Hund som stöd i skolan

Snö

Trådstartare
Är det någon här som arbetar med hund i skolan? Eller på annat sätt som stöd för barn? Eller har erfarenhet av hundassisterad pedagogik på annat sätt?

På vilka sätt använder man hunden? Hur fungerar det med allergier? Kan man tex ha en elevassistent med hund i skolan? Behöver hunden agera på ett visst sätt eller räcker det med att den finns där tycker ni?

Vore intressant att höra era erfarenheter och tankar. :)

Är det någon här som arbetar med hund i skolan? Eller på annat sätt som stöd för barn? Eller har erfarenhet av hundassisterad pedagogik på annat sätt?

På vilka sätt använder man hunden? Hur fungerar det med allergier? Kan man tex ha en elevassistent med hund i skolan? Behöver hunden agera på ett visst sätt eller räcker det med att den finns där tycker ni?

Vore intressant att höra era erfarenheter och tankar. :)
I min kommun finns utbildade läshundar. Dom sitter i en typ friggebod utanför skolområdet dit barn får komma och läsa, vilket är en anpassning utifrån allergier och ev hundrädsla.
Min uppfattning från landet i stort är framförallt grundad i kommuner, alltså offentlig verksamhet, och där är det svårt att ”få in” hund överhuvudtaget. Nu kanske jag gör värsta möjliga tolkning av i lägget (förlåt), men att en elevassistent med outbildad hund skulle komma innanför skolans dörrar skulle inte hända (med reservation för att det kan finnas något enstaka undantag i någon av våra 290 kommuner).
En utbildad hund, ex läshundarna, ska agera på ett visst sätt, det räcker inte med att den bara är där. De andra hundar jag hört talas om är också utbildade och finns ofta i olika ”små-grupps”-formationer ex på särskolan.

Tycker själv att det är tråkigt att det finns så många hinder för hund inom skola och vård, men det är ändå av en bra anledning.

I min kommun finns utbildade läshundar. Dom sitter i en typ friggebod utanför skolområdet dit barn får komma och läsa, vilket är en anpassning utifrån allergier och ev hundrädsla.
Min uppfattning från landet i stort är framförallt grundad i kommuner, alltså offentlig verksamhet, och där är det svårt att ”få in” hund överhuvudtaget. Nu kanske jag gör värsta möjliga tolkning av i lägget (förlåt), men att en elevassistent med outbildad hund skulle komma innanför skolans dörrar skulle inte hända (med reservation för att det kan finnas något enstaka undantag i någon av våra 290 kommuner).
En utbildad hund, ex läshundarna, ska agera på ett visst sätt, det räcker inte med att den bara är där. De andra hundar jag hört talas om är också utbildade och finns ofta i olika ”små-grupps”-formationer ex på särskolan.

Tycker själv att det är tråkigt att det finns så många hinder för hund inom skola och vård, men det är ändå av en bra anledning.
Jag hörde ett inslag från ur äng en skola där hunden utbildades i klassrummet från 3 månaders ålder. Och ibland arrangerades promenader med fler hundar. Tolkade det inte som att det handlade om utbildade vårdhundar.

Jag syftade visserligen på utbildade team i min tråd men vill ändå tro att det finns olika sätt att använda djur på i skolan. Det finns ju även en bondeförskola med daglig skötsel av lantbruksdjur. Men som du säger är väl detta privata skolor.

Jag hörde ett inslag från ur äng en skola där hunden utbildades i klassrummet från 3 månaders ålder. Och ibland arrangerades promenader med fler hundar. Tolkade det inte som att det handlade om utbildade vårdhundar.

Jag syftade visserligen på utbildade team i min tråd men vill ändå tro att det finns olika sätt att använda djur på i skolan. Det finns ju även en bondeförskola med daglig skötsel av lantbruksdjur. Men som du säger är väl detta privata skolor.

Hundar under utbildning måste såklart vistas i de miljöer/situationer de utbildas för, så hundar under utbildning kan finnas. Men då är det ju just under strukturerad utbildning och efter lämplighetstest. 3 månader låter väldigt ungt i mina öron, ett klassrum är ju ofta en miljö med hög ljudnivå, mycket rörelse och uppemot 30 personer på liten yta. Kan vara tufft för en liten valp som ev också nyss bytt familj...
De utbildningsanordnare jag kollat upp har en minimiålder 1 år för att överhuvudtaget göra lämplighetstest vilket jag tänker är bra för hundens skull. Det är blandade forskningresultat vad gäller stressnivå (mätt enl kortisolnivåerna) för terapihundar i tjänst, och mycket i utbildningen är riktat mot förare och hunds relation och att föraren ska bli duktig på att läsa av sin hund så att den inte ska fara illa av sitt arbete.

Vill inte låta allt för negativ, är själv med i en löst sammansatt grupp som arbetar för mer djur i olika miljöer :) Men jag tror stenhårt på utbildning av ekipagen. Dels för att det ska tas seriöst men framför allt med omtanke om både djur och människor.

Hundar under utbildning måste såklart vistas i de miljöer/situationer de utbildas för, så hundar under utbildning kan finnas. Men då är det ju just under strukturerad utbildning och efter lämplighetstest. 3 månader låter väldigt ungt i mina öron, ett klassrum är ju ofta en miljö med hög ljudnivå, mycket rörelse och uppemot 30 personer på liten yta. Kan vara tufft för en liten valp som ev också nyss bytt familj...
De utbildningsanordnare jag kollat upp har en minimiålder 1 år för att överhuvudtaget göra lämplighetstest vilket jag tänker är bra för hundens skull. Det är blandade forskningresultat vad gäller stressnivå (mätt enl kortisolnivåerna) för terapihundar i tjänst, och mycket i utbildningen är riktat mot förare och hunds relation och att föraren ska bli duktig på att läsa av sin hund så att den inte ska fara illa av sitt arbete.

Vill inte låta allt för negativ, är själv med i en löst sammansatt grupp som arbetar för mer djur i olika miljöer :) Men jag tror stenhårt på utbildning av ekipagen. Dels för att det ska tas seriöst men framför allt med omtanke om både djur och människor.
Detta var en särklass tror jag. Så rätt liten grupp. Hunden tillhörde klassläraren som också var den som utbildade och använde den i klassen. Den var vid tillfället för intervjun 1.5 år och var vid det laget i klassen hela dagen, men givetvis hade hon bara varit där kortare stunder som valp.

Intressant hur som helst. Att det finns olika vägar och sätt. :)

Detta hade varit mycket intressant. För sonen har adhd och tycker det är svårt och läsa inför grupp, Han läser här hemma med katten liggande bredvid och de går mycket Bättre, Får spana efter utbildningar som utbildar hundar, För tror de kan bli populärt här.
Tanken med en läshund är bla att den ska lyssna på läsningen. Så den är lärd att rikta sig uppmärksamhet på boken medan barnet läser. Kanske läser hunden också? :)

Det jag gillade med skolan i inslaget från ur var att de använde hunden på väldigt många olika sätt. Den var en resurs som alltid fanns i klassrummet och man kunde anpassa aktivitet efter behov. Barnen fick tex vara med i hundens utbildning - så om ett barn hade svårt med en sida i matteboken kunde läraren säga att när du är klar med sidan kan du träna med Saga i 5 minuter. Det blev en morot men också en bra paus att göra något helt annat. Barnet kunde då tex träna hunden med en övning som den höll på att lära sig - tex att stänga lådor. Hunden var också en del av skoldagen, den kunde hämta böcker, släcka lampan när de skulle se på film, och så kunde de göra lekar att hunden skulle hämta en ärtpåsar på barnets kommando och på ärtpåsarna fanns en bokstav - som man sen skulle säga vad den hette eller hitta på ett ord på, eller säga på engelska. Jag älskar kreativiteten och att hunden verkligen var en del av skoldagen på många sätt och att den alltid fanns där om någon behövde stöd på ett eller annat sätt. När pressen blir för stor kan det räcka med att få sitta en stund och klappa en hund helt kravlöst. Framförallt för barn med svårigheter.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar