Hund och barn - tips!

G

Genesis

Väntar mitt första barn om sisådär 12 veckor :) är i vecka 28 nu, så det börjar närma sig litegrann..

Nu är ju läget så att jag redan har två "barn" här hemma, två staffetikar. En på två år och en valp på 6 månader.

Har försökt läsa på lite om hur man ska agera då man har hund innan barnet kommer. De tips jag har snappat upp är väl att man ska låta hunden vara med hela tiden, låta den lukta och undersöka bebisgrejerna i god tid och träna på att gå med barnvagnen utan bebis i (vet inte om jag vågar mig på det, folk kommer väl tro att jag är knäpp i huvudet ;))

Men nu vill jag höra lite om era erfarenheter och tips? Vad/hur gjorde ni?

Valpen är jag inte ett dugg orolig för, hon är väldigt smidig och inte speciellt känslig (än så länge, får väl se hur det blir efter första löpet..).
Men min äldre tik däremot är ganska känslig för nya saker och stressar lätt upp sig. Hon går bra ihop med barn nu, men när vi har träffat barn har hon varit på "bra humör" så frågan är hur hon reagerar när hon har sina sämre dagar. Största skräcken är givetvis att något skulle hända.. :crazy:

Men som sagt, tacksam för alla tips!

Sv: Hund och barn - tips!

Grattis!:laugh:

Tips 1 - 10 ... lamna ALDRIG barn och hund ensamna. Da ser du hundens humor och kan se till att de ar i olika rum.

Way back nar jag hade en golden, som var den mest alskade hunden av alla barn pa gatan, och barn i 6 ars aldern visste jag inte det. Jag stod i tvattstugan i kallaren (i villa) medan mina tva barn och ett grannbarn som ofta lekte hos oss var pa overvaningen dar ocksa hunden var. De lekte lange medan jag stadade kallaren och skotte tvatten.
Nar jag gick ner lekte de alla och Hanna (hunden) var med. Sedan gick Hanna och la sig mitt pa golvet i koket och efter nagon stund (ungefar 15-20 minuter) kom barnen dit och da gick granngossen fram for att klappa Hanna. Forsta och enda gangen i sitt liv nafsade hon. En canine traffade barnet i pannan (med stort blamarke och litet skrapsar) och en straxt under ogat dar han fick ett blamarke.
Barnen ar vuxna i dag och sager fortfarande att de inte forstar vad som hande... och jag onskar fortfarande verkligen att jag varit dar.

Vi fick en "lill-matte" för sju månader sedan, från början gick allt bra, hunden fick vara med så mycket hon ville och uppmuntrades att vara med den nya familjemedlemmen.

Det vi glömde var min och hundens relation, jag förvandlades till en tråkig kärring i hennes ögon, det jag gjorde var mest nödvändiga saker som kloklippning och sånt. Så på senaste tiden har vi återupptagit träningen, vi joggar tillsammans en dag i veckan och tränar en liten stund varje kväll (bara jag och hunden alltså). Plus att hon "som vanligt" tränar med husse och är hela familjens hund.

Så det är väl mitt tips, glöm inte bort din relation med hundarna!

Våra flickor:

DSC_4858.JPG

Sitter själv och väntar på att vårt första barn ska komma vilken dag som helst. Har försökt hitta bra information om hur man bäst hanterar barn och hund tillsammans, men det har inte varit helt lätt. Här är en länk till en sida som hade lite mer information.

http://staffinfo.se/BarnHund.htm

Tänker mig som du att hunden får vara med mycket och sniffa på saker och bebis under lugna former. Har gått från att vara ganska orolig för hur det ska gå till att tro att det nog kommer att fungera ganska bra med en liten bebis.

Känner mig mer nervös för hur det blir när barnet börjar krypa och stimma runt. Hoppas att det ska fungera i och med att det blir en gradvis övergång. Tänker aldrig lämna hund och barn ensamma tillsammans förrän barnet är ordentligt stort och vill att båda parter ska vara fredade från varandra. Men jag undrar hur lätt det är att hålla detta i verkligheten? Mer barnet jag är orolig för ska ta sig fram till hunden utan att man hinner med.

Har också börjat fundera mycket på detta med kompisar till barnet i framtiden. Min hund är inte förtjust i en massa stoj. Skulle gärna vilja lära honom att kunna gå undan i ett annat rum och slappna, kanske med ett kompostgaller mellan, istället för att vara mitt bland barnen, även om jag eller pappan är i rummet. Låter trist men jag tror egentligen han själv skulle må bättre av det. Vet bara inte hur man tränar detta på ett bra sätt. Ja det är några av mina tankar.....

Glömde det viktigaste av allt. Grattis!! :D:D

Ett smart tips, i mitt tycke, var en nybliven pappa som tog med sig en bebimössa barnet haft på sig på BB o lät hunden bekanta sig med doften, sen när familjen kom hem så lade de barnet på en filt på golvet så att hunden fick nosa in sig ordentligt på detta nya.

Sandra78´s råd var oxå mycket tänkvärt, där tror jag många nyblivna föräldrar missar.
Tänk oxå på att bebisen kan följa med på myckna hundaktiviteter som man bedriver.

O sen omnamns ju Staffar inte för inte för Nanny Dogs.

Grattis o lycka till!

Känner mig mer nervös för hur det blir när barnet börjar krypa och stimma runt. Hoppas att det ska fungera i och med att det blir en gradvis övergång. Tänker aldrig lämna hund och barn ensamma tillsammans förrän barnet är ordentligt stort och vill att båda parter ska vara fredade från varandra. Men jag undrar hur lätt det är att hålla detta i verkligheten? Mer barnet jag är orolig för ska ta sig fram till hunden utan att man hinner med.

Precis som du skriver blir det ju en gradvis övergång. Vår lilla har precis börjat krypa, men dessförinnan kunde hon ju åla eller rulla mot målet, som allt som oftast är just hunden (eller katten). Och hunden har lärt sig precis hur lång en bebisarm är, vill hon vara ifred så drar hon in svansen eller vinklar om huvudet (oftast är det svans eller öron lillan siktar på) men oftast möter hon med en puss.
Vår hund har en bädd i vardagsrummet som är hennes fristad, ligger hon där så tar vi bort bebisen från henne, i bädden ska hon få vara i fred. Än så länge är ju bebis för liten för att förstå ett nej, men efter hand så kommer hon att få lära sig att inte röra eller störa när hunden ligger i bädden.

Här hemma finns 5 hundar, de två yngsta 16 veckor, en på 1 år och två på 5 resp. 6 år + en liten guldklimp på 11 månader. Ingen av mina " äldre" hundar hade någon barnvana alls innan vår egen son föddes!

Vi valde att inte göra något speciellt när vårt barn skulle komma. Våra hundar är vettiga, normala hundar som utan tvekan accepterar de förändringar vi ställer dem inför så i ärlighetens namn så funderade jag inte så mycket över barn-hund i förväg.

För oss var det aldrig aktuellt att ta hem babykläder, övningsköra vagnen eller annat ;) vi valde att bara se barnet som en normal ny del i familjen.

En skillnad är dock kanske att jag ALDRIG kallar mina hundar för barn! De är hundar, lever som hundar och ses som hundar på alla vis.

När vår lille son var ca 5 månader åkte han, jag och två höglöpande tikar på en 150 mil lång parningsresa och har - naturligt nog ;) - även haft valpar här hemma.

Barn och hund blir för oss inte mer komplicerat än hund och katt, hund och cykel, hund och annan hund eller vad som helst! Det kräver visserligen mer planering när man har barn, men framför allt krävs att man använder sitt sunda förnuft!!

Lycka till!
/Swat

Tack för alla svar :bow: och tack för grattisen!

Jo, det känns som om det bästa är att försöka att inte göra för stor grej av det. Har också tänkt på det som hastflicka skrev, att inte lämna barnet ensamt med hundarna samt att det är viktigt att dom får en fristad.

Jag har varit ganska blödig med mina hundar, eller med den äldsta iaf eftersom jag skaffade henne när jag var helt själv. Så hon har varit en riktig bebis här hemma.. Har iofs blivit lite bättre sedan vi skaffade valpen och hon har börjat förstå att allt inte bara kretsar runt henne längre. Vilket jag hoppas är positivt!

Har fått ganska många kommentarer från folk som säger, "HUR ska det gå med två hundar OCH barnvagn?". Det är jag inte ett dugg orolig för, sedan finns det väl inget som säger att jag måste släpa med mig barnvagnen varje gång vi ska ut o gå?
Det finns ju en pappa till barnet också ;)
Så just nu tänker jag att det kan vara skönt att få lite egentid med hundarna under promenaderna, både för dom och för mig. Men sedan kommer ju inte min sambo vara hemma hela tiden så det är klart att bebis måste följa med också.

Vi fick en "lill-matte" för sju månader sedan, från början gick allt bra, hunden fick vara med så mycket hon ville och uppmuntrades att vara med den nya familjemedlemmen.

Det vi glömde var min och hundens relation, jag förvandlades till en tråkig kärring i hennes ögon, det jag gjorde var mest nödvändiga saker som kloklippning och sånt. Så på senaste tiden har vi återupptagit träningen, vi joggar tillsammans en dag i veckan och tränar en liten stund varje kväll (bara jag och hunden alltså). Plus att hon "som vanligt" tränar med husse och är hela familjens hund.

Så det är väl mitt tips, glöm inte bort din relation med hundarna!

Nu kapar jag TS tråd lite. Hoppas att det är OK.

Jag och min sambo har pratat om att vi vill försöka ha en aktvitet var i veckan som man kan komma iväg på när bebis är född. Jag skulle så gärna vilja gå en kurs med vår hund då. Tänker mig exv rallylydnad. Skulle hellre gå spår eller agility men tror att det blir svårt att öva till dessa kurser med litet barn. Rallylydnad tänker jag mig att man kan öva på moment under en barnvagnsprommenad.

Nu till min fråga. I min bekanstskapskrets tycker man att det låter olika realistiskt att komma iväg på det sättet. Pappan har erbjudit sig att följa med med bebis om det krisar och kursstället ligger nära. Kan vara hemma igen på ca 15 min om det skulle uppstå en akutsituation hemma. Är det så orealistikt att kunna få till det under hösten? Tänker att bebis kanske kommer vara kring 2-3 mån när kurserna går.

Glömde det viktigaste av allt. Grattis!! :D:D

Grattis till dig också! :)
Jag har väl ungefär samma funderingar som du. Två kompisar till mig var här häromdagen med sina barn, en på 1 år och en på 3 år. Det gick jättebra med hundarna, men sedan blev det lite mycket ståhej så vi bestämde oss för att ta ut hundarna i hallen och satte för en grind så dom kunde se oss.
Men då blev det istället så att vi hade två hundar som stod o gnällde vid grinden och två barn som blev rädda och började gråta.. Så det fungerade ju inte så bra. Men min hundar är inte vana vid att bli "utestängda" heller utan får vara i hela huset. Så jag vet inte vad den bästa lösningen är egentligen? Ska jag börja träna hundarna på att gå o lägga sig i ett annat rum, eller ska barnet få vänja sig vid att hundarna alltid är med?

Tack, tack :)

Jag tänker att med vårt barn så kommer hunden alltid att få vara med. Det är min utgångspunkt i alla fall. Jag har börjat tänka längre framåt typ barnkalas eller lekträff med många barn. Då skulle jag vilja ha alternativet att stoppa undan honom och att han kände sig lugn och trygg med det.

Min kille stressar lätt upp i stimmiga situationer. När det är många vuxna i rummet håller jag ett öga på honom och hjälper honom att slappna av och ta det lugnt, annars springer han runt och kontrollerar allt som händer. Att göra detsamma med ett rum fullt av barn känns både svårare och som ett större ansvar. Hade jag haft en hund som hanterat sådana situationer bättre i dagsläget hade jag kanske tänkt annorlunda. Finns ju också möjligheten att han växer med tiden och finner sig bättre i dessa situationer. Men jag vill inte överskatta honom.

Jag har tre barn och gick kurser nar jag var hemma med dem nar de var sma. Mannen och jag hade ett par kvallar var som var bokade som MIN kvall:p
Spar skulle kunna fungera jattebra medan barnet ar riktigt liten om du har sparmark nara. Ta baby i en barsele och stolpa ut i skogen.;)

Då skulle jag vilja ha alternativet att stoppa undan honom och att han kände sig lugn och trygg med det.

Det tycker jag absolut att man ska träna hunden till, att kunna koppla av instängd i ett annat rum bakom kompostgaller t ex.

Alla barn kommer till en ålder då de kan vara rätt besvärliga mot hundar och inte är så lätta att prata med... Då är det guld värt att kunna stoppa undan hunden nånstans, för hundens skull :)

Det var goda nyheter! Då kör jag på det!!

Tyvärr har jag ju inte spårmarker så värst nära. Vi har pysslat en del med det på egen hand det senaste året och det blir lätt ett projekt som upptar en förmiddag. Först ta sig bort till stället- lägga spåret -gå tur och vänta på att spåret ska lägga sig - gå spåret - gå hem igen.

Drömläget för spår är när vi är i svärföräldrarnas stuga. Där kan man om man vill bara att sätta foten utanför dörren och börja, sen gå in och dricka kaffe och vänta på att det ska lägga sig. Spårkurs får vänta lite just nu.

Får börja smida på en handlingssplan för det nu då. :)

Det tycker jag absolut att man ska träna hunden till, att kunna koppla av instängd i ett annat rum bakom kompostgaller t ex.

Alla barn kommer till en ålder då de kan vara rätt besvärliga mot hundar och inte är så lätta att prata med... Då är det guld värt att kunna stoppa undan hunden nånstans, för hundens skull :)

Ska också börja träna det på mina vovvar. Känns som om det skulle vara bra när det exempelvis är folk med barn på besök och det blir ganska stimmigt. Båda mina hundar vill ju väldigt gärna vara med hela tiden, men den äldre tiken stressar lätt upp sig och ska springa runt o kontrollera alla som Kerba skrev. Så skönast för henne skulle ju vara om hon kunde gå o lägga sig o ta det lite lugnt i sådana situationer..

Lite allmänt knappis svamlande.

När min RIP Fähunden, min älskade BC kille var ca 4 år fick han nattlogi hos en familj när jag arbetade.
han var ca 4 år, de hade en knappa 3 årig Scäfertik av utmärkta brukslinjer som de tränade o tävlade bruks med mycket aktivt. det var deras första hund öht o deras bebis var när Fäis kom in i bilden knappa 8 månader.

http://profiler.aktivhund.se/vallhund/fotoalbum/Fähunden-a450-pn3.aspx
Tyvärr funkade det inte att lägga in bilden direkt.
Nåja, de hade inga problem med sin hund o sin bebis, men blev possitivt överasakde av att Fäis tillät bäbisen att ta tag i det lilla päls som fanns (NZ) o lärde sig gå o stå med hjälp av min hund, deras tik ställde inte upp på sådant.
deras tomt gränsade till Järvafältet o de kunde gå med båda hundarna lösa på sina prommisar, de gick så vackert fot, sida vid sida.

Fissns mycket att berätta om detta, men det får jag väl författa i min blogg någon gång.
:angel:

Fin Fähund! Om min hund tar på sig uppgiften att agera gåstol åt bebis kommer ja vara världens stoltaste matte :love: Tror kanske inte att det ligger för honom, men jag kommer säkert hitta andra saker att vara stolt över honom för.;) Det är i alla fall vackert med vänskap varelser emellan.

Jag väntar oxå mitt första barn om siså där en 8-9 veckor:love:
Har en rottis o en worsteh/BC..
Dom är väldigt mkt "mina" killar, o lyder ingen annan, inte ens sambon (medan jag tävlar lydnad med dom, så att ingen tror d e ouppfostrade vildbasar;) )

Samtidigt är dom bra psykade, så tror inte det blir något problem. Precis som många skrivit tror jag det e viktigt att behålla samma rutiner så gott det går..

Jag kommer att fortsätta med "våra" stunder när vi tränar o tävlar.
O när jag rider så är dom med o springer bredvid, eller ligger utanför banan, o då kommer ju lillen o va hemma med pappa, så jag tror mina kommer att tycka det e rätt ok med bebis, dom får ju ändå ha mig för sig själva ett par ggr/v.

Sen älskar dom, särskilt rottisen, att dra, så tanken är att skaffa nån typ av vagn så han kan dra lilleman i sen när vi e ute o går eller joggar.. :) Tror han kommer att bli väldigt nöjd med det jobbet:)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 514
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18