hund som biter...

Vår_Vinter

Trådstartare
ibland. Våran hund 12 v, brukar ibland hoppa upp mot ansiktet för att ta tag om näsan. Framförallt om hon är på lek humör. Biter i händerna och benen. :crazy:
är detta vanligt vid den åldern? Det är inte så att hon tar tag hårt utan mer nafsar.
Någon som har tips på hur man ska få bort det?
Vi är lite nervösa att hon ska bli så när hon blir äldre. De verkar mest bli när hon inte får gå på lång promenad. Då hon är en VÄLDIGT aktiv hund och kan springa o bussa i 30-1tim ute, utan att hon ens är trött o fortsätter inne.
Hon är juhr edan nu väldigt stark och stor.

Hon är lydig i övrigt. Skulle aldrig få för sig att bita hårt.

Tips tack!
 
Sv: hund som biter...

Min 4 månaders valp vill väldigt gärna pussas i ansiktet
när hon blir glad, hon "skrattar" (rynkar ihop nosen) och
far upp mot ansiktet och pussar, ibland kommer även tänderna
fram men det gör inte ont, hon vill även gärna fara upp med
tassarna i ansiktet när hon blir "överglad" men det accepterar
jag inte för det gör ont. Då blir det ett bestämt "NEJ!"
Att hon naffsar/biter tror jag ger med sig när hon lärt sig kontrollera
sin glädje lite...
 
Sv: hund som biter...

Det är ganska så normalt att dom gör så...vänd bara ryggen till och säg nej....när hunden lugnat sig så fortsätter du bara med det du gjorde innan...kanske du får göra så 5 eller 500 ggr :D Men dom brukar sluta med det tillslut....ryck bara inte händerna ifrån, det eggar bara mera att ta tag i "bytet" ...ansiktet är otäckt, det tar flera månader innan man kan vara säker på att det bara är tungan som kommer ut :D

Vänd dig om med ett nej...ignorera...håll händerna neråt...fortsätt med det du höll på med.Ge gärna nåt tuggben eller liknande så dom små krokodilnabbarna har nåt att göra :D
 
Sv: hund som biter...

Min 4 månaders valp vill väldigt gärna pussas i ansiktet
när hon blir glad, hon "skrattar" (rynkar ihop nosen) och
far upp mot ansiktet och pussar, ibland kommer även tänderna
fram men det gör inte ont, hon vill även gärna fara upp med
tassarna i ansiktet när hon blir "överglad" men det accepterar
jag inte för det gör ont. Då blir det ett bestämt "NEJ!"
Att hon naffsar/biter tror jag ger med sig när hon lärt sig kontrollera
sin glädje lite...

De är inte så att hon gör de för att pussas, ibland. Ibland vill hon pussas. Men de har hänt några gånger som nyss.. att hon bara flög upp mot ansiktet. En anan gång idag så flög hon upp o bet tag i systers läpp. :crazy:
Blir förvirrad.
 
Sv: hund som biter...

Våran är 21v nu, och beteer sig fortfarande så.
var "nästan" bra innan han började tappa tänder. Nu e han tandlös på flera ställen o helt överjävlig med att bitas, men det blir förhoppningsvis bättre när han e klar med tänderna.

/Tobbe
 
Sv: hund som biter...

Jag lyckades tom få våra 6v valpar att sluta genom att ta tag i dem, ta ner dem och säga "nej" bestämt..
Ibland glömde de såklart (de är ju så små), men de kom på det direkt och slutade när man påminde dem : )
Så SÖTA!
 
Sv: hund som biter...

Du ska göra så som en vuxen hund skulle göra - fräsa ifrån ordentligt så valpen aldrig glömmer det! Låter du den fortsätta så här, så blir det inte roligt när den blir större.
 
Sv: hund som biter...

Min gjorde också så när hon var bebis...
 
Sv: hund som biter...

man blir så förvirrad för alla ger olika tips :) Men vi får se vad som hnder nu nr hon snart börjar tappa tänderna.

Idag har vi varit o vaccinerat henne... duktig var hon.. :) myce godis vart de o vet. var en riktigt trevlig tjej. :banana:
 
Sv: hund som biter...

Valpar bits, så är det bara. Hur mycket man tolererar att de biter i händer är upp till var och en, likaså hur man vänjer dem av med det. Arg eller nonchalera, välj det som passar dig bäst. Själv kör jag alltid med att ge något annat att bita i.
Att de hoppar upp och hugger/nafsar mot ansiktet ska absolut inte tolereras!! Förstår inte dem som låter valpen göra så. De kan ju bita riktigt illa, och tänk om det är ett litet barn som kommer ivägen!? Spelar ingen roll om det är bus eller gos som flippar över till detta nafs så fräser jag alltid ifrån rejält åt valpen!
 
Sv: hund som biter...

De är inte så att hon gör de för att pussas, ibland. Ibland vill hon pussas. Men de har hänt några gånger som nyss.. att hon bara flög upp mot ansiktet. En anan gång idag så flög hon upp o bet tag i systers läpp. :crazy:
Blir förvirrad.

Jag lovar att hon inte gör så för att hon på något sätt är agressiv utan för att leka eller få uppmärksamhet.

Säg ett bestämt NEJ! varje gång hon siktar mot ansiktet,alltså även när hon bara slickar, och tag vänligt men bestämt undan nosen.
Sen direkt beröm och en klapp så att hon förstår vad som är rätt och fel vilket är väldigt viktigt.
 
Sv: hund som biter...

Jag har en bäbis. En "hund-bäbis":idea:
Hon pussas så fort hon kommer åt och det är betydligt behagligare nu när hon fällt sina "pirajatänder". I bland när hon har bråttom så kommer det flygande pussar med en och annan tand.
Valpar undersöker ju saker med munnen och uttrycker saker med munnen (precis som bäbisar som jag förövrigt haft även det), hon gillar tex att ligga och känna på ploppen till mitt örhänge med sina småtänder om morgnarna.
Min lilla kan le med sin mun, se sträng ut och snörpa ihop den när hon smyger på katter eller vallar hästar eller ha droppnos och hängläpp när hon är sömnig.
Jag har haft många hundbäbisar som bitit mig i näsan som små, ingen har fortsatt som vuxen. Det är ett härligt men snabbt övergående stadie.
 
Sv: hund som biter...

Min valp gjorde också så. Hon bet mig i näsan. Jag blev sur. Jag nafsade tillbaka på hennes nos.
Hon har aldrig gjort om detta. Hon biter inte ens mig i händerna längre.
Men min man får hon busa med och det blir lite bitande o drag kampande med händerna.
Hon biter inte i ansiktet. 1 gång aldrig mer.
Pussas gör hon mycke mycke även i ansiktet det får hon göra.
Man kan få bort det fort. min rottis tik är 7 mån den 10 december
 
Sv: hund som biter...

Vi (Mamma och jag) har haft många valpar som gjort så, helt normalt. Men våra brukar oftast nafsa en i fingrarna, håret är populärt men då gav vi bara den/dem en leksak. Det slutade med tiden. Men ge henne en leksak när hon gör så, då får hon annat att tänka på. Det går över, det är bara nu under "valptiden" Men lek inte med händerna med henne, utan med en leksak. Som sagt vi har alltid gjort så och dem har alltid slutat!
 
Sv: hund som biter...

Jag tror inte det är någon fara att hon fortsätter bitas när hon blir stor. Min 6-månaders valp brukade också bitas i den åldern som din är. MEN man ska vara noga med att inte låta den bitas, för om den får göra det när den är valp tror den att det är tillåtet och fortsätter då i vuxen ålder. Alltså ska man lugnt och bestämt säga "nej" om den bits och flytta bort den lite. Om det inte fungerar får man ryta till med hög röst och säga NEJ. Till slut borde den fatta vinken. Det gjorde min vovve. :)
 
Sv: hund som biter...

I ansiktet är absolut inte tillåtet.
Vi har ett barnbarn på 2mån. Skall hon stutsa upp och kanske nafsa henne i ansiktet. ggrr.
Nu slutade min direkt när jag nafsade till baka.
Hon gör inte så längre.
Visst är det normalt at de bits. Men inte i ansiktet.
Det gör rejält ont när de biter i näsan.
 
Sv: hund som biter...

tack för alla svar :)

Man har juh haft hund förr lr. rättare sagt min mamm o pappa. men man var juh själv så liten när vi skaffade dom så man kommer juh inte ihåg så mycket... :angel:
 
Sv: hund som biter...

Exakt så gör jag med mina valpar och det är hur effektivt som helst! En lite vekare valp räcker att morra åt, en tuffare visar jag tänder och nasar tillbaka åt. En gång räcker alltid!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
913
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 924
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp