hund vs häst =)

B

Benso

Nu har jag på allvar, sedan ja gjorde mig av med hästen, börjat fundera på att sluta helt me hästarna helt och istället ha hund :confused:

Just nu är det ju ingen idé med tanke på att ja bor i en etta på 20 kvm, men som tur är har ja ju föräldrarnas hund som ja är me varje dag :love:

Jag har totalt kärat ner mig i ridgeback... och en ska jag ha när jag bor ltie bättre...

Finns det nån som slutat me hästarna å endast håller på med hundar nu? eller e de bara jag som tycker att det är lättare att ta med sig hunden överallt ;)

Sv: hund vs häst =)

Funderar på att sälja hästen och skaffa hund istället..
Jag tänker också att vad praktiskt för hunden kan man ju ta med sig överallt och tävla och träna kan man göra också =).
Men vet inte om jag klarar det riktigt. Saknar du din häst mycket?
Har börjat fundera i de banorna för jag tycker nog inte att det är lika kul längre, har ingen motivation att träna fullt ut med hästen längre känns det som. Spelar ingen roll om jag får rida eller inte, men jag tycker ju om hästen såklart.
Alternativt att jag nog till en början behåller hästen och skaffar en hund.
Men tänk vad pengar man skulle få över med bara en hund.
Man kan åka och hälsa på vänner och familj som bor längre bort istället för att säga, nej det går inte.. måste sköta om hästen...

precis en hund är ju lite mer "lättpackad" om man säger så :D

Det är klart att jag saknar hästen... Men efter att jag åkte i backen å skadade mig rätt regält har ja inte tyckt att det var lika roligt med ridningen efter det. Jag har en kompis som red jätte mkt, tävlade jämt å hade massa hästar... Hon sålde hästarna å skaffade hund istället... Hon saknar inte ridningen ett dugg... jag tror att om man tävlar med hundarna så blir det ju som att ha häst... eftersom det är mer än bara ett sällskap då lixom

Jag rider ibland, eftersom min syster har sin kvar och det är klart att jag gärna rider ut i skogen eller hoppar lite nån gång ibland, men det är inte så att jag känner att "JAG MÅSTE HA EN HÄST!!" ;)
Jag sitter å tittar efter hundar till salu på nätet nu för tiden, förut satt jag å tittade efter hästar... Jag är ju uppväxt med både hundar å hästar men det har förut varit så självklart att vi ska rida... Men nu är det inte det längre, nu känns en hund mkt självklarare...

Oj det vart långt de här... :angel: sorry =)

Nu känns det mest som om jag har häst som sällskap, och det blir kanske lite dyrt :D . Som en stor hund som man kan rida på. Pysslar mest och rider men som sagt inte lika kul. Går hellre ut och går med hästen i grimskaft :D . Stooor hund. Ska man engagera sig i hästtävling blir det så mycket mer omständigt och man blir ruinerad med träningar och senaste utrustningen och transporten och dragbilen och medhjälpare och *phuu*.. blir helt matt bara av tanken numera. Förut tävlade jag mycket men inte nu längre.

Jag skulle valt häst. Just pga att man inte behöver ha med den överallt, vilket jag känner att jag vill med en hund, åtminstone i stort sätt alltid. Sen är det ju skillnad på om man har hästen hemma eller inackorderad. Som inackorderad har man ju mer frihet.

/Timsetim

Jag sköter om hästen helt själv = åka till stallet tre gånger om dagen... dvs har inte ens ett eget stall men hyr bara kallhyra hämtar hö spån allt själv. Har ingen som kan hjälpa till om det inte är absolut nödfall..

Jag kan känna lite sådär ibland.

Jag har en hund på snart 1,5 år och en häst som är 1,5 nu. Båda två kräver sitt och jag känner ibland att jag kanske borde sälja hästen för att få mer tid över till att träna med hunden. Samtidigt så känner jag att det är en dröm att ha min egen unghäst och få se honom växa upp osv. Finns inget jag hellre vill. Men så vissa dagar funderar man på om det verkligen är rätt.

Jag har inte med min hund i stallet. Hade jag kunnat det hade det genast varit lite lättare med tiden osv.

hästen jag hade såldes i samma veva som hunden införskaffades. det är billigare med hund och man har en rimlig chans att komma upp i klasserna utan att vara miljonär. MEN, hundar tar oändligt mycket tid och man blir faktiskt mer bunden med en hund än med en häst. en fika efter jobbet är uteslutet för man måste hem till hunden. efterfesten kan man glömma om man inte har hundvakt halva natten.

angående storleken på lägenheten så saknar det betydelse. hunden ska ju inte rastas inomhus. förra hösten bodde jag, min sambo, min labbe och min schäfer på 12 kvm (studentrum).

Nu har jag funderat en massa här å läst alla era "åsikter"... Det känns faktiskt som att ja inte kommer att ta upp ridningen mer än kasnke typ medryttare ett par gånger i veckan...

En hund är för mig mkt mer lockande... Även om man kanske är mer bunden på vissa sätt med en hund så kan man ju alltid ta den med sig.. kanske inte om man ska ut på en helkväll på stan, men hunden klarar sig ju faktiskt själv några timmar, åker man bort över en helg t.ex. så kan man ju alltid ta hunden med sig... det är ju svårare att ta med sig en häst lixom...

Jag skulle inte köpa en hund nu, även om som nån sa att "hunden inte ska rastas inne", så känns det inte ok att ha en stor hund instängd i en lägenhet på 20 kvm...

skaffar du en valp så dröjer det många månader innan det blir tal om helkvällar på stan utan hundvakt. jag har släpat mina hundar kors och tvärs över halva sverige, men det är inte så "bara". vissa vill helt enkelt inte att man har med sig hunden/hundarna hem till dom. särskilt inte om det är en av modell större.

jag har aldrig ångrat mitt val, hundar är trots allt trevligare sällskap och roligare träningskompisar än hästar. men det var mycket lättare att ordna passning av hästen och jag är mycket mer bunden nu.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 621
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar