Sv: Hund och arbete
Jag anser att en hund ska lämnas ensam så lite som möjligt. Efter som att de är flockdjur och mycket beroende av sin ledare. Vardagen ska vara så naturlig som möjligt och alla hundens behov SKA tillgodoses.
Vår hund är sambons från början. Han valde honom redan när han var bara 1-2 dgr gammal och jag kom inte in i deras liv förrän Tuffs var 2,5 år. Han föredrar män i regel, och har alltid varit med karlar (sambon och hans pappa). Så sambon är nog flockens ledare, ropar vi båda så är det sambon han går till.
Min sambo kör grävmaskin på olika byggen och har hunden med sig på dagarna. HUR varierar och måste anpassas efter bygget han är på. Ibland springer han lös på området, ibland är han bunden, ibland åker han med i/på maskinen, andra gånger är han i fikaboden eller utanför. I regel är han lös och har öppen baklucka att vara i. Han hittar oftast en plats där han spenderar största delen av dagarna, på varje bygge. Sen får han promenader, gubbarna leker med honom, matar honom med sina luncher och annat..
Vintertid är gubben hemma ganska mycket då han måste vara ajour för snöröjning. Och när han väl jobbar så gör han det nattetid och då är ju jag hemma, och så är han hemma dagtid när jag jobbar. Så då är Tuffe hemma hela dagarna oftast.
Efter som att Tuffs aldrig blir lämnad av sin flock, och nästan alltid är med sin ledare, så blir han väldigt trygg, lugn och fungerar att ha hur som helst, vart som helst.