Hund på foder

Frost

Trådstartare
Har en liten fundering som jag tänkte dela med er andra, enbart för att se vart er åsikt ligger. Jag har min men den kanske är helt galen =)

Det handlar iaf om en hund som är ute på foder, det har varit jobbigt för fodervärden. Förmodligen tycker uppfödaren samma sak.....

Hunden blir inom kort tid fodervärdens, den fyller alltså 6 år och övergår då till fodervärden. Hunden är inte äns röntgad. Sist uppfödaren hörde av sej var för 3 år sedan ca. Nu har denna hört av sej igen och säger att dom ska komma och hämta hunden. Har inte angett av vilken anledning som hunden skall hämtas....

Jag har själv haft hund på foder från samma uppfödare och jag mådde skit de gånger dom hämtade hunden. Man ska väl inte behöva vara orolig över en sådan sak? (att eventuellt inte få sin hund tillbaka)

Va tycker ni?

Sv: Hund på foder

Är det en tik, så övergår äganderätten till fodervärden när hunden fyller 5.

I övrigt så kan en uppfödare inte bara hämta hunden utan att ge en anledning till varför.

Finns det inget kontrakt? Om man inte har ett ordentligt kontrakt får man skylla sig själv om det blir problem.

Nej det är en hane....
Jag förstår inte varför denna uppfödare har så svårt att ange orsak.

Det var samma sak när hon skulle hämta min hund, det kom spydiga mail eller nej det kom tom PM från något forum jag var medlem i då. Att nu såg jag dej minsann så nu vet jag att du sett det här.
Det går tydligen inte bra att ringa?

SKK foder avtal finns det och SKK är inkopplade men tyvärr så vart det ännu värre nu när uppfödaren sprider osanning på internet.

Förklara gärna:

Vem ansvarar för vilken röntgen enligt avtalet, o krävs rtg för reg av valpar?
Varför är du involverad med en uppfödare som du inte har förtroende för?

Det är ju uppenbart inte din första foderhund från denne uppfödaren, o vare sig du eller den sk uppfödaren har koll.

Om inte uppfödaren kan specificera varför hunden ska hämtas, så skulle inte jag låta denne ta hunden från huset..

Det är uppfödaren som ansvarar för röntgen, det är det väl alltid om man inte sagt något annat?

Uppenbarligen har du inte läst vad som står i mitt inlägg eftersom det du skriver är lite goddag yxskaft :confused:

Jag har koll men det verkar vara så att uppfödaren inte har det.

Inte jag heller!

Enligt SKK så kan uppfödaren i princip bara hämta hunden om hon ska ställa ut den, eftersom det är krav om röntgen för att kunna regga valpar så kan det knappast handla om någon parning.
Fodervärden får följa med om det gäller någon hälsokontroll, man behöver inte lämna i från sej hunden för en sådan sak. (tex röntgen)

God dag på dig själv yxskaft!
Jag har läst, precis som jag brukar innan jag svarar, o andra sidan har jag ingen medial förmåga o kan inte gissa mig till vad du menar/avser som du inte skriver om.
Fö håller jag med Gnist.

Jag förstod saken som att det inte är ts hund, och det verkade på ditt inlägg som om du trodde det var ts som igen skaffat hund från samma uppfödare. :idea:

TACK!!

Jag förstod saken som att det inte är ts hund, och det verkade på ditt inlägg som om du trodde det var ts som igen skaffat hund från samma uppfödare. :idea:

[Ett tyket svar från Vallhund ger tyvärr samma i respons :d .... Handlar inte om att ha någon slags övernaturlig medial förmåga utan att helt enkelt läsa texten.]

Kan hon inte ge en fullgod anledning till varför hunden ska hämtas hade jag inte låtit henne ta hunden med sig.
Är fodervädren orolig trots fullgod anledning, skriv ett bevis på att uppfödaren hämtat hunden och när den ska återlämnas. "Jag Uppfödare hämtar härmed hund X från Fodervärd A och återlämnar honom till Adressen där fodervärden bor senast Datum." Med bådas underskrifter, en kopia till vardera person.

Jag försvara inte uppfödaren i detta vill jag klargöra direkt men JAG har även fått berättat för mig att uppfödaren även har rätt att hämta sin hund för ex träning. SKK mena på att det går ju så klart inte att tävla hunden i ngt den inte är tränad för.

Så fyller man i alla punkter avel,tävling o vilken är det mer? har hjärnsläpp!!!såå har ägaren ganska stora utrymmen att nyttja hunden på men det skall va inom rimliga gränser!

För träning/veterinär handlar det ju oftast bara om nån timme el två och detta skall ju meddelas i god tid av uppfödaren. Men det får göras ganska ofta faktiskt.

Nu vet ja inte i detta fall vad uppfödaren skall göra, det kan denne berätta tycker man ju. det skapar bättre stämning.

detta är skk/juridiska som berättat .

Visst är det så, men fortfarande så kan och ska inte uppfödaren utan att meddela i god tid innan kunna komma och hämta hunden hur som helst utan att uppge anledning.

Och speciellt inte om uppfödaren har visat noll och inget intresse för hunden under 3 års tid!!

Jag har inte full koll på allt med tävling och så, vet bara hur det är med utställning och avel.
SKK Juridiska är involverad nu :/ men uppfödaren verkar fortfarande inte förstå att hon måste meddela om varför denna ska hämta hunden.

Jag försvara inte uppfödaren i detta vill jag klargöra direkt men JAG har även fått berättat för mig att uppfödaren även har rätt att hämta sin hund för ex träning. SKK mena på att det går ju så klart inte att tävla hunden i ngt den inte är tränad för.

Så fyller man i alla punkter avel,tävling o vilken är det mer? har hjärnsläpp!!!såå har ägaren ganska stora utrymmen att nyttja hunden på men det skall va inom rimliga gränser!

För träning/veterinär handlar det ju oftast bara om nån timme el två och detta skall ju meddelas i god tid av uppfödaren. Men det får göras ganska ofta faktiskt.

Nu vet ja inte i detta fall vad uppfödaren skall göra, det kan denne berätta tycker man ju. det skapar bättre stämning.

detta är skk/juridiska som berättat .

Visst är det så, men fortfarande så kan och ska inte uppfödaren utan att meddela i god tid innan kunna komma och hämta hunden hur som helst utan att uppge anledning.

Och speciellt inte om uppfödaren har visat noll och inget intresse för hunden under 3 års tid!!

Precis visar noll intresse och dessutom är statistiken för denna hunds kull helt bedrövlig! Han har 7 syskon varav 2 är avlivade, en vid 6 månaders ålder ca pga gravt hjärtfel. Den andra hade vad jag kan minnas spondylos, 4 st är röntgade med 3 st D och ett E. En tik ska visst ha jätte mkt problem med magen och går alltid på medicin pga magkatarr.

Det känns himla märkligt att man som uppfödare äns lägger ner någon energi på en sådan avkomma.

nä jag håller med.

En sådan hund borde beläggas med avelsförbud o överlåtas på fodervärden, oavsett ras.
Har mina misstankar om vad det är för ras.

En sådan hund borde beläggas med avelsförbud o överlåtas på fodervärden, oavsett ras.
Har mina misstankar om vad det är för ras.

det tråkiga är att då används dom förmodligen ändå till blandrasavel... vi skulle kanske göra som dom gör på kattsidan... "denna tik/hane skall ej gå till avel" och vid leverans kastrerad/steriliserad :devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 102
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 870
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 619
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 562
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka