Hundägare?

Wassego

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mig en hund. Har inte haft egen hund förut men min sambo har tidigare haft hundar med sin fd.
Från o med näst vecka ska jag börja jobba halvtid och min sambo jobbar heltid. Vi jobbar alltid olika skift när vi jobbar så någon är alltid hemma här även om någon av oss sover. Vi börjar och slutar antingen kl 11:00 eller 23:00.
Här bor också tre barn i åldrarna sex, tio och 12 år, två katter och en ökenråtta som tyvärr miste sin kamrat förra veckan.
Jag vill inte skaffa en valp utan vill ha en vuxen hund eftersom jag inte känner att jag har erfarenhet att uppfostra en valp. Tänkte i så fall höra om man kan adoptera en svensk hund som behöver omplaceras. Mina barn är vana vid djur då vi haft allt från kaniner till hästar och är snälla mot djur och vet hur man ska behandla dem, dvs med respekt och kärlek.
Vi bor i villa inne i samhället med ganska stor tomt.
Vad tror ni, kan vår familj skaffa hund?

Sv: Hundägare?

Och jag glömde; Vad för hund ska man skaffa som förälder och förstagångshundägare?

Vad ni har att erbjuda hunden i form av aktivering är en viktig fråga, nu utgår jag från att det skall vara en hund som passar alla i familjen som sällskapshund.

Tibetansk spaniel?

www.tibetanskspaniel.com/Rasen.aspx

Kanske en vuxen omplacering om ni inte vill ha valp.

Annars hänvisar jag vidare till någon ras ur grupp 9, sällskapshundar.

Dom kan du kika vidare på genom denna länk www.skk.se "Om hund" - "Hundraser" .

Kan du garantera att ni kan anpassa ert liv så att hunden inte lämnas ensam om dagarna under sina 10-15 år så absolut! Då innebär det dock inte att ni kan sova 15 av dygnets timmar, även om man är hemma. Det är inte bara sällskap hunden behöver utan även att det händer ngt. Räkna inte med att hunden vill sova halva dygnet.

Det finns mängder av folk som inte förstått detta och skaffat hund trots att de inte har tid eller förstår att hundar lever länge och binder en i sina livs val i flera år framöver. Man kan inte välja vilket jobb man vill, vilka fritidssysslor som helst de närmaste 10 åren. Och dessa hundar finns utannonserade för omplacering överallt. Så vill du ha en vuxen hund är det bara att välja och vraka.

Tycker du inte att du är lite hård nu? Klart som fan man kan lämna hunden ensam ett par timmar/dag. När jag sover så sover hunden, få hundar aktiveras under dygnets alla vakna timmar. Och relevansen ligger ju i hur mycket hunden aktiveras, inte hur länge husse och matte sover.

(dessutom, har jag otroligt svårt att se hur man i ett hushåll med barn och andra djur skulle kunna sova 15 timmar i sträck och ändå få ihop det, bara för att person 1 sover så innebär ju faktiskt inte det att person 2 inte kan ta och rasta hunden just då!)

Tycker du inte att du är lite hård nu? Klart som fan man kan lämna hunden ensam ett par timmar/dag. När jag sover så sover hunden, få hundar aktiveras under dygnets alla vakna timmar. Och relevansen ligger ju i hur mycket hunden aktiveras, inte hur länge husse och matte sover.
Självklart kan hunden vara själv ibland. Men den ska alltid behandlas som en flockmedlem. Att lämna hunden 3 timmar om dagen gör troligen ingen skillnad. Och min hund har lämnats 8 timmar vid tillfällen, men kanske en enda gång under ett år. Det klarar han utmärkt sålänge det inte blir en vana.

Aktivitet behöver inte betyda "lek". Aktivitet betyder att hunden infinner sig i en medveten flocksituation. Bara att du pysslar på tomten eller pratar i telefon och ber hunden att gå undan är "aktivitet" nog mellan händelser som promenader och träning.

Precis som vi människor så behöver hundar också vistas i en flock. De behöver vara nära sin flock och det är eg inte viktigt att man utför saker utan hela hierarkin och hur ni kommunicerar i er flock är vad hunden behöver. Det handlar om trygghet och tillhörighet, något som är viktigt för alla flockdjur. Och det är det jag menar.

Därför måste man ju också inkludera hunden i sin vardag och sin fritid, och man får skaffa sig intressen, och göra saker tillsammans, som hunden också kan delta i. Min hund älskar att cruisa. Dvs åka bil. När vi startar jenkaren för att åka på cruising är hunden genast där och vill med. För vi inkluderar honom alltid i våra intressen och det spelar ingen roll om bilen är nyrenoverad - självklart är han med. Och det kan tyckas ganska aktivitetslöst att sitta i en bil med halva kroppen ut genom fönstret. Men bara det att vi upprätthåller hierarkin och kommunicerar med honom och varandra räcker för att min BC-korsning ska kunna sitta där i timmar och bara glo.

Man får inte glömma det som är naturligt.

(dessutom, har jag otroligt svårt att se hur man i ett hushåll med barn och andra djur skulle kunna sova 15 timmar i sträck och ändå få ihop det, bara för att person 1 sover så innebär ju faktiskt inte det att person 2 inte kan ta och rasta hunden just då!)
Jag har inga barn än så det vet jag inget om. Men jag förstår att det troligen är högst ovanligt iaf. :D

Senast ändrad:

Jag vill återigen rekomendera Finsk Lapphund. :) Söt, tålig och ganska sund hund som är lättlärd men inte all för aktivitetskrävande. En bra familjehund som aällan blir aggressiv och ofta fungerar bra med barn. Dessutom URSÖT!

Och det finns en uppfödare i dalarna som ska vara väldigt bra. :)

Kan du garantera att ni kan anpassa ert liv så att hunden inte lämnas ensam om dagarna under sina 10-15 år .

Det kan ingen garantera. Man kan aldrig veta vad som händer i livet.
Man får helt enkelt ta tag i problemen under tiden de kommer...

En stilla undran: Finns det NÅGONTING i TS ursprungsinlägg som antyder att hunden skulle vara ensam särskilt mycket, att den inte skulle aktiveras (i tillräcklig utsträckning för en vanlig sällskaps/familjehund, viket jag utgår från att det blir), eller att familjemedlemmarna skulle SOVA 15 h per dygn? Vem gör det?

Och de flesta hundar som är vuxna och vettigt ensamhetstränade klarar att vara ensamma några timmar. Det är inte på något vis fel, elakt eller djurplågeri. Däremot ska man såklart inte lämna hunden ensam hela, långa arbetsdagar.

Och förresten, hunden vill nog säkerligen faktiskt sova halva dygnet. Vad jag har lärt mig har hundar större sömnbehov än människor, och sover nog gärna 12 h per dygn (har t o m hört 16 h, men tycker det låter ganska mycket. Mina sover i alla fall inte så mycket) - d v s hela natten när resten av flocken sover (ca 8 h) och ytterligare några timmar på dagen...

Senast ändrad:

Så länge ni känner att ni kan ge en hund ett livslångt hem med allt vad det innebär så kan ni skaffa hund. Eftersom ni har andra djur så vet ni ju vad det innebär redan.

Det finns massor med fina omplaceringshundar, vi hade själv hand om en jätte fin ung golden kille som fått lite för lite uppmärksamhet och tid hos förra ägaren, förra året innan han blev omplacerad. Han var den perfekta familjehunden. Och har nu fått ett nytt livslång hem hos en person som har tid och viljan att ta hand om honom.

Så det finns vuxna hundar som kommer fungera kanon i ett nytt hem. Sen tycker jag inte alls ni ska vara rädda för att skaffa en valp, har man viljan och engagemanget så går det bra att läsa valpböcker och hitta en bra uppfödare som hjälper en i början.

Jag tycker det där låter helt okej för att skaffa hund.

Om jag ska tipsa om ras kan jag nog slå ett slag för Papillon. Det är en väldigt trevlig ras. De är sociala, intelligenta, lätthanterliga, kavata och roliga små hundar. De kan vara med på det mesta men kräver inte lika mycket som en del andra raser. Det är roligt med små hundar som mentalt är lika de större raserna också.

Jag vet många som har haft Pappisar som första-hund och det har gått bra för samtliga. Mycket för att personerna varit ansvarsfulla och så. Men även för att det är en så himla trevlig och lätt ras.

Här är mina två underbara tjejer jag har nu:

Pyggli.jpg

IMG_0518.jpg

Senast ändrad:

Vad ni har att erbjuda hunden i form av aktivering är en viktig fråga, nu utgår jag från att det skall vara en hund som passar alla i familjen som sällskapshund.

Tibetansk spaniel?

www.tibetanskspaniel.com/Rasen.aspx

Kanske en vuxen omplacering om ni inte vill ha valp.

Annars hänvisar jag vidare till någon ras ur grupp 9, sällskapshundar.

Dom kan du kika vidare på genom denna länk www.skk.se "Om hund" - "Hundraser" .

Tack för tipsen! Som jag skrev i mitt inlägg så är vi nog inte så intresserade av en valp. Det känns inte som att jag har erfarenhet till att uppfostra en valp. Men det klart jag har ju tre barn som jag uppfortrar och det har ju gått bra hitintills ;)

Ska kolla in länkarna efter att jag svarat här på alla inlägg. Och igen, tack.

Kan du garantera att ni kan anpassa ert liv så att hunden inte lämnas ensam om dagarna under sina 10-15 år så absolut!

Nej, det kan jag så klart inte göra. Jag vet ju inte vad som händer i mitt liv i framtiden. Men jag kan däremot säga att om jag skulle vara tvungen att lämna hunden av någon anldning så skulle jag ju lösa det på något annat sätt. Jag har ju som jag skrev tre barn så jag är ju inte helt ansvarlös om man säger så...:grin:

Då innebär det dock inte att ni kan sova 15 av dygnets timmar, även om man är hemma. Det är inte bara sällskap hunden behöver utan även att det händer ngt. Räkna inte med att hunden vill sova halva dygnet.

He he sov 15 h??? Du har inga barn va? ;) Ingen riskt, jag är glad om jag får sova 6 h, föresten så har jag nog aldrig sovit 15 h i sträck i hela mitt liv.

Det finns mängder av folk som inte förstått detta och skaffat hund trots att de inte har tid eller förstår att hundar lever länge och binder en i sina livs val i flera år framöver. Man kan inte välja vilket jobb man vill, vilka fritidssysslor som helst de närmaste 10 åren. Och dessa hundar finns utannonserade för omplacering överallt. Så vill du ha en vuxen hund är det bara att välja och vraka.

Det finns även mängder av såna personer som skaffar katt, barn osv. Men jag tror ju faktiskt att man kan göra som man även kan göra med andra djur och barn. Det går faktiskt att involvera sin barn och husdjur i sina intressen och fritidssysselsättningar. Både jag och min sambo jobbar som tradarchaffisar och jag vet många som har sina hundar med sig på jobbet. Vet även de som har sina katter med på jobbet i bilen. Som det är ju så är ju någon av oss alltid hemma, fast man sover ju kanske ca 6h när man har jobbat natten.

Därför måste man ju också inkludera hunden i sin vardag och sin fritid, och man får skaffa sig intressen, och göra saker tillsammans, som hunden också kan delta i. Min hund älskar att cruisa. Dvs åka bil. När vi startar jenkaren för att åka på cruising är hunden genast där och vill med. För vi inkluderar honom alltid i våra intressen och det spelar ingen roll om bilen är nyrenoverad - självklart är han med. Och det kan tyckas ganska aktivitetslöst att sitta i en bil med halva kroppen ut genom fönstret. Men bara det att vi upprätthåller hierarkin och kommunicerar med honom och varandra räcker för att min BC-korsning ska kunna sitta där i timmar och bara glo.

Oj, såg vad du skrivit här, exakt vad jag menade i mitt förra inlägg!:o

Så länge ni känner att ni kan ge en hund ett livslångt hem med allt vad det innebär så kan ni skaffa hund. Eftersom ni har andra djur så vet ni ju vad det innebär redan.

Det finns massor med fina omplaceringshundar, vi hade själv hand om en jätte fin ung golden kille som fått lite för lite uppmärksamhet och tid hos förra ägaren, förra året innan han blev omplacerad. Han var den perfekta familjehunden. Och har nu fått ett nytt livslång hem hos en person som har tid och viljan att ta hand om honom.

Så det finns vuxna hundar som kommer fungera kanon i ett nytt hem. Sen tycker jag inte alls ni ska vara rädda för att skaffa en valp, har man viljan och engagemanget så går det bra att läsa valpböcker och hitta en bra uppfödare som hjälper en i början.

Jag är nog mest sugen på en vuxen hund faktiskt, känns tryggare i allafall tycker jag.

Jag tycker det där låter helt okej för att skaffa hund.

Om jag ska tipsa om ras kan jag nog slå ett slag för Papillon. Det är en väldigt trevlig ras. De är sociala, intelligenta, lätthanterliga, kavata och roliga små hundar. De kan vara med på det mesta men kräver inte lika mycket som en del andra raser. Det är roligt med små hundar som mentalt är lika de större raserna också.

Jag vet många som har haft Pappisar som första-hund och det har gått bra för samtliga. Mycket för att personerna varit ansvarsfulla och så. Men även för att det är en så himla trevlig och lätt ras.

Här är mina två underbara tjejer jag har nu:

Pyggli.jpg

IMG_0518.jpg

Jag är nog inne på en lite större hund. Fast när jag såg bilderna så känner jag att jag nog skulle kunna ångra mig :d Men är rädd att mina katter typ är större än hunden! Visar jag den där bilden för min dotter så är hon såld kan jag säga, hon skulle älska en liten hund som hon kunde gå ut med lite själv på cykelvägarna här hemma.

Det kan ingen garantera. Man kan aldrig veta vad som händer i livet.
Man får helt enkelt ta tag i problemen under tiden de kommer...
Man vet aldrig vad som kommer hända. Men när du skaffar barn finns det ingenting som skulle kunna ta ditt barn ifrån dig, eller få dig att vilja försätta det i en dålig miljö. Detsamma gäller hundar. Man får anpassa sig, även om det inte alltid känns bekvämt för en själv. För hunden kan inte välja matte.

En stilla undran: Finns det NÅGONTING i TS ursprungsinlägg som antyder att hunden skulle vara ensam särskilt mycket, att den inte skulle aktiveras (i tillräcklig utsträckning för en vanlig sällskaps/familjehund, viket jag utgår från att det blir), eller att familjemedlemmarna skulle SOVA 15 h per dygn? Vem gör det?
Nej, ingenting antyder på att de kommer att lämna hunden ensam. Det skrev jag som ett kriterie när man skaffar hund och något man bör tänka på.
Ang sova i 15 timmar var det jag tänkte på att de jobbar skift. Ibland sover man då andra delar av dygnet och det kan ju innebära att när husse sovit en hel natt och matte jobbat, så åker han till jobbet och hon kommer kanske hem och går till sängs. Säg att en vuxen person sover i ca 8h/dygn, det skulle alltså kunna bli 16h i sträck. Jag tror att få hundar tycker att det är kul att spendera 16 av 24 timmar konstant sovandes. ;) Det var därför jag ville påpeka det i mitt inlägg.

Varken TS eller någon annan behöver ta illa upp. Det finns många idioter som inte förstå detta, låt dom ta åt sig istället. :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
754
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 769
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar