Hund som vaktar

karamba

Trådstartare
Hej!

Min snart 3åriga tik har senaste tiden börjat vakta om hon har ett grisöra, att vi går förbi gör henne inte så mycket men hon morrar och spänner sig om vi sitter bredvid henne eller klappar henne. Det har hon aldrig gjort förut och hon har inte varit intresserad av att vakta saker förut. Försöker vi ta det så biter hon i luften och varnar.

Men, en tanke slog mig... När hon är ensam brukar hon få ett grisöra, men hon rör det inte när hon är ensam men när någon kommer hem så tar hon det. Och senaste månaderna har mina svärföräldrar hämtat henne efter 3-4 timmar så hon slipper vara själv så länge, och varje gång tar ju dom grisörat av henne och lägger undan innan dom tar med henne hem.

Har vi helt enkelt skapat detta problem genom att hon aldrig får ha dom ifred? :banghead: I min värld känns det logiskt att ja så är det nog, men min mamma tycker att en hund ska aldrig vakta saker ändå. Och visst jag uppskattar inte vaktandet heller, men det är kanske inte så konstigt att hon har börjat med det... :arghh:

Gäller detta bara grisöron och inga andra leksaker, godis eller mat i liknande situationer?
Vad är det för ras? (en del är mer resursvaktande än andra)

Gäller detta bara grisöron och inga andra leksaker, godis eller mat i liknande situationer?
Vad är det för ras? (en del är mer resursvaktande än andra)

Än så länge bara grisöron, leksaker, hundfoder osv är hon inte ett dyft vaktig över. Men jag antar att hon skulle vakta om hon fick något i samma gotteklass som grisöron.

Hon är en Lhasa apso.

Än så länge bara grisöron, leksaker, hundfoder osv är hon inte ett dyft vaktig över. Men jag antar att hon skulle vakta om hon fick något i samma gotteklass som grisöron.

Hon är en Lhasa apso.
Nu är väl inte Lhasa apson inte den första rasen man tänker på när man hör sånt här precis :D

Har ni provat med byteshandel när hunden har saker den gillar? Kan vara skönt för både er och hunden om det är ok att ta ifrån saker utan tjaffs. Då kanske hunden inte uppfattar er som ett hot mot godsaken.

Har vi helt enkelt skapat detta problem genom att hon aldrig får ha dom ifred?

Låter utan tvekan som det ja.
Om ni måste ta ifrån henne saker, kör byteshandel! Har hon ett grisöra, ta fram en godis av något slag att ge när ni tar grisörat, så att det inte blir att hon blir helt utan saker. Ännu bättre är kanske om ni kan lära in ett kommando för att lämna grisörat och komma till er istället, så kan hon få godis för det och när hon lämnat grisörat så kan någon hämta det och ta undan det.

Min omplacering var galen på att vakta saker när hon kom till mig. Hon rusade iväg med allt hon fick och försökte äta det bakom soffor eller under stolar osv. Råkade jag gå "nära" (typ, stå i dörröppningen till rummet hon sprungit in i) så började hon morra och försöka kasta i sig det hon åt. Genom att aldrig ta något från henne, alltid låta henne äta ifred osv så lugnade hon sig snabbt. Jag kan nu gå runt henne, kliva rakt över henne osv när hon äter utan att hon reagerar det minsta. Vid behov kan jag också öppna munnen på henne och plocka ut det hon äter på. Det är alltså inget vi "tränat" genom att ta saker, utan tvärt om, hon får alltid, alltid behålla det jag ger henne. Känner jag ett behov av att ta något från henne, då kör vi byteshandel. Undantaget är väl om hon plockar upp något olämpligt utomhus då jag antingen säger "loss" (som hon nu lärt sig hyfsat på kommando) eller öppnar munnen och plockar ut det hon tagit, då börjar jag inte först att rota efter godisbitar eller något att belöna med, det behövs inte heller vid sådana enstaka tillfällen.

Svarar er båda lite allmänt :D

Jag har förut inte tagit saker av henne, och gör egentligen inte nu heller för det finns ingen anledning när hon har fått något. Har hon hittat något äckel ute så släpper hon om jag säger loss, och det har känts viktigast.

Men alltså jag känner mig så jävla dum. Det vart så glasklart varför hon vaktar helt plötsligt, förut när jag jobbade halvtid så fick hon ju ha kvar grisörat eller vad det nu var när jag kom hem, och då fanns inget problem :grin:

Jag ska börja köra lite byteshandel, får köpa något gott hem, rostbiff kanske passar damen :D jag har inte haft något hundvänligt gott hemma så jag har bara ignorerat henne, börjar jag joxa för mycket utan en plan för det så eskalerar det nog bara...

Att något så logiskt kan bli ett problem . Herregud, jag har haft hundar i flera år men ändå tog det tid att koppla. :banghead: Ska köpa strimlade grisöron till henne istället, så kan hon få käka upp den när svärmor hämtar henne, så behöver dom inte ta av henne något.

Lar henne att ta saker till er. Leksaker, bollar, kottar, vad som helst och byta det mot en godis. Sedan ber ni henne att komma med grisoron, ben och hog varde saker. Nar hon lamnar over det hon haller i far hon alltid (!) en godis ocksa.

Min lilla vill helst vakta hog varde saker ... hon kommer raskt och glatt med ben och andra godsaker ... och visar sig lika forvanad varje gang nar hon lamnat over det och "bara" far en godis for besvaret. :p

Min Pekingese har ett enormt resurs försvar och försöker mer än gärna bita händerna av en om man är för nära.
Jag ser ingen anledning att ta saker från honom som han har fått. Om det är ett måste kör vi byteshandel, korv till dig om jag får ditt ben/leksak/boll

Med tanke på att vi har en son på 17 månader och väntar ett barn till i februari så har vi total nolltolerans mot resursförsvar i form av att bita. Någon enstaka morrning är precis på gränsen av vad som är tillåtet. Det får ju bara inte hända att hundarna ska försvara sig mot sonen. Även om vi inte ger dem några riktigt attraktiva godsaker som tex frysta märgben när han är i närheten. Så ska de veta att vi och han alltid kan röra vid eller ta ifrån dem det de äter på eller leker med.

Vi har ju dock två stora Rhodesian Ridgeback tikar, så det hamnar på en lite annan nivå än med en liten hund.

Av mina tva Rottisar vill den yngsta garna vakta sina resurser, nagot jag inte kan acceptera da det skulle bli allt for stora skador om nagon annan forsoker ta det hon anser vara en resurs och hon biter.

Hon ALSKAR att leka med bollar och vi kastar boll med "chuck-it" nagon gang i veckan. Varje gang tranar vi ocksa pa ordet "bring" som betyder att hon ska komma till mig med bollen. Jag far den och kastar igen. Livet ar fantastiskt.:p Numera blir hon superlycklig nar jag sager "Bring" och kommer rusande med vad hon har i munnen ... och sedan blir hon sa overaskad nar jag tar grejen och allt hon far ar en liten fanig godis.:angel: Ordet sitter dock sa hart att hon inte kan motsta att komma rusande ... varje gang.:cool:

Oh ... och nar hon har ben far hon komma med benet (grisorat, eller vad det ar) och ge det till mig, hon far en godis och sedan far hon tillbaka grisorat 9 ganger av 10 ... da kommer de aldrig pa tanken att man kan sno deras favorit grejor.;)

Det är klart att det beror väldigt mycket om hur man lever.
Jag har inga barn, mina besökare får anpassa sig efter min hund. Här körs inga hundar ner från soffan tex om de inte vill ha ett bett i handen och skäll av mig.
Jag har inga problem alls med honom och tycker han är världens bästa.

Oh ... och nar hon har ben far hon komma med benet (grisorat, eller vad det ar) och ge det till mig, hon far en godis och sedan far hon tillbaka grisorat 9 ganger av 10 ... da kommer de aldrig pa tanken att man kan sno deras favorit grejor.;)

Samma här, jag kör stenhårt med att Monster ska visa mig vad han har. Han håvar upp någon äcklig, dreglig sak i knät och jag beundrar den och säger vilken fiiiiiiiin hund han är som har ett så vidrigt tuggben, och så knatar han stolt iväg och gnager i sig det. Och hittar han något annat intressant så vill han först skryta för matte, så får jag en bra chans att kolla om det var något han inte får ha. :up:

Tar jag av honom något får han givetvis en "finder's fee" för att han varit så duktig som hittat den där saken matte letat efter. :angel:

Samma här, jag kör stenhårt med att Monster ska visa mig vad han har. Han håvar upp någon äcklig, dreglig sak i knät och jag beundrar den och säger vilken fiiiiiiiin hund han är som har ett så vidrigt tuggben, och så knatar han stolt iväg och gnager i sig det. Och hittar han något annat intressant så vill han först skryta för matte, så får jag en bra chans att kolla om det var något han inte får ha. :up:

Tar jag av honom något får han givetvis en "finder's fee" för att han varit så duktig som hittat den där saken matte letat efter. :angel:

Jösses! Bara för att jag skrev det här idag så kom han nu springandes med en stor jäkla symaskinsnål i munnen! :eek:

Tack gode gud att han gav den till mig (och fick en stor bit lunga som belöning :up:), men det vore kanske bättre att få honom att markera intressanta saker utan att plocka upp dem... :nailbiting:
(Och det vore helt klart bättre att ha bättre koll på mina grejer! :cautious:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 539
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 619
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur