Hund och arbete

Armani__

Trådstartare
Ja, alltså hur får ni det att gå ihop, speciellt ni som jobbar heltid? På tok för många timmar att lämna vovven själv hemma.

Vill mest bara höra hur ni löser det rent praktiskt. Berätta!

Sv: Hund och arbete

Man kan som jag välja ett arbete där man jobbar hemifrån. Just nu är jag student och det är ju också en bra period att köpa valp.

Jag vill inte döma andra men jag hade inte skaffat hund om jag visste att jag skulle vara borta 8-9 timmar om dagen och inte ha möjlighet att ta med hunden på jobbet.

Jag = Student

Sambo = Jobbar

När jag sedan börjar jobba så pusslar vi, sambon jobbar skift så det går nog att få ihop.

MAX 4 timmar ensam/dag när valpen är vuxen :)

Min vovve är dagbarn hos min mamma samtidigt med dottern :p
Han har varit där sedan valp o tycker de är gör kul. Då jag bor i en liten kommun är det aldrig så många barn..

Ibland kan han följa med till mitt jobb men blir lite stressad så han mår bättre av att glida runt o retas med barnen hos mormor..
:banana:

Jag fick lämna min hund till min mamma för jag jobbar heltid och hon jobbar hemifrån. Det funkar mycket bättre nu, för Sassa mådde inte alls bra när jag hade henne själv.
Provade i en vecka efter jag flyttat hemifrån, men sen fick vovsingen flytta hem igen.

Hon är antingen med på jobbet eller så är hon hos min mamma som jobbar som dagmamma.

Min sambo jobbar heltid och jag får i skolan.. Än så länge går jag hem på matrasterna men sen när skolan slutar och jag skaffar jobb vet jag inte hur det blir. Troligtvis får hunden vara ensam hemma, men då i hundgård med kompisar. (Om vi hunnit flytta ut till en gård:P)

//Diana

Jag jobbar mycket em - kv o sambon jobbar fm- dag. Med andra ord; Vi ser knappt varandra, men det funkar finfint med hundarna. Ett par dagar i veckan är de ensamma från 10.30-16, övriga dagar ett par timmar.

Jag har världens bästa dagmatte med 3 andra hundar som Chille busar järnet med varje dag.
Dom är i stallet (och jaga råttor :angel:) och är ute hur mkt som helst per dag.
Och OM det skulle strula några timmar på e.m så får han antingen vara själv hemma eller vara med på jobbet, om det bara gäller några timmar.

Valp 4,5 mån. Jobbet två dagar i veckan, lite trist för honom, men han är ju iaf inte själv. Dessutom MYCKET bra passivitetsträning... :) Annars dagmatte tre dagar i veckan.

Jag är nu hemma,sjukskriven på längre tid,men när jag jobbar,så klarar sig vovvan hemma..
Jag jobbar vardagar mellan kl 05.30-14.00
Sambo jobbar 5 dagar i veckan,även då helger,(så ibland lediga vardagar)
10.00-19.00

Så vovvan är själv endast ett par dar i veckan ca 4 tim

Tidigare jobbade jag natt, gick en promenad med dom när jag kom hem, sedan sov vi tillsamans fram mot efm.
Adrig några proplem, de sov så snält med mig.

Sedan 15 år så jobbar jag hemmifrån och de nuvarande hundarna är aldrig ensama.
Tar dom med i bilen när jag ska någonstans inkl till stalet där de följer med ut med hästen.

Till alla: Det låter som att ni har fixat det alldeles lysande.
Ni som har med vovven på jobbet, vad jobbar ni med? Eftersom ni har den möjligheten.

Min pv är sugen på att köpa hund. Han jobbar i stan där han bor och har möjlighet att köra hem 2 ggr/dag (frukostrast och middagsrast), dessutom är hans syster arbetslös (bor i trappuppgången brevid oss) och har redan erbjudit sig att hjälpa till.
Jag bor halvt om halvt hos honom och en del hemma hos mina föräldrar. Sk börja plugga halvtid till våren och jobba lite vid sidan om. Jobbar i ett travstall (om helger) så då får vovven hänga med, och i veckorna jobbar jag lite också (vid sidan om studier, studerar mest hemma), så har en del tid över och vovven får hänga med till stallet till min egen häst också.

Det känns som att det kommer funka, vad tror ni?

Jag studerar på universitet på heltid. Gör så mycket det går hemma (=är på endast obligatoriska moment och rena föreläsningar) så oftast så är jag bara borta halvdagar om enns det. Det blir tungt att studera självständigt men det är värt det många gånger om

Sedan samarbetar jag med min kompis som även hon har hund och pluggar heltid och vi tar alltid varandras hundar när någon av oss är på universitet eller någon annan stans.

Min pv är sugen på att köpa hund. Han jobbar i stan där han bor och har möjlighet att köra hem 2 ggr/dag (frukostrast och middagsrast)

Det känns som att det kommer funka, vad tror ni?

Det beror helt på hur många timmar han jobbar?

Problemet med att lämna hunden ensam många timmar är inte att den bli kissnödig ( en vuxen hund klarar sig i flera timmar om så är )

Nej problemet ligger i att hunden som bekant är ett flockdjur som inte mår särskillt bra av att vara ensam för mycket..

För vissa hundar är det nästan värre att husse/matte kommer hem någon gång under dagen för kisserunda än att vara ensam i ett sträck. Just för att man gör separationen ggr 2 el 3 istället för 1 gång.

Vad händer när hans syster får jobb?

Man kan inte skaffa hund med dom premisserna att en arbetslös kan hjälpa till, man måste i sådantfall ha en plan B

/ C :)

Jag har min på hunddagis. Skulle kunna ha med henne på jobbet, hade det på mitt förra. Tycker dagis är så skönt på det sättet att man kan lita på att hunden har det bra och roligt samt får omvårdnad under hela min arbetstid, vilket leder till att jag kan koncentrera mig till 100% på jobbet. Dagis är dyrt, men värt det.

Bor fem minuter från ett hunddagis så det hade ju varit något faktiskt.

Calazirya: Min sambo jobbar 8 h/dag. Jag jobbar halvtid och är ledig hela förmiddagarna, till 12,15 så vovven hade behövt vara själv hemma 12-16 ungefär, eller uppe hos pv's syster, eller ja, hunddagis kanske.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit