Hund på buss

Rouise

Trådstartare
vill att min hund ska få mera självförtroende å tuffa till sig lite så jag ska miljöträna henne lite. funderade på att åka buss med henne. bara nån hållplats eller så. bara som nyttig träning
vad tror ni om det?

och sen lite mer sätt att miljöträna en hund på.

hon är lite mammig, å liten räddhare som ogillar allt nytt. vill att hon ska tuffa till sig lite å få lite självförtroende.
 
Sv: Hund på buss

kan ju vara en bra ide att lära henne åka buss, förr eller senare kanske du måste åka med henne ändå :p
 
Sv: Hund på buss

Jag har åkt buss en del med min lilla tik, in till stan. Hon är väldigt mammig i nya miljöer så hon vill inget annat än att sitta i knäet eller va i famnen så fort man stannar upp :D :love:
 
Sv: Hund på buss

Båda mina hundar älskar att åka buss, lyckan är total om det råkar klivapå en dagisklass eller dyl. - många klappar blir det då
 
Sv: Hund på buss

svar till er alla:

var de nå problem i början tyckte någon av hundarna att det var läskigt att åka buss?
 
Sv: Hund på buss

Jag tyckte inte hon reagerade nämnvärt, satt i knät gjorde hon men det gör hon ju alltid annars också!
 
Sv: Hund på buss

svar till båda!

okey det kanske inte känns så annorlunda för dem som att åka bil. om dom är vana vid det.

har ni märkt nått på medpassagerna i bussen ogillande osv.

vart i bussen får man sitta med hunden? ska det stå utmärkt eller får man sitta vart som hällst. får hunden sitta på sätet bedvid eller ska den vara på golvet? man får ha den i knät alltså?
får man ta med hunden på alla lokaltrafik bussar?
 
Sv: Hund på buss

Ja, en hund får du ta med. Helst ska du sitta så långt bak som möjligt för att underlätta för eventuella allergiker. Om hunden ska vara på sätet bredvid eller på golvet beror väl på hur mycket folk som är i bussen, och om hunden är skitig om tassarna eller ej. Är hunden liten så får du ha den i knät ja.
 
Sv: Hund på buss

folk har tittat mycket på oss när vi åkt buss, men med glada miner.
tycker inte att hunden ska sitta på sätet, det kan väcka irritation hos många.. i knät eller på golvet ska dom va.
bäst är om du kollar i busstabellen, där står det vad som gäller.
du får sitta från mitten och bakåt på bussen..
 
Sv: Hund på buss

vi är riktiga bussomaner i vårt gäng ;). jag har inget körkort (än) så vi åker buss överallt. det kan bli lite trångt när det är rusning till/från jobben, men annars funkar det bra. en del busschaufförer kör dock väldigt vårdslöst (det gungar mer bak än fram), men brukar sansa sig om man ber dem. labben åkte buss första gången när han var 8-9 veckor och det var inga problem.

ang hund på sätet så säger jag NEJ! vi ska vara glada för att vi får åka med och att det ofta är gratis. i så fall bör du ha ett helt sätesöverdrag med dig, och då blir det genast krångligt.
 
Sv: Hund på buss

Det är riktigt roligt att åka buss med någon av mina :) Den ena har åkt buss 2 ggr, första gången åkte vi till Öregrund (ca. 3-4 mil) och andra gången åkte vi in till Uppsala (7-8 mil) och det gick bättre än vad jag trodde, visst folk glodde så ögonen höll på att trilla ur men Atlas (hunden) var lugn och lade sig ner och emellanåt satt han upp och tittade ut genom fönstret. När vi åkte hem från Uppsala (satt där barnvagnarna brukar stå, han får inte plats någon annanstans) så klve det på en med barnvagn men det gick hur bra som helst. Han flyttade på sig och lade sig ner igen och sov :D

Men gör så att du åker någon busshållplats i taget och se hur det går och öka längden successivt (stavning?). Så ska du nog se att det kommer gå bra. :)
 
Sv: Hund på buss

självklart kommer min hund inte sitta på sätet då jag inte tycker om att sätta mej på ett lortigt säte när jag åker buss men jag såg en äldre dam ha två hundar på sätet berdvid sig å jag undrade om man får det bara.

jag personligen tycker inte att det är ok
 
Senast ändrad:
Sv: Hund på buss

härligt hund du har! är det en av dom du har som avatar?



ja tänkte ta det lite försiktigt då hon hade lite svårt att vänja sig åka bil, det går mkt bra nu men kan väll inte säga att hon tycker att det är jätte kul! hon är ju lite mesig, tänkte att om hon provar lite av varje att hon tuffar till sig lite.
 
Sv: Hund på buss

japp min minsta tik. det är hon som är fegisen. har en äldre svart tik av samma ras (amerikansk cocker spaniel) också :P Men den äldre tiken hatar kameror så hon ser antingen väldigt misstänksam ut eller så vänder hon bort huvudet när man ska ta kort på henne :P
 
Sv: Hund på buss

Hon är jättesöt :love: :) Mina är väldigt lätta att fotografera, jag vet inte hur många kort jag har. :angel:
 
Sv: Hund på buss

tack tack.
ja lilltiken är en riktig modell som älskar kameran men inte gammel gumman...

va e de för ras på din? försöker klura ut det men har total glömmt bort vad den ras heter som jag tro att dina är!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 083
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Hundträning undrar lite då han har börjat tuffa till sig. Inte mot de lite starkare hundarna vi känner, där lägger han sig platt, men mot den...
Svar
13
· Visningar
646
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp