Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

E

Ecs

Jag vet inte hur ja ska förklara detta ,men iaf...

Min sambo har en lite blandras som är med mig varje dag i stallet.
Och hon älskar en av mina hästar ''tror jag'' första hon gör när hon kommer är att springa ut i hagen till henne o skälla o hoppa runt.
Men värst är när ja rider då springer hon o jagar hästen....springer framför. jag är ju rädd att hon ska sparka henne. men denna hund o denna stora häst verkar han nått spec. För hon går inte nära nån annan häst i stallet än denna.
Och vi bor i lgh o hunden är med i en butik på dagarna så hon behöver verkligen få vara lös nårra timmar o BARA VARA HUND, Men hur ska ja lära henne att hon inte får springa o busa med hästen hela tiden...

igår var det ett helsike.....vill ju gärna att hunden ska bli gammal =)
och inte dö av en spark från en häst.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Förslagsvis, så ha inte hunden med när du rider!

Ni får aktivera den på annat sätt tills ni lärt den av med att springa och jaga hästen.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Förslagsvis, så ha inte hunden med när du rider!

Ni får aktivera den på annat sätt tills ni lärt den av med att springa och jaga hästen.


Tycker det vore fel att låta hunden ligga hemma dagarna i ända.
då får man bara en överaktiv hund. Eftersom ja har tävlinghästar så rids det varje dag.

Må ju finna nått sätt att lära hunden att inte jaga utan ist bara gå med lungt o fint.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

hunden behöver aktiveras. när både kropp och knopp fått sitt, kan du börja lära den att uppföra sig när den är bland hästarna (kopplad!). som det är nu är det bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Precis!!

Problemet är att det finns andra hundar där,o sitter hon i koppel bilr hon dum mot andra hundar,bara hon är lös är hon snäll mot andra hundar. Hon blev biten en gång när hon gick i koppel o då blir hon dum eftersom hon inte kan fly om det behövs....
Känns som ett dilemma.

vet en hund han lyckades bra sj han, Han kollade på en häst o råkade gå på en tråd samtidig så han fick en stöt, o han fick respekt sen!
Så man önskar lite att hon lyckades göra lika dant så hon får sig en lite...

Men ja kan ju inte ge henne en stöt...det skulle vara djurplågeri.

ja vill få det att funka

Det är svårt att reglera henne uppe från hästryggen.

tänkte om nån hade en ide..
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

hmmm jag tyckte jag läste att hunden smet även när hästen var i hagen?

kör slut på hunden genom att ge den tillräcklig mental och sedan fysisk stimulans. åk sedan till stallet och be folk hålla sina hundar kopplade så springer de inte fram till din hund. lär sedan din hund (utan el eller andra bestraffningar) att hästarna låter man bli. lär hunden vad "nej" betyder. upprepa ett flertal gånger.

på hemmaplan kan du förstärka ditt ledarskap genom att vara en trygg och påhittig ledare. ev behöver du också lägga in lite dominans i ditt ledarskap (inte samma sak som att mobba sin hund).

du letar efter en quick fix. det kan du glömma. det tar tid att ha hund, och det ska det få göra också. hunden ska ha sin tid på samma sätt som hästarna ska ha sin. att en del (aldrig all) av denna tid kan vara gemensam är bara en bonus.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hon springer ut till denna hästen jämt...det e som om det vore ett lite kärlekspar.

Men man kan inte komma till andras ägor o bestämma att dom skall ha sina hundar kopplade för att ja kommer med min.

Men ja vill ha lite råd på hur man kan hitta på att hunden inte tycker det är kul att lfyga runt hästen hela tiden

O sen ha henne kopplad,då blir inget gjort heller...ja kan inte mocka göra hö om ja ska släppa runt en hund i trappor osv...
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hunden behöver egen tid, när den aktiveras. Träna lydnad/långpromenad/spår etc. etc. Inte bara springa efter/runt om en häst på ridturen.
Att följa med när du rider går bara om hunden kan uppföra sig i den situationen, vilket den uppenbarligen inte kan.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

nej då får hon kanske vara inlåst i boxen. som sagt, det finns ingen snabblösning på ditt problem. antingen får du ta dig tiden att lösa problemet, eller så låter du bli. men låt för guds skull inte hunden springa lös bland hästarna.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hunden min är med mig på skogsturer, nu uppför han sig försåvidt exemplariskt!! Men det er mycket hopp och sprätt som "omkörningar" i full fart.:bump:

Hästen min sparkar inte, och hunden min är inte vid bena hela tiden heller, och han håller avstånd från andra hästar. Men jag har ridit på tur med andra hundar som hoppar upp och skäller rundt huvudet då kan han bli irriterad och nyper efter dom, likaså har han inte sparkat men mer skyfflat bort en som gikk och nappade honom i haserna.

Jag är utav den uppfatningen att har inte hunden vett att hålla sig på avstånd så får det lära sig att hålla sig undan "the hard way" men jag tycker det är slött av andra att låta sina hästar "ta" hundar också hundar som håller avstånd. Det blir fel det också.

Det är du som bestämmer, det är så enkelt.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

det räcker med en enda nätt spark för att krossa skallen på en hund. att utsätta hunden för det är som att släppa den på motorvägen och hoppas att den lär sig respekt för bilar.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Hunden min är med mig på skogsturer, nu uppför han sig försåvidt exemplariskt!! Men det er mycket hopp och sprätt som "omkörningar" i full fart.:bump:

Hästen min sparkar inte, och hunden min är inte vid bena hela tiden heller, och han håller avstånd från andra hästar. Men jag har ridit på tur med andra hundar som hoppar upp och skäller rundt huvudet då kan han bli irriterad och nyper efter dom, likaså har han inte sparkat men mer skyfflat bort en som gikk och nappade honom i haserna.

Jag är utav den uppfatningen att har inte hunden vett att hålla sig på avstånd så får det lära sig att hålla sig undan "the hard way" men jag tycker det är slött av andra att låta sina hästar "ta" hundar också hundar som håller avstånd. Det blir fel det också.

Det är du som bestämmer, det är så enkelt.


Jo som tur är,är min häst snäll. Men en vacker dag kanske hon inte tycker det är så himla kul. Men dom är som ett par. Det är som om hästen aldrig skulle kunna göra något imot henne. Men djur är djur!!!!
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

nej då får hon kanske vara inlåst i boxen. som sagt, det finns ingen snabblösning på ditt problem. antingen får du ta dig tiden att lösa problemet, eller så låter du bli. men låt för guds skull inte hunden springa lös bland hästarna.


JO men ja ber folk om råd här för att LÖSA problemet, inte har ja sagt att ja inte tänker lägga tid på det.

jag är väldigt mån om att lägga tid på detta.

Jag är ute efter så många tips som möjligt.

för d första skulle hunden skrika ihjäl sig om ja satte henne i en box. och för det andra gillar ja inte att spärra in hundar.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Led hästen, och gå med hunden i koppel tills den lärt sig hur man ska upföra sig när man är ute med hästen.
 
Sv: Hund som jagar häst,vad ska ja göra ?

Led hästen, och gå med hunden i koppel tills den lärt sig hur man ska upföra sig när man är ute med hästen.

Det är inga problem. Men när ja sitter på hästryggen då sätter det igång..!!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp