Hund som gör utfall - LÖS!!!

Vilsa

Trådstartare
Jag blir så arg!!! :eek: Igår när jag var ute med min lilla blandis (i koppel) såg jag att en kille hade sin schäfer lös inne på vårt bostadsområde. Jag stannade till lite innan, för jag är lite skeptisk mot okända, lösspringande hundar, har varit med om en del incidenter förut... Men han såg mig och verkade inte göra ansats till att koppla sin hund, så jag antog att det inte var någon fara och att han hade koll på sin hund. så när vi ska gå förbi ser jag hur hunden spänner ögonen i min lilla vovve och börjar springa mot honom! Sedan hoppade hon bara på honom och bet honom i halsen och jag skrek och försökte mota bort henne. Tillslut fick han bort henne och jag blev så arg så jag nästan grinade! Försökte säga till hundägaren på skarpen att han MÅSTE koppla sin hund om han vet att den gör utfall mot andra hundar!! Men han verkade bara bli sur och sa nåt om att det inte är bra att "dra i kopplet sådär" (som jag per ren automatik försökte göra för att rädda undan min hund).

Det är sååå frustrerande, min hund är jätterädd för stora hundar, han har blivit anfallen på precis detta sättet några gånger förut av schäfrar. Visst, om man har den lydnaden på sin hund så kan man ha den lös - men VARFÖR har man den lös om man inte kan hålla koll på den?? Min hund blir ju snart förstörd själv, små hundar kan också blir aggressiva om de blir för rädda... Tack och lov är han så stabil i psyket så att han inte gör utfall själv, men han "gömmer" sig och försöker att dra sig undan så fort han ser en stor, främmande hund...

Usch... Måste bara skriva av mig... Nån som har liknande erfarenheter? :crazy:

Sv: Hund som gör utfall - LÖS!!!

ska börja ha på mig sådana... :devil: synd att det måste behövas. Folk borde ha vett att ha sådana hundar kopplade, SÄRSKILT inne på bostadsområden..

Ja, jag har lärt mig att inte bli förvånad kan man säga. Dels hur folk kan göra sånt, men också tvärtom, hur en del släpper fram sina små rackans hundar till kopplade stora hundar för att typ nosa i rumpan. Vad gör de sen, håller tummarna för att den stora inte snurrar runt och visar sig vara en arg typ?

Jag har varit med om något liknande.. till häst! För att göra en lång historia kort så slutade det hela med att jag fick släppa hästen som kutade hem, men dessförinnan hann hunden slita bort ett köttstycke vid strupen :mad:

Min personliga åsikt är att folk som inte har en susning till koll på sina hundar icke ska ha hund och har man inte perfekt kontroll på dem så ska man icke ha dem lösa då de kan utgöra ett hot för annat folk och fä.

Jag vet även ett rikspucko som hade sin hund lös vid en väg, trots att hunden uppskattade att "jaga bilar". Summan av kardemumman; påkörd hund.

Jag förstår verkligen inte vad en del människor tänker med. En lös hund som kommer utan ägare (som i mitt fall) känns aldrig betryggande. Att hunden sedan är aggressiv och inte lystrar för fem öre när en ägare kommer inom hörhåll är ännu mer oroväckande.

usch och fy, jag hade ställt mig emellan då min hund nästan har blivit påhoppad av en större och hanhundsaggerissiv hund.. då stod jag snabbt emellan och höll en andra hunden i strupen så den stod på bakbenen..

min lilla hund kan ju dö av ett bett från en stor hund men om jag får ett bett i armen så blir skadorna avsevärt mycket mindre, samt att en hund som biter en människa är ju farligare än en hund som biter en annan hund och därmed lättare att få bort från gatan..

Nej men min hund har däremot blivit anfallen av en KOPPLAD hund.

Min hund var lös och trots att det var den kopplade hunden som helt oprovocerat hoppade på min med ett fast tag i hans hals tills vi slutligen (3 man) lyckades slita loss honom, så var det vi som fick utskällning för att vi haft hunden okopplad. :grin: Vilken enligt lag är fullständigt tillåtet där i sommarstugeområdet i skogen där vi bor.

Människor vars hund gjort utfall går väldigt lätt i försvar, ibland (som i mitt fall) utan att den andra hundägaren ens hunnit säga ngt. Men ffa så är skrik och ilska mycket sällan ngt som får den attakerande hundens ägare på din sida, så rent logiskt sätt är det inget bra sätt att gå tillväga på om man vill få hundägaren på sin sida. ;)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 140
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 738
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka