hund som flyger ut!!???

zazza girl

Trådstartare
min hund och jag ha ett problem ...
hon tål inte andra hundar , förutom sin far och min sambos mammas hund....

när vi e ute och gå och träffa andra hundar på vägen så få hon spelet och flyger ut mot dom och skäller och vissa tänderna....
de kvitta o det e små eller stora ....
man kan knappt hålla henne , hon bli helt tokig.....

vad ska jag göra åt detta .. hon e 5 år .... och stor väger ungefär 40 kg....
:confused: :confused:

Sv: hund som flyger ut!!???

Tycker att du ska anmäla dig till nån kurs med hunden. Det är jobbigt när det är en så pass stor hund också.

jo jag ha funderat på det .. men det kommer bli redigt svårt eftersom det är andra hundar där med....
hon tål dom inte alls .. hon ska bara slåss.....

Jag skulle rekomendera att du exv åker till brukshundklubben (eller annat ställe med hundar) och sitt ner med hunden på avstånd från de andra, bara så att hon får se dom andra utan att göra något. Beröm när hon är tyst och prata med henne för att få henne lugn. Efterhand (några tillfällen senare) så kan du kanske vara närmare de andra. Du kan gärna prata med de andra på hundklubben (utan din hund) och berätta för dom hur läget är, så tror jag att dom hjälper dig också (om du vill). När jag exv ska träna skott med valparna så promenerar och leker vi efter vägen mot skjutbanan, vilket innebär att vi kommer närmare och närmare skotten (man passar på när dom har träningskvällar).
Jag har även en tik som gärna gör utfall mot andra (som liten blev hon attakerad av 2 st stora svarta riesenschnauser) och hon funkar "bra" om jag sätter henne medan de andra passerar.

det e bara det att man få ingen kontakt med henne då... jag kan ropa och visla på henne och hoppa för att hon ska lyssna på mig .. men det hjälper inte.. hon skiter i mig totalt när hon se andra hundar.....
men jag ska ringa klubben och prata med dom och se vad dom säger....

det är omöjligt lösa ditt problem utan att ha sett hunden. men saker som alltid är bra är kontaktövningar och ledarskapsövningar. se också till så att hon får tillräckligt med mental stimulans så att inte utfallen blir det enda roliga i hennes liv. träna på att hålla kontakten med dig trots att andra hundar är en bit ifrån och närma dig successivt. lär hunden att gå fot och att sedan göra det vid passager.

det var några tips. vill du inte träna i grupp så kanske det finns instruktörer som kan träna med bara dig och din hund? BK i kalmar kan vara svåra att få kontakt med, men hundstudentsektionen HUSSE har (hade?) ett par instruktörer som var himla trevliga och är de inte kvar kan nog ordföranden ge dig tips på andra i området. jag har för mig att det fanns någon IMMI-psykolog i nybro?

gå fot och lydnad kan hon helt fel fritt när hon e lös men inte när hon e kopplad då e det bara dra som gäller ....
men jag ska ta kontakt med torsås bk nu i veckan . min sambo ska börja där med valpen vi ha .. så ska höra med dom om dom kan hjälpa mig.....

och hon e även sån mot människor ...
så jag vågar inte redigt att ta henne till en klubb ...

Jag har samma problem med min hund, vet inte heller vad jag ska göra åt det...bortsettr från att min hund inte drar i kopplet, mer än när det kommer andra hundar...

zazza girl skrev:
jo jag ha funderat på det .. men det kommer bli redigt svårt eftersom det är andra hundar där med....
hon tål dom inte alls .. hon ska bara slåss.....

Jo då det går. när jag var på jakt lydnaskurs sist så var det en sån hund med.

I början fick han vara med på avstånd för att senar komma närare och närnare och till slut hunde han vara med i ringen fast han var alldrig med på inkalning för det vågade inte kursledarna i fall han skulle gå på nån annan hund när dom var lösa.

men varför inte lära henne med koppel också? fot är liksom fot oavsett.

det är inte ett ovanligt problem du har, men det är svårt att träna bort när man inte vet hur man ska gå tillväga. får du inte hjälp på torsås bk, så vänd dig till någon annan! det går inte över av sig självt så det är lika bra att ta tag i det direkt.

Jag tror på klickerträning här, i kombination med allroundhästarnas förslag. Klicka in henne hemma först, så att det verkligen sitter. Börja sedan på riktigt långt avstånd från andra hundar, och belöna när hon bara tittar på dem. Sök på "skvallerträning", så finns det en hel del tips att hämta. När hon sen känner sig helt bekväm på det jättelånga avståndet, och du kan träna andra saker obehindrat, flytta några meter närmare.

Min mamma har samma bekymmer med sin hund, och har fått jättebra hjälp här: http://www.hundenivardan.se/. Inte så långt från dig!

hon verkar väldigt duktig, har varit på föreläsning hos henne (fast det var mest A Hallgren som pratade).

klickerträning är jättebra, men man får passa sig så man bara förstärker rätt beteende. riktigt duktiga kan visserligen göra tvärtom, men då ska man verkligen veta vad man pysslar med.

Börja att träna tillsammans med de hundar hon känner. Gå emot varandra och när ni passerar varandra så sätt henne. Träna så några gånger tills hunden har kontakt med dig trots den passerande hunden och öka sedan kraven succesivt. Om du har någon kompis med en snäll hund (som din hund inte träffat tidigare) kan du kanske be denna vara med som störning under träningen. Glöm inte att berömma ordentligt när hon sätter sig.

Var även konsekvent med all övrig hantering av hunden, lydnad behöver inte tränas på en särskild träningsplan. Småsaker som att hon ska sitta och vänta på varsågod innan maten, innan man går ut genom dörren osv. stärker ditt ledarskap.

Det finns ju tusen sätt att träna en hund, och alla sätt är bra utom de dåliga. Men såhär skulle jag gjort iaf...

Jag säger som flera andra hör av dig till någon duktig tränare och få hjälp. Så länge får ni öva på kontakt övningar, finns en jätte bra bok som heter allmänlydnad sammt nya allmänlydnad,:bump: jag beställde min på nätet. Där finns massor av roliga kontakt övningar. Lycka till

kontakt med henne när jag träna eller när hon e lös e inga problem . det e när jag e ute och gå med henne som hon ha fått för sig att det bara ska dras hela tiden ... och med anra hundar gå det inte alls .. ska börja med henne på bk . men e ändå osäker med det eftersom hon e opålitlig när det gäller andra människor....

alltså, det vi menar är kontakt trots störningar. det är plättlätt när man är hemma i köket, men svårare bland en massa andra hundar. fast en hund brukar vara svårare än tjugo.

att få bort koppeldragande är inte så svårt, men kräver en massa tålamod. det finns en miljard olika metoder. prova att söka på koppeldragande.

Min hund började med ett sånt beteende för ett tag sen men det berodde på att han skulle försvara flickvännen sin, och varje gång vi mötte en hund blev jag spänd och tog ett fast grepp vilket ökade hans ilska.
När jag tog med godis och lockade med vid möte ignorerade han det totalt så jag försökte med att prata med honom och få kontakt, sen började jag säga "framåt" flera ggr tills vi kommit förbi, och prata med honom i stil med : gå framåt, låt bli, bry dig inte. m.m jag släppte efter lite på kopplet varje gång så det inte var helt spänt, då slappnade han av mer och mer.

Efter ett par månader började jag se resultat, och nu säger jag framåt åt honom och drar inte åt mig honom helt utan låter han gå en pytte bit framför mig vid sidan, det enda han gör nu är reser ragg och små studsar fram men inga utfall längre. Jag är mer avslappnad och det märker han så nu är det jättekul att gå på prommis igen.

Lycka till med vovven.

zazza girl skrev:
min hund och jag ha ett problem ...
hon tål inte andra hundar , förutom sin far och min sambos mammas hund....

när vi e ute och gå och träffa andra hundar på vägen så få hon spelet och flyger ut mot dom och skäller och vissa tänderna....
de kvitta o det e små eller stora ....
man kan knappt hålla henne , hon bli helt tokig.....

vad ska jag göra åt detta .. hon e 5 år .... och stor väger ungefär 40 kg....
:confused: :confused:

jag har samma problem med min tik. de hundar hon inte känner eller har hälsat på ska hon flyga på. även om hon har en hel del kompisar.. vad har du får koppel? har du stryp-? antidrag sele gör ont men den är effektiv pga att det gör ganska ont på dom..

jag ha stryp på henne . men ha börjat med grimma ....
men den hjälper inte hon lyckas dra sig ur den ....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 165
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 547
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar