Hund som sällskap på ridturer..

A

AWAKE

Brukar ni ha med era hundar på ridturer i skogen
Jag har med syrrans hundar ibland och den ena, Zorro, älskar det verkligen. Det kan bli rundor på upp till en timme. Vi väntar på honom när han gör sina "privata toalettbesök" och han är väldigt lydig och stannar och sitter fint när bilar passerar. När min valpis blivit lite större ska han också få följa med på ridturer. Det är bra draghjälp för hästarna också :)
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Mina blir hemma.... Har ett gäng taxar och en terrer....

Terriern som är den som skulle kunna följa med på ridturerna HATAR hästar... så hon vänder hem och förstår inte alls vitsen med att följa med på ridtur. Sen kan jag sitta där uppe på hästen och gasta bäst jag vill... hon går hem i alla fall.
Taxarna skulle också kunna följa med men då under förutsättning att jag har järnkoll på dem hela tiden så det inte bär av på jakt.

Alltså tycker jag själv att jag blir för splittrad...

I stället så har hundarna sin tid och hästarna har sin.... Då kan jag ägna 100% uppmärksamhet åt det djur jag för tillfället är ute med.
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Jag har nästan alltid med stallägarens hundar när jag rider ut.Hon har fyra st,men jag brukar bara ta två, en Jack Russel terrier och hen greyhound. Jag tycker det är jättemysigt att ha dem med mig särskilt när jag inte har annat ridsällskap.De är ganska lydiga så det är inget problem att hålla koll på dem,dessutom hittar de alltid hem om vi skulle tappa bort varann i skogen(vilket inte händer särskilt ofta).Hundarna får ju också lite extra motion och det är alltid uppskattat av hundägaren!:)
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Min vovve brukar följa med ut när jag rider!! och hon älskar det!:D Det går ju i ett annat tempo än om man går själv. Tänk på att vissa hästar gillar INTE hundar bara! Risk för skador.

Tyvärr kan min vovve inte följa med ut nu när det smäller, (läs "skott rädda hundar" tråd), då jag inte vågar ha henne lös.:cool:

Hade en häst på foder förut ,Arab, och dom hade ett sådant fint samspel med varandra när VI var ute och red. Hästen ifråga var MYCKET försiktig och kollad att vovven var med hela tiden :p. MYCKET KLOK häst. Min hund älskade henne, när vi var på tävling ville hon ligga inne i tävlingsboxen hos stoet. Självklart bara när vi var med.:love:
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Gryhounden får följa med och även "gårdens" schäfer men våran jack russel får vackert stanna hemma då jag tyvärr inte har någon pli alls på henne om hon är på lite avstånd.............
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Jag har ofta med mig hundarna ut, aldrig mer än en i taget däremot.
Vår gamla riesentik älskade att vara med ute i skogen och "raisa", men på ålderns höst så tröt orken emellanåt, och då lade hon sig helt enkelt mitt ivägen , så fick vi stå där och vänta på henne tills hon "flåsat färdigt":love: bra träning för pigga unghästar!

Vår gamla papillon gillade också att hänga med en sväng emellanåt, men henne fick man plocka upp och sätta innanför jackan när hon blev för trött, det fungerade bra det med.
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

jag har med mig Dante på de lugna långturerna och de lugna turerna i skogen. men han är alltid men i stallet även om han inte är med på ridturen. under de ridturer han ite får vara med så är han i fikarummet eller så har nån av stalltjejorna hand om honom!

dante är en shetland sheepdog
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Min galna flat brukar förlja med när jag rider den ena av medryttarhästar, han tycker det är livet, han får aldrig flatryck förutom efter 3-4 km i trav och galopp efter hästen, då blir han totalt skogstokig... Lydnaden duger väl, jag rider inte på vägar som är så hårt trafikerade att jag inte hinner kommendera in honom och sätta vid vägkanten, sen kan det ju tyvärr bli en tur ner i en skithög (svin, ko, häst eller varför inte hund?) när jag är ouppmärksam... Hästen bryr sig tack och lov inte går tom att rida med hunden kopplad... he he... men så är hon ju gammal i gamet också... Hunden blir dock riktgit odräglig om han blir lämnad i stallet, det är ju ve och fasa, för man kan ju missa en massa kul...
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Tyvärr inte. Terriern är ointresserad och taxen skulle kunna följa med, men dom är ganska svåra att splitta på.
 
Sv: Hund som sällskap på ridturer..

Ja, mina tjejer följer med när vädret tillåter. De är ju små (Papillon) och det blir för kallt vintertid. Men under vår, sommar och höst kan de följa med om vi rider ut.
De tycker det är jättekul. Speciellt ena tjejen som har mycket spring i benen. Hon tycker det är kul att matte äntligen är lika snabb som henne.;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp