hund+plugga?

Bubble

Trådstartare
Ja hur fungerar det ihop egentligen? Hur löser man det när man är i skolan hela dagarna?
Och vad kostar en hund per månad ungefär?
Vill ha en ganska liten hundras typ bichon frise..

Sv: hund+plugga?

Jag kan förklara hur det fungerar för mig...

* När man är i skolan: Det är inte alltid man är i skolan hela dagarna om det är högskolenivå vi pratar om. Det skiftar från utbildning till utbildning. Själv skaffade jag en "vuxen" hund, omplacering som var van vid att vara hemma själv. Sen såg jag till att bo tillräckligt nära skolan för att hinna hem på lunchen de dagar jag faktiskt är i skolan mellan 8 och 17. Men det gäller ju att hunden accepterar att vara själv, annars får man hitta någon snäll pensionär som vill gå ut med den, det är ju lite lättare om man har en liten vante än en dryga 35 kilo glad Flat... :D så jag har inte ens försökt av säkerhetsskäl. Han är väluppfostrad och dösnäll, men oj vad stark han blir om man inte bryter honom i tid... :angel: Jag vill inte se någon stackars pensionär släpas efter honom förbi högskolan när jag har föreläsning...

Kostnad: Min stora luns kostar 236 kr/månad i försäkring, då har jag Veterinär extra (40 000) så det ersätter rehab och mediciner till viss del också och så är det fast självrisk, det känns som om det är värt det för att inte behöva stå där och punga ut 2000 i självrisk + procentandel... utan bara 2000. Dock gillar min hund att sprida ut veterinärbesöker över tiden... Utöver det avsätter jag 350 kronor i månaden, det räcker gott och väl till mat eftersom han äter billigt men bra foder från Lidl, men alla hundar kan ju inte göra det såklart...

För och nackdelar:
+Du tvingas ut i alla väder, väldigt nyttigt för huvudet och för att inte snöa in sig i böckerna.
+Du kan inte stanna "bara en timme tlil" i skolan för att bli klar, du måste planera ditt arbete så att inte hunden blir lidande, vilket ger en hälsosammare arbetsfördelning.
+Du rör på dig
+Du träffar andra än studenter om du ex. håller till på brukshundsklubben

-Det är ett h-vete varje gång din hyresvärd prompt ska in i din lägenhet när du har obligatorisk närvaro...
-Du kan inte gå ut på kåren när du varit i skolan hela dagen (stör inte mig, men kan ju störa andra) för då blir hunden lidande.
-Du måste hitta hundvakt snabbt när dom får för sig att lägga heldags studiebesök redan andra veckan. Det är ju lätt när man är ny... :cool:
-Du måste kolla att det går att nå veterinären med buss om du inte har bil. För akuta situationer på liv och död räknar jag kallt med att det finns folk som kan ställa upp (hästägare om man känner sådana, klasskamrater med bil, folks bekanta, grannen mitt emot, alla som inte vänder bort huvudet och ser sura ut när man hälsar, bekanta från brukshundsklubben) men för att vaccinera eller vid mindre akuta symptom är nog knappast lätt att övertala någon att köra...

Jag pluggar på högskola och då jag har långa dagar är min mormor dagmatte till hunden. Jag vill inte att han är själv hemma mer än max 4 timmar per dag.

Sen hr mycket det kostar per månad är välldigt olika och beror på om man fpr en frisk hund och vad man väljer för mat osv. det varierar mycket från månad till månad för mig. Han äter ganska dyrt foder, veterinärfoder.

Jag skaffade en liten valp just när jag började läsa på universitet. Man bör ju inte lämna en valp själv hemma i början så jag var noggrann med att se över mitt schema ordentligt så att jag visste att antingen jag eller sambon skulle vara hemma. Ju äldre hunden bli desto längre kan den vara ensam, men det gäller ju att träna och smyg-öka tiden, jag tycker dock inte att man bör lämna en hund själv mer än 4h/dag. På min förra kurs gick jag max 2h/dag 4 dagar i veckan. I början fick jag hoppa över några lektioner och sedan åkte sambon hem från sitt jobb så att han bara fick vara själv 45min, kissepaus med husse och sedan 45 min själv.
Nu kommer jag endast gå 2 dagar/vecka men däremot 4h/dag. Jag kommer dock ha lunch en timme mellan lektionerna så jag hinner hem en sväng.

Som någon tidigare nämnt finns det ju både för och nackdelar att vara student med hund, men jag tycker defenitivt att fördelarna väger över! Dagarna innan jag fick hem vår kille fick jag kalla fötter och började oroa mig om jag verkligen skulle hinna, kunna och vilja. Men trots all träning med rumsrenhet och valpttänder har jag inte ångrat en sekund! Visst, man får planera lite grann men jag jag har vänner och grannar som mer än gärna ställer upp om det behövs. Jag har dock tur för att mina scheman ser ut som de gör, jag hade inte övervägt att skaffa hund om det hade varit mer föreläsningar. Nu har jag ju desto mer arbete hemma vilket har blivit MYCKET roligare nu när man har lite hårigt sällskap. :love:

Min grabb är en liten dvärgschnauzer vilket innebär att han inte är särskilt dyr i mat, så det som tillkommer är ju försäkring, vaccinationer samt alla ben och leksaker försås. ;) Jämfört med hästen så är han nästan gratis. :smirk:

Vi skaffade vår hund förra året när jag läste på distans. Vilket funkade kanon!:) Sambon jobbade då deltid, så de få dagar jag hade lektion kunde han oftast vara ledig så hunden var aldrig själv till att börja med. Vi började inte ensamhetsträna honom förrän han var runt 6 månader..

Började plugga heltid nu i höstas, och sambon har gått upp i heltid. Han är max ensam själv 5h/dag nu. Skulle det vara så att vi inte får ihop det med scheman så får jag skippa någon föreläsning eller så (våra är inte obligatoriska iaf..). Skulle det riktigt knipa någon dag har vi svärmor som han kan vara hos, hon har hund själv och tycker det är superskönt när hon får passa våran - så slipper hon aktivera sin knäppgök hela tiden:D

Jag hade aldrig klarat av att skaffa hund själv utan min sambo dock, bor en bit från universitetet och det tar cirka 30-40 minuter för mig att ta mig hem därifrån med buss..

Kanske ska lägga till.. Vi har en LH collie, vi köper en 25kg mat var tredje månad ungefär.. Har ingen aning om hur mycket det kostar (Doggy Lamm&Ris).. Hans försäkring går på 167kr/månaden. Sen avsätter vi 1-200kr i månaden för nya leksaker, träningar och annat smått och gott :)

Senast ändrad:

I början var det lite tufft, vi köpte ändå en valp på 6 månader:angel:blev lätt att man var tvugen att strunta i vissa föreläsningar för att hunden varit hemma så länge....

Ska tillägga att det är en whippet som är väldigt flocksökande och han vill inte gärna vara själv hemma!

Första veckan tog jag ledigt och var hemma med han hela dagarna.
men annars blir det ju bara några timmar per dag som man är på föreläsning. Blir det mer så ser jag till att någon annan kan passa honom så han får sällskap.

Nu vid 1,5 års ålder kan han vara hemma 6 h själv i sträck, mer vill jag inte lämna honom och oftast blir det inte mer än 4 timmar själv!

Har honom försäkrad och kostar väl ca 200 kr i månaden. Annars är det ju maten som han äter, Eukanuba, kostar väl 500 kr kanske för en stor säck foder, men räcker ca 4 månader tror jag. Andra kostnader som kommer till är ju utrustning, bädd, koppel, halsband och eftersom vi har en whippet blir det en hel del täcken! Utställningskostnader och medlemsskap i kennelklubb, whippetklubb och vinthundsklubb kommer ju också till.
Valp köpte vi alltid när jag eller brorsan hade sommarlov, då var vi ju hemma när föräldrarna jobbade!

Senast ändrad:

Jag har precis skaffat hund (vuxen) och pluggar heltid på universitet.
Själv har jag sällan mer än 5 timmar schemalagda timmar om dagen och drygt 5 minuter cykelväg så jag åker hem på lunchen.

Det kan nog vara tufft bitvis när det är mycket plugg i skolan, om man akut måste hitta hundvakt.
Det positiva är att man har någon som ger rutin och måste komma ut med jämna mellanrum så att man får frisk luft och tänka på annat. Och så har man alltid sällskap som kan ligga brevid i soffan och sova när man pluggar.

Ärligt talat har jag inte full koll på de exakta kostnaderna själv än :angel:

Jag pluggar på universitetet och har två stycken hundar. Den ena kräver en hel del aktivering, medans den andra helst ligger på soffan och myser hela dagarna. Jag bor nära skolan, så jag kan gå hem på lunchen de få dagar som vi har långa dagar. Förra terminen var det en hel del sådana dagar, men denna terminen har vi max 3 timmar föreläsning på en dag och det är inte alla dagar i veckan. Dock är det ju en hel del läsning hemma, så man är ju inte ledig.

Tidsmässigt är det ingen fara egentligen och mina hundar är väldigt sällan ensamna hemma mer än 4 timmar på en dag.

Pengar är det lite värre med. Men jag har bra försäkringar på båda hundarna, så ifall olyckan är framme så behöver jag inte betala speciellt mycket. Dock kostar ju vaccineringar, avmaskningar mm. Foder köper jag lite dyrare, men som tur är har jag 2 st mindre hundar så det blir inga enorma summor. Jag har dock inte koll på exakta summor.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka