Hund på kortison

Lyan

Trådstartare
Min ena jycke har fått diagnosen kronisk gastrit och colit och kommer närmaste tiden stå på väldigt höga doser kortison. Vet. sa att hon kommer gå ner sig rejält och få massor av biverkningar :(

Finns det något jag kan göra för att hålla henne i form på ett skonsamt sätt så hon inte tappar allt för mycket muskler innan doserna kan sänkas? Det känns som att hon kommer hämta sig fortare om hon inte går ner sig helt.

Och hur kan jag se skillnad på om det är vätska eller fett om hon går upp mycket i vikt?

Sv: Hund på kortison

Jag kanske misstolkar dig nu, men menar du att hon skulle tappa muskler pga cortisonet? Det har jag aldrig varit med om, men någon som vet mer kanske kan svara på det. Vanligaste biverkningarna jag stött på är urkalkning och vattensamling med hältor som följd, men det är hundar som gått på cortison länge. Mallen jag bodde med på gymnasiet råkade ut för det, han hade ju samma problem som din hund.

Angående hull: Personligen tycker jag att det känns om det är vatten eller fett. Kanske bara är inbillning, men fett känns mer "trögt" när man klämmer på hunden.

Jag kanske misstolkar dig nu, men menar du att hon skulle tappa muskler pga cortisonet? Det har jag aldrig varit med om
Från Fass

Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?

Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet. Kontakta läkare om besvärande reaktioner uppträder.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare) : vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids. Tillväxthämning hos barn.

Mindre vanliga : grön starr, grå starr, ökad benägenhet för blodpropp, vid höga doser aktivering av psykisk rubbning.

Sällsynta ( förekommer hos färre än 1 av 1000 användare) : godartad tryckökning i skallen, benröta, senbristning, depression, mani.

Min egen vovve står på kortison sedan november för sina ledinflammationer, när hon hade de höga doser då var det med mer kissande och mer vatten, hungrig var hon, flåsade. Men nu står vi på halva dos än då och inga problem så länge. Hon kommer att står på kortison livet ut så det kommer kanske biverkningar av långvarig kortison men hon är en äldre hund så det inte samma sak som att ge kortison livet ut till ett årig hund ;)

Men detta är från fass för humanmedicin?

Min vet påstår att cortison inte ger samma biverkningar hos hundar som hos människor nämligen.

Svarar alla

Har kollat exakt dos nu och hon ska äta 5mg/dag i två veckor sedan 2,5mg/dag i 20 dagar och sedan 2,5mg varannan dag i två månader, är hon bättre då ska hon äta 1/2 2,5mg tablett varannan dag. Hon väger 3kg.

Min vet. sa att vid de här doserna kommer musklerna förtvina och hon kommer troligen må pyton ändå tills de sänks med alla biverkningar :(

Jag vill ju att hon ska må så bra hon bara kan under tiden men jag har aldrig haft någon hund på kortison (förutom väldigt kort tid och låg dos på den förra) och vet inte riktigt vad jag har att vänta mig eller vad hon kommer klara.

Hon har tidigare haft extremt svårt att hålla hullet men sista månaderna har hon äntligen gått upp i normalvikt, det gör inget om hon går upp lite men jag vill inte ha henne fet (eller smal!) och har varit med om ett marsvin med vätska som misstogs för att vara tjock när hon egentligen var jättesmal med massa vätska men jag kommer inte ihåg hur hon kändes för det är så många år sedan. Storpudeln fick också vätska en tid men inte heller här kommer jag ihåg hur det kändes, bara att han fick som en bulle framför svansen.

Stackars Ping :cry:

Jag vet inte om det är en jättestor dos, 5mg. Samma mängd stod min hund på när hans kroniska tjocktarmsinflammation var som värst, nu verkar den faktiskt vara borta. Och en gång fick han vattensvans och då skulle han äta typ 20mg per dag....

Jag upplevde att hunden fick ökad hunger, mera kissnödig än tidigare, flåsig och allmänt lite låg. Inte på något sätt tyckte jag att han förlorade muskler. Därimot var jag noggrann att hålla hans vikt då han var sååååååååå hungrig och matte var en riktig mara som inte gav tillräckligt med mat för att mätta stackarn.
Vad jag har fått höra från vetten är det att inre organ tar rätt mycket stryk av kortisonet. Typ levern. Samtidigt så blir lever-värderna sämre när kroppen har en ständig inflammation, vilket man får om man inte tar kortison vid crohns. Jag upplever kortison som VÄLDIGT påfrestande för individen, samt om organen tar stryk är det ju inte bra, men ibland finns ju inget alternativ. Kortison är ju en fantastisk hjälp för dem som behöver det.

Det med förlora muskler är kanske mer för långvarig användning av kortison inte ett tillfälligt

Det finns mediciner för att skydda magen och lever, det ger vi och hennes lever värde är superbra trots att hon får kortison sedan november

Då kanske var din vet inte med om det... för att en del av dessa biverkningar hade min hund :devil:

Förra hunden gick på Cortison i nästan ett år, det värsta var kissandet pga den ökade törsten.
Visserligen blev muskelmassan mindre, men det kan ha berott på att han gick från ett aktivt liv som nöt o fårvallere till koppelpromenader under nästan ett år.

KL

Min förra hund gick under en vecka på kortison då vi fick avbryta akut då han mådde för dåligt på det. Han drack enorma mängder, samlade på sig massor av vatten såg dräktig ut och var perfekt i hullet, musklerna förtvinnade typ direkt, fick mörka fläckar i huden, väldigt låg och trött hund sm tappade gnistan under den korta tiden, leverpåverkan. Tja min hund fick typ allt :crazy: Mitt tips är att läsa såmycket du kan och vara beredd på att hunden kan må riktigt dåligt så får man se det som att det blir bättre :)

Det med förlora muskler är kanske mer för långvarig användning av kortison inte ett tillfälligt

Det finns mediciner för att skydda magen och lever, det ger vi och hennes lever värde är superbra trots att hon får kortison sedan november

det visste jag inte, man kan ju undra varför inte vi fick det utskrivet?? :confused:
Vad heter den medicinen? Ger man verkligen den till hundar som har inflammationer i tjocktarmen eller ger man den medicinen till hundar som använder kortison för annat ändamål?

Jag vet inte om det är en jättestor dos, 5mg. Samma mängd stod min hund på när hans kroniska tjocktarmsinflammation var som värst, nu verkar den faktiskt vara borta. Och en gång fick han vattensvans och då skulle han äta typ 20mg per dag.... QUOTE]

Men hur stor var din hund då? Min mamma på 70kg äter 7,5mg om dagen för sin reumatism och min jycke på 3kg äter 5mg, för mig är det jättemycket med tanke på att mamma har biverkningar på sin dos (och jag vet att människor är känsligare men ändå!)

Ping får inte äta sådan medicin annars hade det ju varit jättebra!

Vad jag fattade det som var muskelförtvining just vid lång behandling

KL

Min förra hund gick under en vecka på kortison då vi fick avbryta akut då han mådde för dåligt på det. Han drack enorma mängder, samlade på sig massor av vatten såg dräktig ut och var perfekt i hullet, musklerna förtvinnade typ direkt, fick mörka fläckar i huden, väldigt låg och trött hund sm tappade gnistan under den korta tiden, leverpåverkan. Tja min hund fick typ allt :crazy: Mitt tips är att läsa såmycket du kan och vara beredd på att hunden kan må riktigt dåligt så får man se det som att det blir bättre :)

Stackars vovve :( Det var ungefär så vet. varnade att Ping kunde bli om vi har riktig otur och då måste behandlingen troligen avbrytas (och behandlingen är liksom det som kommer rädda hennas liv :crazy:)

det visste jag inte, man kan ju undra varför inte vi fick det utskrivet?? :confused:
Vad heter den medicinen? Ger man verkligen den till hundar som har inflammationer i tjocktarmen eller ger man den medicinen till hundar som använder kortison för annat ändamål?

Ping får inte äta något annat än sin specialmat och medicin så det är nog bara för andra ändamål

Det fick vi inte heller bara så där utan jag frågade om de inte kunde ge oss. jag vet inte om jag minns rätt men den första var andapsin vilket hon inte tålde så vi valde pepcid men testade ett annat emellan också - det ska jag kolla upp sen.

Vi ger det för att skydda lever och mage när hon får kortison för sina ledinflammationer. Med tjock tarmen vet jag inte

Det fick vi inte heller bara så där utan jag frågade om de inte kunde ge oss. jag vet inte om jag minns rätt men den första var andapsin vilket hon inte tålde så vi valde pepcid men testade ett annat emellan också - det ska jag kolla upp sen.

Vi ger det för att skydda lever och mage när hon får kortison för sina ledinflammationer. Med tjock tarmen vet jag inte

Aha då vet jag.

Hmm jag missade att hunden endast vägde 3 kg! Min hund väger runt 20kg. Han åt 2x5mg / dag när det var som värst.

Med vattensvans var vi uppe i 20mg per dag, i 4 dagar. Jag gillade det inte alls, jag tyckte det var alldeles för mycket. Men det var ju en intensivdos, för vi kunde inte ta vanlig smärtstillande, pga kortisonet.

Då står min 10 kg blandras på 10 mg och det kommer hon att stå hela livet, vi började med 20 mg

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: monster1
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 823
Senast: solrose00
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 839
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka