Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Måste säga att jag blir mycket imponerad! Av någon som har 100% pli på sin häst. De flesta skulle nog, som TS, inse att hästen är ett flyktdjur som det inte går att lita på till 100%. Tycker att det tvärtom är bra att TS tänker till före något händer och inte i efterhand.

Förstår öht inte den nedlåtande ton en del har här till TS!

Jag hade personeligen aldrig ytsatt vare sig min hund, eller hästar för att ha en hund som springer omkring okontrollerat vare sig i hagen,stallet eller på ridturen.

Koppel är den enda lösningen jag kan se, efterso trådskaparen uppenbarligen inte har kontroll på hunden när den är lös.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Vem säger att hunden inte förstår hästen ?
Det är som att säga att vi inte förstår när hästen varna eller vi inte förstår när hunden varna oss !

Konstigt resonemang tycker jag...:confused: Hunden varnar med öronen frammåt, hästen varnar med öronen bakåt, en häst som viftar på svansen är oftast sur och en hund viftar som bekant när den är glad. De kommunicerar ju ganska olika, vi människor kan läsa oss till detta, hunden måste lära genom erfarenhet, dvs ofta genom att få sig ett bett eller en spark.

Tillbaka till ursprungsfrågan så skulle jag börja från "skratch". Sätta hunden på stallplanen och sitta upp på hästen, sedan av igen och självklart ska hunden sitta kvar tills den får tillåtelse att resa sig. Fungerar detta så skritta en bit och se vad som händer. Blir det hopp och studs så av igen och tillrättavisa hunden. Detta tar ju tid och man kanske inte kommer av stallplanen på länge. En god grundlydnad är ju A och O här. Troligen kommer hunden att "jaga" så fort ni ökar tempot, men som sagt, tid och tålamod.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

från If's försäkringsvillkor;

"Om du med grov vårdslöshet ... framkallar ett försäkringsfall kan ersättning utebli eller minskas med ett särskilt avdrag efter vad som är skäligt med hänsyn till din vårdslöshet och omständigheterna i övrigt."
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Om ja inte minns fel så är hästar ett djur o inte en robot som du kan tycka på o av.
Min häst är väldigt snäll o lugn...MEN hon är inte mer än en häst.
Även hon kan bli rädd o hopp till. Eller är min häst odiciplinerad för att hon kan hoppa till o bli rädd för nått ?
Om det hoppar fram så kan hästen reagera...för ja skulle också reagera.

Genom att ha hunden i koppel brevid hästen,lär ja hunden att gå brevid hästen, och ja har aldrig velat att hon ska gå brevid hästen.

I vilken värld lever jag i:confused: :D "tror-inte-på-spöken-världen" kanske;) . Självklart att hästen reagerar om du reagerar. Du ger mig en bild av dig som en väldigt orolig och nervös person, och jag tycker att du ska lämna hunden hemma när du är i stallet. Ta med hunden då du lärt den lite lydnad och hur den ska uppföra sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp