Hund som vaktar.. hjälp!!

_busster_

Trådstartare
Min 7månaders kille ha börjat vakta ben, leksaker, plastbitar strumpor, mm.
Men det är inte alltid han gör det. Men det har hänt 4-5 gånger nu. Idag på morgonen när jag skulle rasta honom hittade han en jätte liten plastbit i gräset och den fick matte INTE ta, han bet mig 4 gånger i armarna och i händerna, men det gick inte hål. Förra veckan bet han mig i tummen så det blödde jätte mycket. Det började när vi hämtade han hos vet för ett par veckor sedan, då hittade han en ben bit som han snabbt tog i munnen, vi skulle ta ut den då han skulle vara fastande och ändas fick dricka vatten och han högg efter min pojkvän, jag skulle prova och samma ska för mig, vi fick vara 2 på honom och skaka ut benet. Han fräste som en huggorm och bet när han fick tillfälle. Han får inte ben längre då min tränare sa han skulle vara utan det i 2månader, han få ändas ”pinna” liknande ben som han äter upp på 2sekunder. Men när han är snabb som en vessla och ta det man minst anar, det är jätte svårt att undvika att han inte stoppar något i munnen. Inatt har han slaktat en leksak anka, och vaknade av att han gnagde på pipen som fanns i magen på ankan. Då lyckades jag byta mig till den med en godis bit. Hittar han äpplen i gräset vaktar han de med, vet inte vad jag ska göra… detta SKA bort innan han blir för stor, inte fått tag på min tränare än idag, men jag har pratat in ett meddelande så jag hoppas hon ringer upp snart.
Vissa gånger är det inga problem att ta ur saker han petat in i munnen, och ibland är det tvär stopp, då får man vara 2-3 pers.
Jag ger aldrig upp hur arg han än är, jag ska ha ut det. jag blir inte rädd utan mer ledsen och besviken på att han gör såhär.. Men när man väl fått ut det han har i munnen skäms han som ett barn och fjäskar hela tiden, allt blir som vanligt igen på 2 röda. Annars är han alltid glad och visar aldrig några aggressiva beteenden, och minst mot mig.
Har ni varit med om något liknande eller har ni några tipps. Man kan ju hoppas att han växer ifrån de..:confused::cry:
//_busster_

Sv: Hund som vaktar.. hjälp!!

Jag blir helt stum av att läsa ditt inlägg. Tyvärr har jag inga råd att ge dig.

Men har hunden varit sån hela tiden, eller har det kommit plötsligt ?
Varför ska hunden vara fastande ?
Vad har du för hund, inte för att det har så himla stor betydelse men det kan bli när hunden blir större och beteende är kvar.

Jag hade faktiskit kört med bytesmetoden, så det blir positivt att lämna ifrån sig saker. Tränat in ett kommando tex loss eller nej på ett positivt sätt.
För då slapp vi bråk när han tagit saker, utan jag behövde bara säga "loss".

Jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar och någon på buke som känner sig mer kunnig får gärna rätta till mitt svar ;)

Tja, hunden jobbar för att ta över befälet i flocken. Om du tycker att det är OK är det bara att låta honom hållas. Annars får du tala om för hunden vem som bestämmer och vem som får bita vem.

Han blev behandlad hos veterinären för magsjuka och tarminfektion, så då skulle han vara fastande en dag för magen skulle få vila, detta började när han kom ut ifrån veterinären och tog benbiten i munnen, har aldrig hänt innan. Jag tänkte att det kunde vara för att han va hungrig och vaktade maten, men han reagerar inte något när vi är hemma och han får mat, vi kan klappa honom och allt, svansen går hela tiden. Det är en rottweiler, så detta beteende SKA bort. Nu får han ju mat på normala tider men ändå får han dessa ryck ibland.Men jag tänkte om man hela tiden byter med godis kanske han böja vakta och ta saker för att han ska få godis? Bara en tanke.

Tror du inte att jag gör det? Det är ju bara när han ha saker i munnen han biter oss. Annars har han världens respekt. Och är helt underbar.. Han vet ju att han gör fel, ändå gör han det gång på gång…. Det är inte alla gånger men det ha varit 4 gånger för mycket nu..

Tja, hunden jobbar för att ta över befälet i flocken. Om du tycker att det är OK är det bara att låta honom hållas. Annars får du tala om för hunden vem som bestämmer och vem som får bita vem.

Kan vara lättare sagt än gjort. Och med vilka metoder menar du?

Som alltid när det handlar om hundar, så undrar iaf jag om problem som uppstår i själva verket handlar om att man helt enkelt har valt fel ras. Man passar inte/klarar inte av just den rasen.

Nu säger jag inte att TS har valt fel. Ibland kan det även hänga på individen. Det är där en bra uppfödare kommer in i bilden. Som ser vad valparna har för personligheter och parar ihop rätt valp med rätt köpare.

Är det en renrasig rottweiler?

Det kan vara stor skillnad på renrasig rottweiler och en blandras-rottweiler.

Tror du inte att jag gör det? Det är ju bara när han ha saker i munnen han biter oss. Annars har han världens respekt. Och är helt underbar.. Han vet ju att han gör fel, ändå gör han det gång på gång…. Det är inte alla gånger men det ha varit 4 gånger för mycket nu..

Jag hade vänt mig till kunniga inom rasen för att få tips och idéer. Deras åsikter hade vägt tyngst.

Du kommer säkert att få mängder av tips och idéer här på tråden oxå, men då får du tänka på att det dom förespråkar funkar på deras hundar och kanske skulle göra det på din hund, kanske inte alls.

Jag önskar dig lycka till, för ett sådant problem som du har är inte kul för fem öre!

Han blev behandlad hos veterinären för magsjuka och tarminfektion, så då skulle han vara fastande en dag för magen skulle få vila, detta började när han kom ut ifrån veterinären och tog benbiten i munnen, har aldrig hänt innan. Jag tänkte att det kunde vara för att han va hungrig och vaktade maten, men han reagerar inte något när vi är hemma och han får mat, vi kan klappa honom och allt, svansen går hela tiden. Det är en rottweiler, så detta beteende SKA bort. Nu får han ju mat på normala tider men ändå får han dessa ryck ibland.Men jag tänkte om man hela tiden byter med godis kanske han böja vakta och ta saker för att han ska få godis? Bara en tanke.
Du ska inte träna in byteslekarna när han vaktar, utan på ditt initiatativ tränar ni när han är pigg och glad i lugn miljö. Inledningsvis gäller det att unvika trigga beteendet. Du kan tex ta ett ben eller lek sak, visa att du sätter något gott på (mjukost, leverpastej, eller vad som) och ge det till honom. När han slickat i sig det goda, går du fram och visar det goda(ev för det fram och tillbaka framför nosen) samtidigt som du tar benet/leksaken och snabbt klickar dit nytt gott och ger tillbaka. Så snart han kommit på att det innebär något gott att låta dej ta leksaken, kan du eventuellt övergå till annat godis, alternativt annan leksak.

Är det så att det är svårt att undvika att han plockar upp olämoliga saker under tiden ni tränar byte, så ha honom i munkorg under övergången när ni är ute.

Där välkommen ska jag hjälpa dig hur du tar kontrollen över din hund o lär dig hantera såna här situationer.

det är kul med såna här problem o lösa o klura svårt o ge exakta råd över forum man vill ju se hur du gör o hunden beter sig o.s.v.

Ja han är helt renrasig. Uppfödaren är det inget fel på, men jag har inte hört av mig till henne än... Hon hjälpte mig att välja ut honom. Föräldrarna är jätte lugna båda två, jag har träffat dom mer än en gång. Jag ta mycket hjälp av min tränare som jag har jätte bra kontakt med. Annars han vi inga problem det är bara detta som har kommit nu efter veterinärbesöket, han va där i 3 dagar. Som sagt han har aldrig visat något liknade beteende innan…
Jag för stå inte varför man ska leva med en tax eller pudel i ett antal år innan man skaffar sig den rasen man vill ha. Så länge man inte tro att man klarar av allt själv. Utan att ta hjälp av andra. Och nu säger jag inte att alla kan ha alla raser. Men min hund får iaf all den tid han kräver och lite till. Detta är inget illa menat, varken till dig eller andra. Men det är så många som säger att man inte ska ha rottweiler som första hund..
och jag tycker inte man kan säga så..
Hoppas inte du tog illa vid dig, det är verkligen inte menat så:)
är tacksam för all hjälp.
//_busster_

Nejdå, jag tog inte illa vid mig:)

Dessutom tycker vi likadant!

Jag är (som sagt i en annan tråd) en hund nybörjare men...

jag skulle ALDRIG acceptera att hunden BITER mig! Aldrig!

Jag skulle nog rekommendera att få stopp på detta NU. Inte bra när han blir större och han kommer antagligen att fortsätta testa hur långt han kan gå.
DU är ledare, DU bestämmer om du vill ta leksaken eller inte. DU bestämmer ALLT. Han ska veta hut!
Aj aj, jag är verkligen orolig att han visar sådan trots till dig redan nu.
Och att MUTA?! Nej nej nej.

Ta honom i nackskarven och tryck ner honom så han fattar! :devil:

Hundar sinsemellan är heller inga gullepluttar när de gör upp om ledarskapet.

Lycka till!

Det skulle verkligen vara jätte kul. Behöver hjälp med detta, detta är inget han ska få hålla på med. Och det händer ju inte varje gång, men det har som sagt hänt 4 gånger för mycket. Annan träning går jätte bra och han älskar att arbeta, bara att han är lite lat ibland:grin:
Muta har jag inte heller tyckt va en bra lösning, vill inte belöna dåligt beteende.
Men 03:00 på natten är man inte så pigg, det va första och sista gången iaf.
Har du någon hemsida? Du kan PM:a mig.
//_busster_

Jag försöker få stopp på de. Jag ger mig inte och är inte rädd för honom. Muta honom ska jag inte göra. Tycker bara att det är lite konstigt att han ha sådan respekt för mig annars och vet att det inte hjälper att bita mig, jag tar sakerna ändå. + att han skäms alltid som ett barn efter åt. Fatta inte varför han inte ger upp. Jag gör det inte iaf..
//_busster_

Totalt galet det där är o muta sig fram i livet med sin hund.
Märks att du inte är särskillt insatt i ölika träningstekniker!
Till och med de som kör den "hårda skolan" vet att det lönar sig och använder sig av belöningssystem när man tränar in ett nytt beteende. Det betyder INTE att man mutar sig fram, när beteendet och det inlärda är befäst, används inte någon "muta".

Misstänker att du tycker att det bara är att plocka ur honom dumheterna, men så som TS beskriver hur det startat, så handlar det troligen om en osäkerhet, och en känsla av att behöva slåss. Att ta i med "hårdhandskarna" i den situationen kan förvärra problemet och tilliten till ägaren förstörs.

Ofta när jag har hjälp till eller jobbat med den här typen av problem så saknas något grundläggande.
Även om husse/matte bedyrar att ledarskapet är perfekt och kontakten mellan hund och förare är klockrent så kan man ändå hitta något som saknas.

Så jag skulle ta hjälp att hitta den "felande länken" om jag var du, om PIRU erbjuder sig är väl det ett toppenalternativ.

+ att han skäms alltid som ett barn efter åt. Fatta inte varför han inte ger upp. Jag gör det inte iaf..
//_busster_

Nej, hundar skäms inte som barn. Hundar söker balans, han märker att du är arg och försöker "stryka situationen medhårs".
Däremot tänker han inte "Det där var dumt gjort"

Det skulle verkligen vara jätte kul. Behöver hjälp med detta, detta är inget han ska få hålla på med. Och det händer ju inte varje gång, men det har som sagt hänt 4 gånger för mycket. Annan träning går jätte bra och han älskar att arbeta, bara att han är lite lat ibland:grin:
Muta har jag inte heller tyckt va en bra lösning, vill inte belöna dåligt beteende.
Men 03:00 på natten är man inte så pigg, det va första och sista gången iaf.
Har du någon hemsida? Du kan PM:a mig.
//_busster_

Kan du inte komma med oss till Tripphult då? Se den tråden.

Jag är (som sagt i en annan tråd) en hund nybörjare men...

jag skulle ALDRIG acceptera att hunden BITER mig! Aldrig!

Jag skulle nog rekommendera att få stopp på detta NU. Inte bra när han blir större och han kommer antagligen att fortsätta testa hur långt han kan gå.
DU är ledare, DU bestämmer om du vill ta leksaken eller inte. DU bestämmer ALLT. Han ska veta hut!
Aj aj, jag är verkligen orolig att han visar sådan trots till dig redan nu.
Och att MUTA?! Nej nej nej.

Ta honom i nackskarven och tryck ner honom så han fattar! :devil:

Hundar sinsemellan är heller inga gullepluttar när de gör upp om ledarskapet.

Lycka till!

Såna här inlägg tycker jag är lite konstigare. TS accepterar ju inte beteendet, utan beskriver sakligt hur hon gör och att hon vill få bort det. Hon ber om hjälp.
Att vända upp och ner på en rottishane som bits kan vara ett recept på hur man blir mer biten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 710
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 867
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka