Hund skjuten av polis i Göteborg.

Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Läs vad Jadzia skrev ovan. Har man en sådan här hund får man helt enkelt inte låta kampbeteendet triggas. Den som har en "kamphund" o tror att det här kan inte hända med deras hund är en livsfarlig hundägare.
PL

Läs det jag skrev igen, det betyder ungefär samma sak ;)

Om det var så.. Så fick hunden förmodligen ett akut hjärnfel pang bom. Eller så var det ägaren som inte kunde läsa sin hund och trodde gott om den. Man ska alltid tänka på vad man har i snöret.
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Vad jag menar är att hunden INTE behöver fått ett akut hjärnfel vilket är en viss skillnad mot vad du skrev.
PL
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Det blir dåliga polishundar av amstaff och APBT. Raserna ska vara veka, människoälskande, sakna skärpa och allt annat som gör en bra polishund till vad den är.

I dagsläget passar raserna bäst som aktiva sällskapshundar. I och med att de är veka och mycket kärvänliga mot både familj och främlingar är det rätt trevliga som familjehundar. De kommer inte att gruffa mot grannen eller vakta febrilt eller ge dig fingret vid träning. De vill mest vara till lags, om än på en terriers vis. Dock gör kamplusten detta till en hund som inte lämpar sig för nybörjare. Rätt använd blir dock denna kamplust en motor för arbete med hunden. Den tar bara i mer om det tar emot. Man får bara inte låta den triggas av fel saker utan bryta i tid. Det skiljer sig också mellan dne engelska och amerikanska staffen. Den engelska är mycket mindre och fungerar idag som populär agilityhund. Kampen är mindre där. Amstaffen har inte lika mycket i behåll som APBT, men är trots allt svårare än en engelsk staff. APBT är bara till för de som vet hur en kampras ska hanteras, som aktiv sällskapshund.
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Jag tycker statistiken talar mot dem som sällskapshundar o då menar jag den amerikanska statistiken om angrepp på människa med dödlig utgång.
PL
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

det borde alltså vara straff och böter för de människor som har amstaff el APBT i sin vård utan att ha speciella tillstånd från myndigheterna?
så att man kan kontrollera dem så att inte varannan människa som behöver penisförlängare skaffar sig en amstaff el ABPT..

låter som bra idé i mina öron.. en så pass labil ras som lätt tränas fel om man inte vet vad man gör ska inte finnas i händerna på nån som inte är utbildad och vet hur man handskas med rasen..
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Jag är inte för hundkörkort eller speciella tillstånd för någon ras. Det är inte bara APBT eller Amstaff som kan orsaka skada. Risken är störst med alla dessa gatukorsningar med amstaff och APBT i och det är i praktiken skitsvårt att sätta något sorts tillstånd för dem. Då skulle man behöva göra samma för alla blandraser. Med en oreggad korsning är det ju skitlätt att bara hävda att hunden är en korsning av något annat än kampras. Hur ska någon kunna bevisa vad hunden egentligen är utan stamtavla?
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

I dagsläget passar raserna bäst som aktiva sällskapshundar.

Det skulle vara kul att höra vad du menar med "aktiva sällskapshundar"? Hur kan hundar med denna enorma kamplust passa som sällskapshundar överhuvudtaget? Vad ska man ha hundar till med extrem kamplust om den inte ska användas - och varför överhuvudtaget avla fram något dylikt. Det frågar jag mig.
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Det skulle vara kul att höra vad du menar med "aktiva sällskapshundar"? Hur kan hundar med denna enorma kamplust passa som sällskapshundar överhuvudtaget? Vad ska man ha hundar till med extrem kamplust om den inte ska användas - och varför överhuvudtaget avla fram något dylikt. Det frågar jag mig.

Jag har inte sett något av denna "extrema" kampen på någon av min omgivnings staffar? Hundarna kampar som vilka andra som helst, och släpper på ett vanligt "loss"..
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

man får väl stoppa all import av icke rasrena hundar och rasrena amstaff ABPT smat att alla gatukorsningar som påträffas tas bort och att enbart de som har amstaff/ABPT-kort får inneha hundar av den rasen och beläggs med ohyggligt hårda straff om en "gatukorsning" kan DNAspåras till en sådan hund som ägs av en människa med amstaff/ABPT-kort..

hårt mot hårt, det är så man får bort mördare från gatan också.. såfort dom visar sig (mördar) så åker dom dit.. man låter dom inte vara lösa hursomhelst..

visst kan jag också tycka att det är mycket jobb och det kanske tar 10 år innan något sånt här genomförs men bättre sent än aldrig..
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Ett förbud diskuterades en gång i tiden allvarligt men ansågs inte genomförbart eftersom det inte gick att definiera vad som var en kamphund.
PL
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

När jag läste dina inlägg tillsammans såg jag ingen anledning att läsa in ironi. Du skrev ju faktiskt att hunden måste mått dåligt för att göra ngt sådant.
PL
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Och eftersom den förmodligen inte fick en akut hjärnblödning eller annat; "Eller så var det ägaren som inte kunde läsa sin hund och trodde gott om den. Man ska alltid tänka på vad man har i snöret."

Man har inte en sådan hund i flexikoppel. Speciellt inte när hunden redan nypt en gång innan.
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Intressant tanke. Om än ogenomförlig :) Men helt klart värt att reflektera över!
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Det enda som gör hunden svår och olämplig är kamplusten. I övrigt har de ett mycket passande temperament för just aktivt sällskap. De är förarveka, tillgängliga, saknar skärpa och ska absolut aldrig visa minsta aggressivitet mot en människa. De ska också vara modiga, nervfasta och allt möjligt annat som är trevligt för en sällskapshund. Minns att den engelska staffen har samma ursprung och idag är det en mycket trevlig sällskapshund.

Kamplusten hos Amstaff kan styras till att bli en tillgång då man jobbar med hunden och det avlas medvetet för att minska kamplusten. Tanken är väl att det i slutändan ska bli lika bra som för den engelska. Redan idag har Amstaff mindre kamplust än APBT. APBT har uppenbara problem med för stor kamplust, men det är inget man vill behålla heller. Man avlar alltså inte för att behålla kampen längre, utan den ska minskas så det blir hanterbart. Det går ju däremot inte att ordna till på en vecka. Inte blir det bättre av skräpaveln som förekommer kring dessa raser där man blandar och avlar hejvilt på vad som helst.

Det råder en viss brist på sällskapshundar med kort hårlag i just den här storleken och tanken är att Amstaff ska passa in just där. Det lär aldrig bli någon nybörjarhund, i alla fall inte än på länge. APBT behövs egentligen inte diskuteras för den är inte godkänd i det här landet och de rasrena exemplaren är så få.

Men så länge kamplusten är stor i rasen, måste man ha det i åtanke. Det är inte en hund för vem som helst och man ska inte trigga dem. Det är inte lämpligt att släppa ihop dem med andra hundar hur som helst. Å andra sidan gör jag inte det med någon hund oavsett ras.
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

Inser du vilket ramaskri det skulle bli om folk inte längre fick ta hit sina stackars spanska hittehundar?
Eller om man vill ta med sig sin blandrashund som man köpt under boende utomlands?

Det går inte att stoppa all införsel av icke registrerade hundar, dit också APBT räknas i Sverige. Det går heller inte att bevisa ur vilken ras en hund är sprungen ur utan stamtavla eller eviga DNA-tester. Det blir för dyrt och kostnadskrävande. Många korsningar innehåller inget staff-material alls utan kan vara boxer/rottis/dogo eller vad som helst.

Amstaff är dessutom en SKK-godkänd ras och jag ser inte varför den rasen inte ska få möjlighet att utöka avelsbasen genom införsel av nytt blod som för alla andra SKK-raser. Just Amstaff är det egentligen inte så stora problem med, så länge aveln är genomtänkt.

Förvisso en intressant tanke, men ogenomförbar.
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

näe, förmodligen inte såm mer än upploppsstoppare i fängelser.. ingen av internerna lär ju rå på en kamphund.. fast då räknas det väl som övervåld mot internerna..


allmänt: roligt att ingen kommit med förslag på vad en kamphund kan användas till :smirk:


Har en kompis som jobbar som hundförare i tullen. Hon hade en pitbull som tjänstehund och säger att det var den bästa hunden hon någonsin jobbat med. å de kan användas som narkotikahundar.

En ny fråga då: Vad har man för användning av en nakenhund, vavva eller shih tzu???
 
Sv: Hund skjuten av polis i Göteborg.

nakenhundar kan jag svara på :banana: de användes av kinesiska soldater för o få värme har jag fått lärt mig här på buke :rofl:

Haha, de nakna eller puffarna?? Lustigt dock att man måste förklara användnigsområden för vissa raser men inte för andra.
Lustigt också att folk ifrågasätter varför jag ska köpa Dobermann, men ingen ifrågasätter varför någon anan vill ha mops. (OBS, Taget från verkligheten, inte från Buke)

Vad jag vill komma fram till är att det är lustigt att vissa rasval måsteförsvaras, men andra inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Min väninna försvann från sitt långtidsboende hotell och lämnade sin hund, en Rottweilertik i rummet. Polisen har hämtat den. Jag bor i...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 703
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 887
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 335
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp