Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Ha hunden i koppel, och kommendera hunden tex "gå fint" dvs att hunden ska gå brevid utan att dra i kopplet. (en mer avslappnad variant än fot) Kan hunden inte det redan så träna både när du är ensam med den, när du cycklar och när du leder hästen.
I stallet så ser du till att hunden är instängd, uppbunden eller fäst vid dig i ett midjekoppel tex.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Om inte jag tar helt fel så varnar dom flesta hästar sina medhästar, människor och också hundar...före det smäller, jag är väl grym som gärna låter min hund bli ihjälsparkad har aldrig hört om det, ja risken finns som med allt annat...men

...men som jag også skrev, det är du som bestemmer dvs här är det lydighet och lydigehet för alla pengarna. Och i små portioner. Låt nån annan rida hästen din så du fullt ut kan konsentrera dig på hunden.
Eller så har du eldressyr...tror det er förbjudet i Sverige. Men här i norge kan man ge hunden en liten stöt om den går efter får, renar och rådjur. Renhetsbevis så att man med...om inte 100 % säkerhet kan lita på att hunden inte jagar eller intresserar sig för eks. får.


När det gäller "tjut/ylning" i box, det går över, jag hade min i box när det var nödvändigt, min hade en sabla liv för sig och jag var inte populär. Men i mitt tillfälle var han bara sällskapssjuk, och han gav sig när han blev ignorerad av ALLA. Men det var min hund det funkade på.

Det finns lika många lösningar som hundar, hästar, och människor...
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Ha hunden i koppel, och kommendera hunden tex "gå fint" dvs att hunden ska gå brevid utan att dra i kopplet. (en mer avslappnad variant än fot) Kan hunden inte det redan så träna både när du är ensam med den, när du cycklar och när du leder hästen.
I stallet så ser du till att hunden är instängd, uppbunden eller fäst vid dig i ett midjekoppel tex.


Hunden går kanon i koppel.Med sina tidigare ägare tävlade hon agillty o det är inga problem med lydnaden på backen.
Men direkt ja sitter på hästen så drar det igång!
Så att gå i koppel e inte nått problem o har aldrig varit så länge vi har haft henne.

Men när ja sitter på hästen det är då det börjar.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Om inte jag tar helt fel så varnar dom flesta hästar sina medhästar, människor och också hundar...före det smäller, jag är väl grym som gärna låter min hund bli ihjälsparkad har aldrig hört om det, ja risken finns som med allt annat...men

...men som jag også skrev, det är du som bestemmer dvs här är det lydighet och lydigehet för alla pengarna. Och i små portioner. Låt nån annan rida hästen din så du fullt ut kan konsentrera dig på hunden.
Eller så har du eldressyr...tror det er förbjudet i Sverige. Men här i norge kan man ge hunden en liten stöt om den går efter får, renar och rådjur. Renhetsbevis så att man med...om inte 100 % säkerhet kan lita på att hunden inte jagar eller intresserar sig för eks. får.


När det gäller "tjut/ylning" i box, det går över, jag hade min i box när det var nödvändigt, min hade en sabla liv för sig och jag var inte populär. Men i mitt tillfälle var han bara sällskapssjuk, och han gav sig när han blev ignorerad av ALLA. Men det var min hund det funkade på.

Det finns lika många lösningar som hundar, hästar, och människor...

JO hästar varna allt hundar det har ja sett.
Men det e så sjukt hon har 6 hästar till hon kan springa efter med det är bara denna stora häst hon ska springa efter...dom andra hästarna är inte intressanta! Bara denna häst!!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

el är förbjudet enligt lag i sverige. att ens föreslå något sådant är helt uppåt väggarna.

varnar? tja, en del kanske. men varnar de görs det på hästars vis, och sist jag kollade var hunden en annan art med ett annat språk.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Nu hoppas jag verkligen inte att nån tror jag är ett monster mot min hund, han har bara så det är sagt, många olater och är riktig otroligt bortskämd.

Bara för att presisera, ha hunden lös samtidigt som du har nån annan till at rida, det har hänt att min hund haft skit i örona och ignorerat mig och det att konsentrera sig om både häst och hund...funkar inte om int dom båda är väldresserade.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

el är förbjudet enligt lag i sverige. att ens föreslå något sådant är helt uppåt väggarna.

varnar? tja, en del kanske. men varnar de görs det på hästars vis, och sist jag kollade var hunden en annan art med ett annat språk.

Vem säger att hunden inte förstår hästen ?
Det är som att säga att vi inte förstår när hästen varna eller vi inte förstår när hunden varna oss !
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

el är förbjudet enligt lag i sverige. att ens föreslå något sådant är helt uppåt väggarna.

varnar? tja, en del kanske. men varnar de görs det på hästars vis, och sist jag kollade var hunden en annan art med ett annat språk.


Hur kommer det sig då vi kan "kommunisera" med hundar och hästar och hur läser dom oss? Livsfarliga kan båda två vara. Och i en situasjon så är det oss dom ska förhålla sig till= Ledarskap.

Här är det mycket feltolkningar båda vägarna, enlikt det fysioloiska så ser ju hästarna på oss som rovdjur, vi har ögona tätt på och skrattar vi så har vi ju tänkt att äta upp dom...

det finns mer mellan himmel och jord än vad som kan förklaras...




Lycka till med att hitta en lösning på problemet som er gunstigt för alla parter.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hur ska ja kunna ha hunden i koppel om ja rider? ja sätter ju inte fast hunden nån stanns när det springer andra lösa hundar!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hur kommer det sig då vi kan "kommunisera" med hundar och hästar och hur läser dom oss? Livsfarliga kan båda två vara. Och i en situasjon så är det oss dom ska förhålla sig till= Ledarskap.

Här är det mycket feltolkningar båda vägarna, enlikt det fysioloiska så ser ju hästarna på oss som rovdjur, vi har ögona tätt på och skrattar vi så har vi ju tänkt att äta upp dom...

det finns mer mellan himmel och jord än vad som kan förklaras...




Lycka till med att hitta en lösning på problemet som er gunstigt för alla parter.


Mycket bra skrivet om ja får säga mitt. Om vi kan kommunicera med dom lär dom kunna kommunicera med varandra.
Och denna hund o denna häst verkar då ha nått spec band!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hur ska ja kunna ha hunden i koppel om ja rider? ja sätter ju inte fast hunden nån stanns när det springer andra lösa hundar!

Kopplet i en hand och tyglarna i andra handen:idea: Bara tills hunden lärt sig hur hon ska uppföra sig bredvid hästen.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Och denna hund o denna häst verkar då ha nått spec band!

Jag kan bara nämna en liten episod som hände i fjol sommar. Jag hade hunden med mig lös ut i sommarhagen och han är i utgpkt.livrädd hagar har fått sig nån karamell när han tänkt krypa under staketet.:smirk:
Nåja, jag satte han ner några meter ifrån flocken medan jag gick och kroppsvisiterade hästen min, plötsligt så ser hunden ut som han har sett ett spöke och kommer fortfarandes sittandes men ända backandes upp i bakhasorna på hästen min och blir sittandes tätt innanför och skakar värre än ett asplöv, ingen reaktion från hästen min. Jag vänder mig och holder på att trilla rakt ner i en annan av hästarna som just presis lagt sig ner rätt bakom mig. Jag få lockat fram hunden och han sätter sig framför hästen min som tar tag i nackskinnet och ruskar lite försiktigt i honom. Släpper taget och suckar tungt (stackars lilla krake-suck).

Jag tror så gärna att min två grabbar har ett spesiellt band, om inte annat så är det jag som är limet i vårat lilla gäng!!:bow:

Du har en del tips av många här så du får hoppa ut i det och pröva dig fram. :banana:

Lycka till!!;)
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Så skaffa dig en hundvakt som kan ge hunden den tid den behöver när du är i stallet :smirk:


Träna i paddocken tycker jag var en utmärkt idé.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Rid i paddoken med hunden kopplad, tills hunden lär sig.

Det är ju farligt om nått...eftersom ja drar hunden imot hästen...+ att då lär ja hunden att gå brevid hästen. o det vill ja inte...jag vill att hunden ska hålla avstånd!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Så skaffa dig en hundvakt som kan ge hunden den tid den behöver när du är i stallet :smirk:


Träna i paddocken tycker jag var en utmärkt idé.

Jag vill inte ha nån hundvakt.

det ända ja vill lära hunden är att hålla avstånd. o ska ja rida med hunden brevid så lär ja då inte hunden avstånd...

tänk vad farligt det är. Om hästen får ett spratt ,ja tappar kopplet o hästen trampar på koplett o hunden inte kan ta sig därifrån.

det kan man kalla en livsfara!!!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Jag kan bara nämna en liten episod som hände i fjol sommar. Jag hade hunden med mig lös ut i sommarhagen och han är i utgpkt.livrädd hagar har fått sig nån karamell när han tänkt krypa under staketet.:smirk:
Nåja, jag satte han ner några meter ifrån flocken medan jag gick och kroppsvisiterade hästen min, plötsligt så ser hunden ut som han har sett ett spöke och kommer fortfarandes sittandes men ända backandes upp i bakhasorna på hästen min och blir sittandes tätt innanför och skakar värre än ett asplöv, ingen reaktion från hästen min. Jag vänder mig och holder på att trilla rakt ner i en annan av hästarna som just presis lagt sig ner rätt bakom mig. Jag få lockat fram hunden och han sätter sig framför hästen min som tar tag i nackskinnet och ruskar lite försiktigt i honom. Släpper taget och suckar tungt (stackars lilla krake-suck).

Jag tror så gärna att min två grabbar har ett spesiellt band, om inte annat så är det jag som är limet i vårat lilla gäng!!:bow:

Du har en del tips av många här så du får hoppa ut i det och pröva dig fram. :banana:

Lycka till!!;)

Min andra lilla hund gjorde nått liknande det en gång...Det kom 2 stor hundar o hon e bara en lite schnauzer o hon blev rädd för dom...o sprang o gömde sig bakom 2 hästar...där stod hon för där våga inte dom gå...Men ja var livrädd eftersom ja inte visste om dom hästarna hade sett en hund innan!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Ta med longeringspisk och rappa till hunden så fort den kommer nära hästen......
Du verkar ju förkasta alla förslag du fått tidigare - så med tanke på att du funderade på el så kanske det är en metod som skulle passa damen?!

(folk som inte kan läsa mellan raderna bör inte kommentera inklägget *s*)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp