Hund som inte äter.

et_flickan

Trådstartare
Vi fick hem en Rottweilerhane för några veckor sedan. Han äter knappt nånting. Han får 3 dl Carrier, 3 om dagen men äter kanske
1½ dl. Troligen har han fått matrester av förra ägaren då han blir helt till sig när man ska lägg tallriken i disken eller steka falukorv. Han har också gått på "fri tillgång" hos förra ägaren men sånt går inte att ha här hos oss, plus att han var tjock när han kom till oss.

Hur ska man betee sig egentligen? :p Man måste stå hos honom när han äter. Det går inte att öppna kylskåpet eller göra nånting annat, man måste stå och vakta :crazy:. Äter han inte när dom andra får, då tar vi bara bort maten från honom. Tror ni att det bara är en tramsgrej? Han verkar vara lite bortskämd.

Sv: Hund som inte äter.

Jag kör alltid samma metod. Erbjuder mat, och äter dom inte inom ca 15 min så tar jag bort den igen. Upprepas till hunden äter normalt..

Mina två nuvarande går dock på fri tillgång, och det fungerar bra. Mina tidigare hundar har ätit 2 ggr om dagen, och när dom krånglat använde jag mig av ovanstående metod. En frisk hund svälter inte ihjäl sig själv.

Varför det inte går att ha fri tillgång här är för att den andra rottisen vi har är hemsk när det gäller mat. Hon skulle vara där hela tiden och äta. Vi fick ta bort kattmaten från golvet för att det gick inte men hon var ju på den ändå på köksbordet.

Får väl fortsätta som jag gör nu ett tag och se om han blir mer matglad.

Jag gav inte som råd att du skulle ge fri tillgång heller, eftersom du redan skrivit att det inte gick. Jag förklarade bara hur mina hundar hade det för tillfället.

Jag säger precis som bebben, men jag brukar vara ännu hårdare.
Jag skulle ge hunden mat, vill han inte ha får han svälta den dagen.
Jag skulle dessutom enbart fodra en gång om dagen så hunden hann bli lite hungrig.

Tänk på att vargar endast äter 2-3 gånger vecka. Nu jämför inte jag en tamhund med en varg på det sättet, men man kan ha det i åtanke. En hund svälter inte sig själv och mår inte dåligt av fasta ibland.

Om hunden dessutom är van vid betydligt "godare" mat kan ni ju antingen blanda i lite färskfoder för att göra det intressantare, eller låta han få liiite av matresterna på fodret då och då.

Jag säger precis som bebben, men jag brukar vara ännu hårdare.
Jag skulle ge hunden mat, vill han inte ha får han svälta den dagen.
Jag skulle dessutom enbart fodra en gång om dagen så hunden hann bli lite hungrig.

Tänk på att vargar endast äter 2-3 gånger vecka. Nu jämför inte jag en tamhund med en varg på det sättet, men man kan ha det i åtanke. En hund svälter inte sig själv och mår inte dåligt av fasta ibland.

Om hunden dessutom är van vid betydligt "godare" mat kan ni ju antingen blanda i lite färskfoder för att göra det intressantare, eller låta han få liiite av matresterna på fodret då och då.

Han får bara för att dom andra hundarna får. Tiken måste få tre gånger om dagen, annars skulle hon svälta ihjäl enligt henne då.

Jag har sagt till mamma som bestämmer över hundarna att hon inte ska hålla på att "fjolla" med hans mat men hon tycker ju synd om honom. Men som du säger, vill han inte ha så får han vara utan. Mamma vill inte förstå det bara.

Han fick i början en massa godsaker i hundmaten men åt knappt då heller.

Såg ett väldigt bra hundprogram häromdagen där de just va hundar som inte ville äta sitt torrfoder, hon sa de tänk dig själv om du måste äta torra knottar varje dag hur kul e de?? då finns de ju ett väldigt enkelt sätt köp lite mjukmat å blanda i så äter dom garanterat, ja höll på me min hund oxå ett tag å låta honom svälta å så men de känndes förjävligt hade ja haft barn hade ja inte tvingat dom äta äcklig mat bara för att lixom, så nä gör maten aptitligare för era hundar i stället :D

Ursprungligen äter ju varken människor eller djur för att det är kul, utan för att det är absolut nödvändigt för fortsatt överlevnad. Det är sällan kul att svälta ihjäl heller.

