Sv: hund+plugga?
Jag kan förklara hur det fungerar för mig...
* När man är i skolan: Det är inte alltid man är i skolan hela dagarna om det är högskolenivå vi pratar om. Det skiftar från utbildning till utbildning. Själv skaffade jag en "vuxen" hund, omplacering som var van vid att vara hemma själv. Sen såg jag till att bo tillräckligt nära skolan för att hinna hem på lunchen de dagar jag faktiskt är i skolan mellan 8 och 17. Men det gäller ju att hunden accepterar att vara själv, annars får man hitta någon snäll pensionär som vill gå ut med den, det är ju lite lättare om man har en liten vante än en dryga 35 kilo glad Flat...
så jag har inte ens försökt av säkerhetsskäl. Han är väluppfostrad och dösnäll, men oj vad stark han blir om man inte bryter honom i tid...
Jag vill inte se någon stackars pensionär släpas efter honom förbi högskolan när jag har föreläsning...
Kostnad: Min stora luns kostar 236 kr/månad i försäkring, då har jag Veterinär extra (40 000) så det ersätter rehab och mediciner till viss del också och så är det fast självrisk, det känns som om det är värt det för att inte behöva stå där och punga ut 2000 i självrisk + procentandel... utan bara 2000. Dock gillar min hund att sprida ut veterinärbesöker över tiden... Utöver det avsätter jag 350 kronor i månaden, det räcker gott och väl till mat eftersom han äter billigt men bra foder från Lidl, men alla hundar kan ju inte göra det såklart...
För och nackdelar:
+Du tvingas ut i alla väder, väldigt nyttigt för huvudet och för att inte snöa in sig i böckerna.
+Du kan inte stanna "bara en timme tlil" i skolan för att bli klar, du måste planera ditt arbete så att inte hunden blir lidande, vilket ger en hälsosammare arbetsfördelning.
+Du rör på dig
+Du träffar andra än studenter om du ex. håller till på brukshundsklubben
-Det är ett h-vete varje gång din hyresvärd prompt ska in i din lägenhet när du har obligatorisk närvaro...
-Du kan inte gå ut på kåren när du varit i skolan hela dagen (stör inte mig, men kan ju störa andra) för då blir hunden lidande.
-Du måste hitta hundvakt snabbt när dom får för sig att lägga heldags studiebesök redan andra veckan. Det är ju lätt när man är ny...
-Du måste kolla att det går att nå veterinären med buss om du inte har bil. För akuta situationer på liv och död räknar jag kallt med att det finns folk som kan ställa upp (hästägare om man känner sådana, klasskamrater med bil, folks bekanta, grannen mitt emot, alla som inte vänder bort huvudet och ser sura ut när man hälsar, bekanta från brukshundsklubben) men för att vaccinera eller vid mindre akuta symptom är nog knappast lätt att övertala någon att köra...