Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Om inte jag tar helt fel så varnar dom flesta hästar sina medhästar, människor och också hundar...före det smäller, jag är väl grym som gärna låter min hund bli ihjälsparkad har aldrig hört om det, ja risken finns som med allt annat...men

.

Det finns minst ett exempel bara de senaste måanderna här om hundar som blivit ihjälsparkade av hästar.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Men du har tydligen inget emot att riskera att hunden blir söndertrampad:angel:

Så du menar att det är inte farligt att ha hunden fast i koppel medans man rider.....det är väl som gjort....hunden kan inte fly...för jag håller i kopplet...o man reagerar inte alltid som man ska när olyckan e frame!!!! o tänk då om man hållerk var i kopplet
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

det var därför du skulle vara i paddocken, under kontrollerade former.
tills hunden lär sig att inte hoppa och studsa runt hästen.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Varför ska hunden fly:confused: från hästen eller:confused: Har du ingen koll på hästen ska du inte ta med hunden då du rider, det är ju verkligen farligt:mad:

När du rider med hunden i koppel och hunden vill gå för nära hästen så håller du "koppelhanden" utsträckt för att förhindra hunden att komma in under hästen, och säger till hunden att det var en förbjuden zon.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Det verkar ju som att problemet uppstår när du sätter dig på hästen.
Mitt förslag: Ta med en medhjälpare en period och träna detta, en liten stund "varje dag".

Låt medhjälparen hålla hunden, som är kopplad, och bara stå brevid dig en stund, på lagom avstånd, när du sitter på hästen.
Belöna varje tillfälle då hunden är lugn, och beröm då inte uppspelt utan lugnande. Gå sedan små promenader, fortfarande i koppel som medhjälpare håller i, och du på hästen.
BELÖNA hela tiden då hunden går lugnt och sansat på den sida du vill ha den.

Det kan vara praktiskt att lära hunden höger och vänster så man kan dirigera den uppifrån tillslut.
Så fort hunden närmar sig hästen på otrevligt(oönskat) sätt en kraftig korrigering på det sätt som passar hunden.
Endel blir bara stressade av att man ryter på den, kanske bättre att dra till ordentligt i kopplet bara då? Eller det som fungerar på hunden inom rimliga gränser.

Sen, förutsättnignen för att det ska funka är ju att hunden i övrigt är tillräckligt stimulerad, med promenader utöver hästeriet och hjärngympa.
Spår brukar rensa de flesta hundars hjärnor på ett positivt sätt, behöver inte alls vara avancerat.
Jag lägger upp spår på 200 m till mina vovvar, med en hotdog, drar den i marken med jämna mellanrum, funkar jättebra!

Efter en 3-4 sådana spår är båda mina hundar, den ena modell supersprallig, totalnöjda!

Lycka till med hunden!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

jag vet inte riktigt vad du vill få ut av den här tråden. du har fått flera tips och råd, men ändå är det problem.

att inte vidta åtgärder för att förhindra att hunden blir sparkad är grovt vårdslöst. sådant täcker inte försäkringen, om hunden nu skulle överleva en spark.

ang att det bara skulle vara problem när du sitter på hästryggen så förstår jag inte vad detta ska betyda då;

första hon gör när hon kommer är att springa ut i hagen till henne

jag antar att du står på marken då? börja DÄR först!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

*kl*
Tja, du har ju som sagt redan fått en massa tips men inget verkar ju duga åt dig. Vill du inte lösa problemet så får du ju fortsätta som nu. Min unghäst avskyr av någon anledning allt som rör hundar och slår direkt med frambenen efter dem om de kommer i närheten, oavsett om det är i hagen eller stallet. De hundägare som jag varnar är snabba på att ta rätt på sina hundar då det inte är hot utan på blodigt allvar. I vårt stall har vi inga lösa hundar.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Ta med longeringspisk och rappa till hunden så fort den kommer nära hästen......
Du verkar ju förkasta alla förslag du fått tidigare - så med tanke på att du funderade på el så kanske det är en metod som skulle passa damen?!

(folk som inte kan läsa mellan raderna bör inte kommentera inklägget *s*)


Har jag sagt att ja vill anv EL ????????????????????????
Ja berätta om en hund som själv klanta sig!!!
Aldrig skulle ja anv El på min hund.
Och rappa till henne....?? Aldrig.

men en metod som att ha henne o koppel när ja satt på hästryggen fatta tillåmed min systerson på 6 år att det var farligt.
En 6åring verkar har mer sunt förnuft!!!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Varför ska hunden fly:confused: från hästen eller:confused: Har du ingen koll på hästen ska du inte ta med hunden då du rider, det är ju verkligen farligt:mad:

När du rider med hunden i koppel och hunden vill gå för nära hästen så håller du "koppelhanden" utsträckt för att förhindra hunden att komma in under hästen, och säger till hunden att det var en förbjuden zon.


Om ja inte minns fel så är hästar ett djur o inte en robot som du kan tycka på o av.
Min häst är väldigt snäll o lugn...MEN hon är inte mer än en häst.
Även hon kan bli rädd o hopp till. Eller är min häst odiciplinerad för att hon kan hoppa till o bli rädd för nått ?
Om det hoppar fram så kan hästen reagera...för ja skulle också reagera.

Genom att ha hunden i koppel brevid hästen,lär ja hunden att gå brevid hästen, och ja har aldrig velat att hon ska gå brevid hästen.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

men en metod som att ha henne o koppel när ja satt på hästryggen fatta tillåmed min systerson på 6 år att det var farligt.
En 6åring verkar har mer sunt förnuft!!!

Jag red mycket med min spralliga riesen i koppel. Var inga problem alls! Inte det minsta livsfarligt, men så hade jag lärt honom att i koppel går man sansat! Och självklart har man koll på sin häst! Men har man både ouppfostrad häst och noll pli på hunden så, ja, då är det livsfarligt....:angel:
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Jag red mycket med min spralliga riesen i koppel. Var inga problem alls! Inte det minsta livsfarligt, men så hade jag lärt honom att i koppel går man sansat! Och självklart har man koll på sin häst! Men har man både ouppfostrad häst och noll pli på hunden så, ja, då är det livsfarligt....:angel:


Min häst inte inte ouppfostrad,men hon är inte mer än en häst.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

*kl*
Tja, du har ju som sagt redan fått en massa tips men inget verkar ju duga åt dig. Vill du inte lösa problemet så får du ju fortsätta som nu. Min unghäst avskyr av någon anledning allt som rör hundar och slår direkt med frambenen efter dem om de kommer i närheten, oavsett om det är i hagen eller stallet. De hundägare som jag varnar är snabba på att ta rätt på sina hundar då det inte är hot utan på blodigt allvar. I vårt stall har vi inga lösa hundar.


Men min häst en inte arg...hon gillar desto mer denna hund ist.
Man kan se att det är som om dom leker.
Men det andra stoet hatar hundar o hon har aldrig gått i närheten av henne heller.
Där jag är så e det fritt fram att släppa din hund,o min hund behöver verkligen vara med där. o sätta fast henne o d springer massa andra lösa hundar blir heller inte bra eftersom hon bli dum mot andra hundar direkt hon e kopplad!!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Dra kopplet genom ett PVCrör så kan du styra hundens position vid sidan av hästen utan att riskera att den kommer för nära.

Rent krasst så har merparten rätt. Ska du kunna lära hunden att hålla sig på lämpligt avstånd från hästen gäller det att börja med lydnaden utan häst. Hur snäll din häst än är kommer hunden att vara än mer i riskzonen så snart halkan infinner sig. Då har både hund och häst svårare att exakttajma sina rörelser.

Så länge du inte ens kan få hunden att låta bli hästen när du själv är på marken är det för tidigt att försöka till häst. Använd koppel till du har den lydighet som krävs, eller lämna hunden hemma. Allt gott och väl att du vill att hunden ska få komma ut mer, men det kan inte ske under "går det så går det"-former. Lydnad först så att du kan styra din hund även lös - sedan kan den få följa med.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Det verkar ju som att problemet uppstår när du sätter dig på hästen.
Mitt förslag: Ta med en medhjälpare en period och träna detta, en liten stund "varje dag".

Låt medhjälparen hålla hunden, som är kopplad, och bara stå brevid dig en stund, på lagom avstånd, när du sitter på hästen.
Belöna varje tillfälle då hunden är lugn, och beröm då inte uppspelt utan lugnande. Gå sedan små promenader, fortfarande i koppel som medhjälpare håller i, och du på hästen.
BELÖNA hela tiden då hunden går lugnt och sansat på den sida du vill ha den.

Det kan vara praktiskt att lära hunden höger och vänster så man kan dirigera den uppifrån tillslut.
Så fort hunden närmar sig hästen på otrevligt(oönskat) sätt en kraftig korrigering på det sätt som passar hunden.
Endel blir bara stressade av att man ryter på den, kanske bättre att dra till ordentligt i kopplet bara då? Eller det som fungerar på hunden inom rimliga gränser.

Sen, förutsättnignen för att det ska funka är ju att hunden i övrigt är tillräckligt stimulerad, med promenader utöver hästeriet och hjärngympa.
Spår brukar rensa de flesta hundars hjärnor på ett positivt sätt, behöver inte alls vara avancerat.
Jag lägger upp spår på 200 m till mina vovvar, med en hotdog, drar den i marken med jämna mellanrum, funkar jättebra!

Efter en 3-4 sådana spår är båda mina hundar, den ena modell supersprallig, totalnöjda!

Lycka till med hunden!


Äntligen nån som kommer med en sund ide...tackar o bugar!!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Exakt samma tips fick du av Cillamuffins! "Sitt du på hästen och be en annan person ha hunden kopplad bredvid." skrev hon. Inte lika utförligt som Nyponros svar men ändock samma svar!!!!:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Dra kopplet genom ett PVCrör så kan du styra hundens position vid sidan av hästen utan att riskera att den kommer för nära..
Ett bra förslag att prova när du inte har möjlighet att få annan hjälp.

Själv gick jag mycket med både häst och hund. Hunden lös alltså. Då hade jag lite bättre möjlighet att lära honom var jag ville ha honom. Jag började alltid våra gemensamma ritter med att gå bredvid hästen, så att jag skulle kunna påminna hunden om vad som gällde. Jag tycker att det bästa är att ha hunden först för att ha bästa möjliga koll. Och försök att träna in andra användbara kommandon, tex stanna, så att du vet att du alltid kan hejda henne oavsett vad som dyker upp. Lycka till! Med lite extra träning kommer det säkert att fungera!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Jag red mycket med min spralliga riesen i koppel. Var inga problem alls! Inte det minsta livsfarligt, men så hade jag lärt honom att i koppel går man sansat! Och självklart har man koll på sin häst! Men har man både ouppfostrad häst och noll pli på hunden så, ja, då är det livsfarligt....:angel:

Måste säga att jag blir mycket imponerad! Av någon som har 100% pli på sin häst. De flesta skulle nog, som TS, inse att hästen är ett flyktdjur som det inte går att lita på till 100%. Tycker att det tvärtom är bra att TS tänker till före något händer och inte i efterhand.

Förstår öht inte den nedlåtande ton en del har här till TS!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

att inte vidta åtgärder för att förhindra att hunden blir sparkad är grovt vårdslöst. sådant täcker inte försäkringen, om hunden nu skulle överleva en spark.
det måste isf vara ganska ny regel. Vet flera som fått sina hundar mer eller mindre skadade av hästar och aldrig hört att det varit problem med försäkringen. Men det är ju förvisso några år sen så det kan ju ha ändrats.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Måste säga att jag blir mycket imponerad! Av någon som har 100% pli på sin häst. De flesta skulle nog, som TS, inse att hästen är ett flyktdjur som det inte går att lita på till 100%. Tycker att det tvärtom är bra att TS tänker till före något händer och inte i efterhand.

Förstår öht inte den nedlåtande ton en del har här till TS!

Jag skulle också bli imponerad av någon som har 100 % pli på sin häst i alla lägen!!! Vart har du läst det? Vem har skrivit att h*n har sån pli på sin häst????

Och jag förstår att folk som svart reagerar på att hunden får springa lös och "hetsa" runt hästarna. Det är ju bra mycket farligare för hunden än att gå kopplad under ridtur!!
TS skriver ju själv att hunden springer in i hagen det första den gör och att den jagar hästen under ridtur. Väljer man då att fortsätta ha den lös så inte är man särsklit rädd om sin hund i mina ögon!:crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp