Hund och barn - tips!

Sv: Hund och barn - tips!

Vad kul! Grattis till dig också då :)

Min ena hund älskar också att dra så jag har i alla fall tänkt att hon ska få dra pulka i vinter, vilket jag tror hon kommer tycka mycket om!

Jag hade en schäfer när mina barn föddes. Hon fick lukta och hälsa på knytet när vi kom hem från BB och sen var det aldrig några problem alls. Det är nog svårt att säga hur man ska göra för alla hundar, hussar och mattar är ju olika.

Precis. Jag tror att det kommer gå bra, ska bara tänka på att inte glömma bort vovvarna och låta dom vara med :)

Varför skulle du inte kunna gå på kurs? :confused: Jag har lämnat hemmet i princip varje dag sen dottern föddes 15 maj, utan bebis alltså. Inga som helst problem. Utpumpad mjölk eller ersättning funkar fint för de flesta barn. I övrigt finns det väl inget som inte pappan kan lösa?!

*kl*
Lånar tråden lite
Måste fråga, ni som fått barn redan, hur har era hundar reagerat på bebisgråt och hur har ni hanterat det?:)

Jag tror att det är jättebra att gå tex en kurs med sin hund, även att man nyligen har fått barn. Det är nog viktigt med den där lilla egentiden då man åker iväg och gör något annat, under förutsättning att det finns en pappa eller någon annan som hjälper till då :)

Jag har anmält båda mina vovvar till kurser i höst, får jag en problemfri förlossning räknar jag med att kunna vara med alla gånger annars får mamma rycka in ;)

*kl*
Lånar tråden lite
Måste fråga, ni som fått barn redan, hur har era hundar reagerat på bebisgråt och hur har ni hanterat det?:)

Det var ju våran förra hund som träffade barnen som bebisar, och vi gjorde som swat, ingen grej av det utan barnen är en del av våran familj och inget mer. Nu älskade våran Birk bebisar, så la man barnen på golvet på en filt så la han sig nära, stack fram nosen och låg och snosa länge länge på den lilla. Började barnen gråta som bebisar så kom han till mig och "talade om", ju större de blev, desto mindre brydde han sig.

När barnen blev större så stängde jag ibland undan honom när de var andra barn på besök för att han skulle få det lugnare. Men han var otroligt tålmodig, han valde oftats själv att lägga sig mitt bland leksakerna och barnen och så sov han som en stock medans barnen lekt runt och på honom. Det hände ett par gånger att något barn ramlade över honom och han lyfte bara på huvudet och kollade.

Vårat nya yrväder är en annan typ, inte lika försiktigt och mer fullt ös medvetslös, men nu är barnen större och kan hantera det på ett bra sätt. Nu har vi istället problemet att de gärna vill "hjälpa till" så om jag kallar in hunden, så står de oxå och hojtar på andra ställen.... Vilket gör det ganska så svårt för honom att veta vem han ska till. Det är något vi pratar mycket om, och jag försöker trycka på att de får inte kalla in eller "träna" honom utan att jag har gett tillåtelse.
Honom stänger jag undan betydligt oftare när det är barn på besök eftersom han gärna ger alla blöta pussar i ansiktet, på familjen har han lärt sig att det inte är okej, men av någon andledning så kopplar han inte ingen människa utan testar om nästa han träffar kanske han får slicka i ansiktet utan att matte säger ifrån...

Lillan hade lite ont i magen som nyfödd och grät då naturligtvis, hunden sprang dit och första gångerna körde vi nog bort henne, men någon gång hann hon fram och buffade försiktigt på lill-matte, vilket var precis vad hon behövde! Så efter det har hon fått "ta hand om" lill-matte, under uppsikt förstås.

Idag när lillan är drygt 7 månader så gråter hon dels när hon är arg/frustrerad, då håller sig hunden undan. Om hon däremot ramlar och slår sig så springer hunden dit och pussar på henne, vilket är jättebra som tröst.
Är lill-matte trött och gnällig så håller sig hunden i närheten och låter sig klappas och gosas med :love:

Det roliga är att vi var hemma hos några bekanta som har en ung schäfertik som aldrig träffat så små barn förut. Lillan fick, till sin stora glädje, "klappa" hunden, och när hunden sprang runt och busade (vi var utomhus) så satt lillan och skrattade.
Sen blev hon lite trött och ledsen, och då gör den här tiken precis som våran, kommer fram och sätter sig bredvid och gosar. Trots att de då bara umgåtts i nån timme.

Varför skulle du inte kunna gå på kurs? :confused: Jag har lämnat hemmet i princip varje dag sen dottern föddes 15 maj, utan bebis alltså. Inga som helst problem. Utpumpad mjölk eller ersättning funkar fint för de flesta barn. I övrigt finns det väl inget som inte pappan kan lösa?!

Jag vet ärligt inte vad deras argument var. Det hela kan grunda sig i att de har en lite annan syn på mammans och pappans roll. Det är liksom mamma som gäller som de ser det. Bra tjejer men vi delar inte samma värderingar i allt. Ska vara lite försiktigare i fortsättningen angående vem man frågar om råd i vilka frågor.

Jag är mycket glad över att höra att andra tycker att det kan fungera bra!

Agility kan du väl träna även när baby är med?

Om barnet sover så kan du köra med hunden, vaknar barnet så kan du sätta det i sele och sedan köra lite handlingsövningar där du inte behöver springa så mycket/riskera att snubbla.

Spår, sätta baby i sele och lägga spåret. När sambo/make kommer hem så kan du gå spåret med hunden.

Men viktigast av allt är att du fortsätter att aktivera hunden så den inte bara blir ett oaktiverat bihang, speciellt om den är van vid och kväver aktivering för att må bra.

Agility kan du väl träna även när baby är med?

Om barnet sover så kan du köra med hunden, vaknar barnet så kan du sätta det i sele och sedan köra lite handlingsövningar där du inte behöver springa så mycket/riskera att snubbla.

Spår, sätta baby i sele och lägga spåret. När sambo/make kommer hem så kan du gå spåret med hunden.
.

Det är mer mattes egen känsla av att det kommer kräva mer tid och ansträngning av mig en vad jag känner mig redo att lägga i höst som sätter stopp för de kurserna. Kanske kan bli ett projekt för våren istället. Spår kan jag ju fortsätta lägga på egen hand som vi gjort hittills när andan faller på. :)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 514
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18