler ändå. Lite självbestämmande kan man gott få ha kvar.

För att inte tala om de som har förmånen att ha med hunden på arbetet. Kul för dem om man inte längre får ha hund i något butiksutrymme.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 803
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Tidigare i veckan var vi inne i en skobutik. Personalen hade en hund med sig där, den gick omkring lös bland skor och kunder. Jag tycker...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 916
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp