Hund som fäller ONORMALT mycket!?

M

Mindra

Min 6 åriga Leonberger tik kom som varje år in i sin fällningsperiod. Dock börjar jag nu bli lite orolig då hon fäller onormalt mycket och nu nästan börjar bli tunnhårig på vissa ställen. Det är inte fuktekseem. Har haft rasen hela mitt liv och är medveten om att dem kan se ut på detta sätt direkt efter att de fått valpar osv. Men med henne har inget speciellt hänt. Hon äter bra, får i sig vitaminer osv. Hon är pigg och är ok i magen. Dock tycker jag att hon tycks ha gått ner lite i vikt i alla fall samt att hon på höfter och bog har tappat otroligt mkt päls. Funderat på hårsäckskvalster eller en bakteriell hårsäcksinflammation.. eller kanske hormonell rubbning? Har inte sökt vet än eftersom hon är pigg och äter. Men fortsätter hon på detta sätt så får det bli en tur till vet. Nu kan ingen nudda henne utan att få onormalt ( efter 28 års hundägande så vet man skillnad på onormalt mkt och bara fäller mkt :smirk: ) Vad tror ni? borde jag få magsår över detta?:confused:

Sv: Hund som fäller ONORMALT mycket!?

Min flattik tappade extremt mycket päls förra sommaren. Hon var alldeles kal på halsen där var halsbandet satt och på bakdelen fanns bara lite underhår och ca 10 långa hårstrån...:crazy: Pälsen var också torr och grådaskig, men det gick om av sig själv på någon månad så var hon jättefin igen!!

En av min familjs leonberger gjorde liknande ett år. Min mor som är väldigt orolig av sig tog till vet. som sa att det var en brist i kroppen. Dvs hon behövde lite extra vitaminer det årets fällning för att sätta päls osv. Fick dunderkur och blev bättre. Ring vet. De skadar ju inte att ringa och kolla.Lycka till

min tik fäller så vissa år. detta året har hon haft päls kvar, men förra tappade hon hela "manen" och hade bara enstaka strån kvar där hon brukar ha fanor. jag har provat "alla" tillskott som går att köpa (se b-vitaminlista nedan, + fiskoljor, pälsoljor, alger, multivitamin- och mineraltillskott mm), men inget har gjort någon egentlig skillnad. i år har hon fått show horse multi b (har provat b-kombin forten n, öljäst, friggs b-vitaminer och shy-feeder tidigare), men jag vet inte om det är det som gett effekt eller om hon helt enkelt inte har fällt så mycket i år.

Ok, då hoppas jag att det inte är ngn fara.

Fast min hund har ju liksom blivit nästan lite grådaskig i hela pälsen och som sagt blivit tunnhårig på många ställen.

Ringde dock till veterinär imorse som tycker att det (som jag också var lite inne på) låter som en hormonell förändring eftersom hon inte kliar osv. Hon sa även att man absolut ska komma in med sådant men eftersom hon äter och dricker så behöver vi inte kasta oss akut. Fick i alla fall en tid hos vet. Lika bra det så slipper jag få magsår.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 487
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 683
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 276
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024