Känns ju ganska onödigt att jamsa med maten. En hund äter när den blir hungrig, när den inget att inget annat erbjuds.

Håller med, hundar är rovdjur och kan inte jämföras med vårat sätt att äta.
Sen var den ju knubbig, det är väl ett ypperligt sätt att gå ner något kilo?

Ursprungligen äter ju varken människor eller djur för att det är kul, utan för att det är absolut nödvändigt för fortsatt överlevnad. Det är sällan kul att svälta ihjäl heller.

om någon svälter dig äter väll du oxå tillslut eller?? de va en hundexpert som sa detta att man ska blanda ut de tråkiga torrfodret...

Tog fel citat va riktat till odugling.

Finns djurexperter som förespråkar att man skall svälta en matvägrande hund tills den äter också. Men det är ju ändå upp till hundägaren att avgöra hur man skall föda sitt djur. :smirk:

Och ja, jag tycker att det är rent vanskligt att dalta med en hund som lärt sig att bara äta människo-föda. Man äter faktiskt inte för att det är roligt, utan för att det är nödvändigt för att överleva.

Säger inte att det är fel att "piffa" upp djurets mat då och då, men att dalta med ett djur som matvägrar pga att den alltid fått äta människo-mat är ju att förvärra problemet.

om någon svälter dig äter väll du oxå tillslut eller?? de va en hundexpert som sa detta att man ska blanda ut de tråkiga torrfodret...

Ja, och troligtvis tidigare. Vi människor är experter på att göra ätande till något laddat och lustfyllt. Vi binder ris till vår egen rygg om vi lyckas inbilla våra hundar detsamma.

Det programmet har jag också sett och den experten ger jag inte ett gammalt grillchips för.

Ja, och troligtvis tidigare. Vi människor är experter på att göra ätande till något laddat och lustfyllt. Vi binder ris till vår egen rygg om vi lyckas inbilla våra hundar detsamma.

Det programmet har jag också sett och den experten ger jag inte ett gammalt grillchips för.

Sätter en tia på att vargstammen inte skulle överleva om det funnits kräsna individer, håriga råa köttstycken är ju inte direkt det första man tänker på när man funderar över kvällens middag.

Poängen är väl att hundar och människor äter av olika orsaker, förutom hunger så har människan blandat in andra känslostadium i avnjutandet av en måltid. Det gör inte en hund. Och många vill gärna reflektera sina egna känslor för mat, kyla, regn osv. på sitt djur. De glömmer gärna att det är just ett djur - som inte alls har samma tankemönster som vi.

För att spåna vidare.

Precis. Tycker ganska ofta jag läser frågor från hundägare vars hund beskrivs som normalviktig, som sägs "inte äta". Uppenbarligen äter ju hunden tillräckligt för att hålla hullet, men inte tillräckligt för att ägaren ska vara nöjd. Då måste det ju ligga hos ägaren. Jämför med min egen kära mormor tex som inte är nöjd förrän gästerna ramlar av stolarna med magen i vädret, ungefär då bär hon in den ena av två efterätter.

Den vi älskar föder vi. Tydligen.

:rofl: Förlåt, men jag har precis en sådan farmor. :bow: När man är så mätt att det känns som man svalt en hel flodhäst rullar hon in gräddtårtan med tillhörande bullfat, och instisterar att man måste äta upp allt för att hon inte vill ha rester. :rofl:

Men jag är med precis på vad du menar. Så länge mina hundar är friska och i fin kondition lägger jag ingen möda på att fundera över hur mycket eller lite de äter.

Hade det varit min hund hade jag inte jamsat med maten men det är mammas hund och mamma är lite jamsig av sig.

Dock har hunden börjar äta nu. Han har fått jobba ordentligt för maten i några dagar nu. Gått ner i vikt har han gjort efter allla promenader i skog och mark.

Skönt att problemet verkar lösa sig. :)

Det är svårt att tala om för en hundägare vad denne ska göra för sin hund, dessutom har ju alla rätt till sin åsikt. Ett tips är ju att låna en bok på biblan om hundar och dess kost, som du kan visa för din mamma. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka