Hund och arbete

Sv: Hund och arbete

Jag håller med dig. Nuförtiden är våra hundar sällan ensamma hela dagarna eftersom lillebror inte har så mkt föreläsningar. Men han flyttar nu och då blir de ensamma eftersom mamma jobbar heltid. De är dock vana vid det och ligger och sover på dagarna. Det märker jag när jag är hemma och hälsar på, är jag ensam hemma med dem så sover de som stockar hela dagarna och börjar vakna till liv framåt fyra-femtiden.

När det gäller att lämna hunden ensam hemma tycker jag att man måste se till den enskilda hunden, vissa klarar inte alls av det medans andra är som våra hundar och bryr sig inte för fem öre. Så jag tycker inte att man kan säga att det alltid är elakt att lämna hunen hemma om man jobbar heltid.

Sen är det rätt intressant hur mycket det skiljer sig mellan olika länder på hur folk ser på det här. Danskarna skrattade åt oss svenskar när våran svenske etologi-föreläsare bertättade att vi i Sverige hade rekommendationer om att inte lämna hunden mer än fyra timmar åt gången, och att vi dessutom hade hunddagis. Nu menar jag inte att jag håller med danskarna, men det är ändå intressant hur det kan skilja sig i åsikterna mellan två grannländer.

Till sommaren, när jag ska börja jobba heltid och även skaffa egen hund, kommer jag att ha med den på jobbet eftersom det finns personalstall där. Iofs ser jag inte skillnaden på att hunden ligger ensam hemma eller ensam i en bur på jobbet, mer än att jag kan ta ut den på lunchen vilket jag inte skulle kunna göra om jag hade den hemma eftersom det är så långt hem.

Min hund är antingen med mig på jobbet eller hemma med en kompis. Hon sitter sällan ensam, kan vara någon halvdag ibland om det inte går att lösa på något annat sätt.
Toppenlösning om man kan ha hunden med sig!

Känns som att vissa tycker det är elakt mot hunden att jobba 100%... :(

O ja, det är MÅNGA som har den åsikten! Min erfarenhet är att det nästan är omöjligt att köpa hund av en vanlig uppfödare om du berättar att du jobbar heltid, sen spelar det ingen roll om du så har 5 olika alternativ till dagpassning om din huvudplan inte skulle fungera, och att hunden i stort sett aldrig kommer vara ensam...

Själv jobbar jag heltid och har hund. Min personliga åsikt är att jag inte hade velat ha en hund om jag hade varit tvungen att lämna den ensam mer än 4-5 timmar varje dag, därför har jag sett till att lösa dagpassningen på annat sätt, så min hund är ytterst sällan ensam överhuvudtaget. Men visst är det så att även om man har annan dagpassning så vet jag att många tycker att jag inte borde ha hund överhuvudtaget eftersom jag jobber heltid. Jag kan dock inte ta hänsyn till vad hela världen tycker, så länge jag tycker att jag har hittat en lösning som fungerar bra för både mig och min hund.

kl

Klart att hundar ska klara att vara ensamma några timmar om dagen, det tycker jag tillhör utbildningen av hunden. Själv har jag två hundar som växelvis följer med mig på kontoret, sitter i hundgårdarna samt är inne ensamma i huset. Det är inga som helst problem med det. Det största problemet är väl att folk inte aktiverar sina hundar tillräckligt och det är där jag kan känna att man ibland brister som hundägare.

Tycker det är tragiskt och tecken på mentalt svaga hundar alt dåligt utbildade hundar som inte kan klara ett en halvdag ensamma hemma utan att bli hyperstressade, bita sönder inredning eller liknande.

Ska bara sjukpensionärer, halvtidsarbetande, personer som kan ha hunden på jobbet, arbetslösa eller studenter kunna ha hund? Hunddagis är oftast ett storstadsfenomen så det alternativet finns inte alltid för de som så varmt förespråkar det. Sen kan man ju ifrågasätta om det inte är mer stressande för hunden att fara hit och dit till olik ställen, dagmattar m fl än att ligga hemma i sin egen säng...

Väntade på att du skulle hitta till tråden :p
Funderade faktiskt på hur du brukar lösa det, nu fick jag svar!

Klart att ni fixar det! Någon mer mån om och ambitiös med sina djur än vad du är är svårt att hitta, och kunniga föräldrar är ju aldrig fel heller:smirk:

Jag e ju nyfiken på vilken ras ni har tänkt er? Kan ju tipsa er om en sk "fralla" som Bea ( och Emma ) har...HELT odrägligt busiga och OUTRÖTTLIGA:banana:

Det största problemet är väl att folk inte aktiverar sina hundar tillräckligt och det är där jag kan känna att man ibland brister som hundägare.

Och det är väl det som folk ofta missar, lämnar man en hund ensam hemma minst 8 timmar dagligen 5 dagar i veckan så kan man inte göra något annat än att jobba --> aktivera hunden--> sova och i ärlighetens namn är det INTE många som har det så.

Att hunden ska klara av att vara ensam är ju en helt annan diskussion, nervösa hundar som biter sönder allt i huset när dom lämnas är ju klart otränad ( man har ex gått för fort fram i ensamhetsträningen ) men jag drar faktiskt en parallell mellan de båda. Otrygghund och lämnas länge!

Skriver absolut inte att alla hundar som är ensamma hemma länge automatiskt äter upp huset och är otrygga, men att en hund som är otrygg och äter upp huset oftast är ensam hemma länge..

Äsch hänger du med i mitt virrvarr ?

Senast ändrad:

Jag har haft tur. När jag skaffade min hund så hade jag med henne i stallet där jag jobbade. Därefter började jag plugga och var bara borta tre till fyra timmar åt gången två till tre dagar i veckan. Nu när jag jobbar på jobbet så är hunden hos mina föräldrar (ensam max tre till fyra timmar och har annan hund som sällskap). Åtminstone två dagar i veckan jobbar jag hemifrån.

Dagis är ju en annan bra lösning, men som tyvärr inte passar min hund, så det är tur att jag kan lösa det på annat sätt.

Sen kan man ju ifrågasätta om det inte är mer stressande för hunden att fara hit och dit till olik ställen, dagmattar m fl än att ligga hemma i sin egen säng...

Jag håller med dig här. Jag veckopendlar med hunden men vissa dagar behöver jag bara åka över dagen. Då brukar jag inte ta med hunden utan min sambo försöker komma hem lite tidigare från jobbet istället. Dessa dagar kan hon få vara ensam upp till åtta timmar. Å andra sidan inträffar det inte särskilt ofta. Men jag tycker att det är en bättre lösning än att hatta iväg med en 13-åring till tåget med resa på två timmar, sedan iväg till föräldrarna för att göra samma tur tillbaka samma kväll.

Jag har i a f VARIT en sån...det var BARA jobb och hundträning på fritiden + joggingturerna MED hund såklart. Nu har det kommit in lite andra fyrfota vännner som tar lite mer av min tid, plus familj såklart. Men visst är det ett pussel och ibland lite VÄL mycket emellanåt.

Just för dagen så skulle jag önska att jag kunde aktivera mina hundar mer som förr, med spår, sök m m men just är det dåligt med det tyvärr. Vet man med sig att det under en tid blir för lite aktivitet för hundarna så får man klart ha överseende med lite "bus" från deras sida, att de gör av med lite överskottsenergi på egen hand. En hund som däremot strimlar soffor o liknande för att den blir lämnad hemma i några timmar då är det fel på grundträningen eller hunden, vilket inte är kul för någon part. Man får ha lite sunt förnuft och bedöma från hund till hund vad den behöver för att må bra tycker jag - det märks ju som regel rätt tydligt.

Jag försöker som sagt varva med mina hundar; joggingturer, lite vardagsspår, promenader, följa med till kontoret, bara följa med matte o få åka bil till hästträningarna:bump: Min erfarenhet är att variation är bra och att de känner sig delaktiga så det är klart att ingen kan väl känna sig helt nöjd med om ens hund sitter ensam 5 dagar i veckan i 9-10 timmar. Tror att de flesta pusslar på olika sätt faktiskt, men visst går det att jobba heltid och ha hund - man får bara vara j-ligt träningsflitig, påhittig och ha lite snälla vänner o släktingar omkring sig:)

Klart att ni fixar det! Någon mer mån om och ambitiös med sina djur än vad du är är svårt att hitta, och kunniga föräldrar är ju aldrig fel heller:smirk:

Jag e ju nyfiken på vilken ras ni har tänkt er? Kan ju tipsa er om en sk "fralla" som Bea ( och Emma ) har...HELT odrägligt busiga och OUTRÖTTLIGA:banana:

Ja det känns som attt det kommer gå att lösa, på något sätt. Vovven får ju följa med mig till stallet allt som oftast och store vovven hemma hos mamma och pappa kommer äääälska att få en lek-kompis!!

Jag vet inte vilken ras det blir, men något litet (inte för litet) vill vi ha. En fralla hade varit underbart, får se vad pengarna räcker till ;). För det känns som ju mindre vovve, desto högre pris. En bekant till mig föder upp dvärgschnauzer (stavning?), och det är en hund jag verkligen gillar. Men äsch, vad vet jag?

Du förresten, 13,00 imorgon passar utmärkt! Ses vi i stallet eller?

O ja, det är MÅNGA som har den åsikten! Min erfarenhet är att det nästan är omöjligt att köpa hund av en vanlig uppfödare om du berättar att du jobbar heltid, sen spelar det ingen roll om du så har 5 olika alternativ till dagpassning om din huvudplan inte skulle fungera, och att hunden i stort sett aldrig kommer vara ensam....

Jag har faktiskt inte alls den erfarenheten. Som det ibland brukar stå i hundannonser; "hunden ska ej lämnas ensam hela dagarna". Men om man bara löser det brukar de inte bry sig, och jag är väldigt noga när jag väljer uppfödare, att de ska följa hälsoprotokoll med röntgen etc, och gärna ännu mer. Jag har ett liv framför mig som heltidsarbetande (innan jag blivit duktig & hög i lön nog att gå ner i tjänst, för då kommer jag göra det :angel: ) och har alltid blivit godkänd av uppfödare jag besökt.

KL

Sen tror jag ras, individ & mkt annat spelar in. Jag tror ju att en mkt aktiv hund har det bättre hos en person som är borta en del men som sen kan stimulera ordntligt, än hos en pensionär som kanske är hemma nonstop men bara tar kissrundor runt kvarteret.

Vår alaskan hade aldrig gått att lämna hemma en massa när hon var ung, hundgård gick bra (massa att ha koll på) men inne var det aldrig nån som tänkte tanken nån längre tid. Hon hade blivit prillig (som nån som hade låst in sin alaskan-hanne på 6 mån i sin lägenhet på heltid, det kom i tidningen för han hade bitit sönder hela ytterdörren så folk trodde det var inbrott.. "Då vet man inte vad man har för hund", som pappa sa). Men, sen när hon blev gammal var det mer ok för henne (några dagar i veckan bara), hon låg & sov när man var borta och verkade tycka det var mkt skönare än att åka iväg till nån passare. Dagis hade inte varit aktuellt för en hund med den integriteten. Så, som sagt, jag tror man får ta fall till fall.

Men som de säger i tråden, för ens egen skull tror jag det är bra med nån som ser till hunden på dagen, så man slipper känna sig så extremt bunden.

Ses vid ridhuset tänkte jag, om det är ok. Har med mig grejer, sms:at vad du behöver ta med! Vi kan "klä på" honom i ridhuset.

Ses då!

För att återgå till tråden; "frallorna" är rätt dyra har jag för mig, 15000 ca och det gäller nog de flesta småraser. Finns säkert ännu dyrare också...
Basset är ju en annan cool vovve - har du sett bilderna här på forumet? Otroligt charmig:) Fast det är klart, det är ju ingen jätteliten ras precis - de blir ganska biffiga som vuxna.

Har sett från 15.000 och uppåt ska jag kanske säga för att vara helt korrekt...

på nåt sätt lyckas vi alltid, jag jobbar allt mellan dag, kväll och natt sambon jobbar alltid 14-22 kväll alltså så de dagar jag med jobbar kväll då jag börjar kl 16.00 så jobbar jag max till kl 21.00 då blir hunden i så fall ensamen de timmarna och det går ju bra men det är inte jätteofta det händer.

så sån tur e så funkar det perfekt värre om båda jobbar lika mkt o samtidigt.

För att inte tala om att man själv blir väldigt låst. Man kan ju inte handla efter jobbet, gå och fika, ta en bio eller gå på fest. I princip är det bara stressa hem till hunden som gäller.
QUOTE]

Delvis KL

Både jag och maken jobbar heltid och är borta hela dagarna. Det vi valt är att ha mer än 1 hund, i nuläget har vi 3 st, så de har sällskap av varandra och sin flock.

Dessutom har jag 2 st hästar som ska ha mat på em, så det är inte bara hundarna som gör att man måste stressa hem efter jobbet.

Min man var hemma en vecka sjuk för några veckor sedan. Hundarna brydde sig inte ett dugg om honom. Antingen låg de och sov, annars så busade de som tokar med varandra.

Aktivering av jyckarna när man väl är hemma är däremot viktigt. Inte alltid som det hinns med måste jag erkänna :o

/Lizzie

Ja en fralla kostar en del, tyvärr.. För det är en hund jag verkligen hade kunnat tänka mig!
Basset.. De är bra tuffa faktiskt. Aaa, det finns så mycket fina vovvar ju!

Vi får se vad det blir, men något blir det säkert :d

Tack för hjälpen idag!!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit