Hund på kortison

Sv: Hund på kortison

Men hur stor var din hund då? Min mamma på 70kg äter 7,5mg om dagen för sin reumatism och min jycke på 3kg äter 5mg, för mig är det jättemycket med tanke på att mamma har biverkningar på sin dos (och jag vet att människor är känsligare men ändå!)

Fast som du är inne på så kan man inte jämföra människors dosering med hundars då upptag och ämnesomsättning skiljer mycket. Generellt sett kan man proppa i en hund mycket mer medicin/kg än en människa även om det så klart finns undantag.

Gizmo fick 10 mg i vecka och sedan 5 mg i 10 dagar till har jag för mig, vid 10 märkte jag tydligt av att han samlade vatten men det försvann helt när vi minskade dosen. Han väger ju ca 4.5 kg så jag tycker inte din dos verkar så hög heller. Om du är orolig för musklerna kanske simmning är en idé? hon är ju så liten att man borde kunna simma henne lite i ett badkar

Till mig sa vet att människor tålde kortison betydligt sämre än hundar och att katter tålde det lite bättre än hund.

Gizmo fick 10 mg i vecka och sedan 5 mg i 10 dagar till har jag för mig, vid 10 märkte jag tydligt av att han samlade vatten men det försvann helt när vi minskade dosen. Han väger ju ca 4.5 kg så jag tycker inte din dos verkar så hög heller. Om du är orolig för musklerna kanske simmning är en idé? hon är ju så liten att man borde kunna simma henne lite i ett badkar

Till mig sa vet att människor tålde kortison betydligt sämre än hundar och att katter tålde det lite bättre än hund.

Ok, fick han så mycket. När var det? När han fick kortison efter operationen vet jag att han fick en del biverkningar men det är ju så längesedan så jag kommer inte ihåg så mycket. När jag såg honom i somras hade han ju tappat väldigt mycket muskler, var det då han åt kortison?

Jag provade att simma henne i badkaret igår, det var inte alls uppskattat men hon borde vänja sig efter ett par gånger. Försöker skritta dem bägge två också men det går inget vidare, det är ju så förbaskat små att när jag går så långsamt att jag börjar tappa balansen går de fortfarande i pass :crazy:

Har hon flytväst när hon simmas? Blir inte lika obehagligt då.

Kan du inte designa en liten klövjeväska till henne? Det finns ju väldigt väldigt små, men jag tror ändå att dom är för stora.

Har hon flytväst när hon simmas? Blir inte lika obehagligt då.

Kan du inte designa en liten klövjeväska till henne? Det finns ju väldigt väldigt små, men jag tror ändå att dom är för stora.

Ja, hon hade flytväst. Jag ska fixa en barnpool eller liknande tänkte jag, tror inte det blir lika otäckt om det inte är så trångt. Hon är så lång att hon måste simma mot väggen och eftersom hon vill simma mot mig blir hon osäker. Sedan vet hon att hon måste fönas efter att ha badat och hon hatar fönen, dessutom kan jag inte ge henne något annat godis än hennes torra kulor :( Vet. hade någon mat man kunde torka och ge så jag ska fixa det vid återbesöket och hoppas att det är värt att utstå lite läbbiga saker för :)

Jag har en klövjeväska gjord av en flexiväska, du vet dem man sätter på flexit? Jag ska bara sy ut den lite för hon är så lång. Var ungefär ska den sitta och hur mycket vikt ska hon ha? Som den är nu sitter den precis över skuldrorna och det känns inget vidare varken ur bekvämlighets- eller träningssynpunkt.

Ska fixa en bild på den! Har även fixat en sele som jag kan dra med om jag bara gör lite justeringar

Vikt blir lite svårt att svara på, men börja med lite lite. Iom att hon är ovan så tar det rätt mycket i början.

Jag googlade på klövjeväsak hund och fick lite blandade varianter på hur väskan kan sitta. Jag tror inte det är så farligt om väskan sitter över skuldrorna om den inte klämmer eller sitter för löst så att den slår när hunden går. Det är som vanligt... lagom är bäst ;)

KL

Här kommer lite bilder på en väldigt oengagerad jycke, tråkigt att vara provdocka och modell :p

Väskan satt faktiskt inte så långt fram nu när hon inte har sina vinterkläder, tycker den sitter riktigt bra :)

205431_154358811294036_100001597550688_347673_4553242_n.jpg

Selen

205431_154358814627369_100001597550688_347674_5381672_n.jpg

Draglinorna är bara provosoriska hittills
205431_154358817960702_100001597550688_347675_6250881_n.jpg

Överlag verkar hon faktiskt ta kortisonet bra! Hon var rejält svullen några dagar och hon kissar naturligtvis en hel del men faktiskt rätt pigg än så länge *peppar peppar*

Jag har också fixat cavaletti till dem som sitter ca 10cm ifrån varandra som de får skritta över några gånger om dagen. Det tycker de är kul och det är ju snäll träning också :)

Man lägger en stege på golvet, stegen pallas upp på klossar/tegelstenar etc så att den kommer i rätt höjd för hunden i fråga.

Jag har också sådanna, pappa byggde sådanna till mig :love:

Det är två delar, av trä, ihopfällbara så att dom tar minimalt med plats. Svårt att få plats med här dock, så dom är just nu hemma hos mamma och pappa.

Jag gör precis som vallhund sa fast jag har en gammal spjälsäng istället för stege. Allt får göras i miniformat här :p

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: monster1
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 823
Senast: solrose00
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 839
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka