HUnd som inte kan slappna av

marieka

Trådstartare
Har fått i uppdrag att fråga vad man kan göra för att få en hund att slappna av. Han gnäller, piper och grymtar konstant om han inte får någon uppmärksamhet, väldigt enerverande :crazy: Säga till honom funkar inte, inte heller att ignorera. Likadant under promenader, gå "normalt" är skitjobbigt så då låter han hela tiden.
Har ni några tips? Skicka iväg til ett annat rum? Ge mif alla tips ni har!

Sv: HUnd som inte kan slappna av

Då måste man nog mer ingående ta reda på varför han gnäller, piper och frustar. En frisk, nöjd och glad hund kan koppla av.

Berätta mer!

Det är en eng. staff.bullterrie på ca 15 mån. (kastrerad) Får långa promenad och stimulans. Väldigt mammig, följer henne överallt och blir förtvivlad om hon försvinner. Jag ljuger inte när jag säger att han ALDRIG är tyst. Hemma kanske när det inte är någon som hälsar på som ignorerar honom då bara måste han vara med och få uppmärksamhet.
Vad vill du veta? :) Det är ju inte min hund men jag träffar honom rätt mycket....

Låter lite som min hund, också staff (12 månader).. Hon har blivit tusen gånger jobbigare nu än förut.

Hon kan vara riktigt riktigt jobbig och bara gå runt och skälla och busa för att hon vill ha uppmärksamhet. Det som fungerat bäst för oss är att ignorera. Men det är ju inte säkert att din hund gör så av samma anledning eller att samma metod fungerar på henne..

Om besökare ignorerar min hund känner hon ännu mer att hon måste få deras uppmärksamhet så hon kan börja hoppa och bita i jackor, inte så kul. Jag har börjat göra så att blir hon jobbig och hoppar mot besökare tar jag henne till ett annat rum tills hon är lugn. Sen får hon en ny chans och så går vi till besökaren. Så fortsätter vi ända tills hon kan hålla sig lugn. Hon har förstått att vild = ivägskickad = tråkigt (eftersom folk är det roligaste som finns) Och lugn = får hälsa. :)

Jag tror att åldern har ganska stor betydelse, staffar är ju rätt kända för att vara svinjobbiga runt 1-1,5 år.. :smirk:

Har det blivit någon förändring i hundens rutiner?

Hur länge har hunden gjort så här, och har det kommit smygande eller plötsligt?

Vad för aktivitet får hon, hur mkt och ofta? Hur långa är promenaderna?

Är hon ensam på dagarna?

Frågorna är många många om man ska kunna ta reda på vad det kan vara.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 793
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar