Hund och arbete

Sv: Hund och arbete

Jag jobbar främst kvällar och då är sambon hemma. Ibland är hundarna ensamma då jag arbetar upp till 7h. Detta är kvällstid och dom har då varit ute med mig i princip hela dagen innan.

Någon gång ibland tycker jag inte det är någon fara om man lämnar hunden lite längre men varje dag är mindre kul.

Hundarna är själva ca 6 timmar om dagen. Har ingen möjlighet att ha med mig dem till jobbet. Men har gått ner till 75% för annars hade det blivit för långa dagar för dem hemma själva.
Skulle det krisa så kan store sonen gå hem på lunchen och rasta eller så kan de vara hos grannen.

*KL*

Ni som har hund, vad jobbar ni med? Verkar som att det bara fungerar att ha hund om den ena i familjen jobbar deltid/pluggar/arbetslös. Är det verkligen så illa att vilja ha hund om båda jobbar heltid men har hjälp så hunden slipper vara ensam på dagarna?

Jag tror inte det bör bli några problem. Än så länge funkar det bra för oss. Som sagt, har hjälp av dagmatte tre dagar i veckan. Två dagar är han med mig på kontoret. Jobbar som projektledare på en kommunikationsbyrå (reklam och marknadsföring o sånt). Han kan följa fler dagar om det krisar sig. Fram till 13 veckors ålder var han med mig varje dag.

Sambon är civilingenjör och jobbar med varierande installationsprojekt av brännare, både hos kund och på plats. Varannan vecka ungefär kan valpis följa med en dag till hans projekteringsområden.

Vår hund är ensam max någon timme varje vecka. Oftast inte alls. Han DRAR när vi lämnar av honom till dagmatte för han har så bråttom in till henne - gillar henne skarpt! :) Tänk dock på att kolla om dagmatten är seriös, vi hade två st innan vi hittade vår nuvarande pärla. De första hoppade av trots de innan pratade om långsiktighet. Antagligen var en valp mer än de kunde hantera.

Vovvan är med på jobbet, ligger under mitt skrivbord och vi går på promenad på lunchen, funkar jättebra.

Jag anser att en hund ska lämnas ensam så lite som möjligt. Efter som att de är flockdjur och mycket beroende av sin ledare. Vardagen ska vara så naturlig som möjligt och alla hundens behov SKA tillgodoses.

Vår hund är sambons från början. Han valde honom redan när han var bara 1-2 dgr gammal och jag kom inte in i deras liv förrän Tuffs var 2,5 år. Han föredrar män i regel, och har alltid varit med karlar (sambon och hans pappa). Så sambon är nog flockens ledare, ropar vi båda så är det sambon han går till.

Min sambo kör grävmaskin på olika byggen och har hunden med sig på dagarna. HUR varierar och måste anpassas efter bygget han är på. Ibland springer han lös på området, ibland är han bunden, ibland åker han med i/på maskinen, andra gånger är han i fikaboden eller utanför. I regel är han lös och har öppen baklucka att vara i. Han hittar oftast en plats där han spenderar största delen av dagarna, på varje bygge. Sen får han promenader, gubbarna leker med honom, matar honom med sina luncher och annat.. :D

Vintertid är gubben hemma ganska mycket då han måste vara ajour för snöröjning. Och när han väl jobbar så gör han det nattetid och då är ju jag hemma, och så är han hemma dagtid när jag jobbar. Så då är Tuffe hemma hela dagarna oftast.

Efter som att Tuffs aldrig blir lämnad av sin flock, och nästan alltid är med sin ledare, så blir han väldigt trygg, lugn och fungerar att ha hur som helst, vart som helst.

Det skiljer sig nog ganska markant vad vi jobbar med, vi som har hund på jobbet. Jag själv arbetar i butik och har min hund i lunchrummet.

Jag menar allmänt för att kunna ha hund, inte ni som kan ha hunden med er på jobbet.

Känns som att vissa tycker det är elakt mot hunden att jobba 100%... :(

Jag arbetar inte 100%, det hinner jag helt enkelt inte med hästuppfödning och två hundar som tar tid...det får gå ihop ändå.
Jobbar 30-35h/veckan på restaurang. Drev tidiagare eget företag (inom hund) och jobbade då mer men kunde ha med hundarna på arbetstid.

Klart man kan jobba heltid om man har hund MEN man får lägga ned mycket av sin fritid på hundarna då samt kanske hitta hundvakter ibland.

Jag menar allmänt för att kunna ha hund, inte ni som kan ha hunden med er på jobbet.

Det ÄR elakt ( oschysst ) att lämna hunden ensam hela dagarna om man jobbar 100% borta.

Att man kan åka hem på lunchen för en kissrunda uppväger inte..

Det beror väl på hur man ordnar det. Vissa har skrivit att de har dagmatte exempelvis och känns det bra för en själv så ska man köra på det. Jag personligen anser inte att en hund mår bra av att vara ensam hemma 8-9 timmar om dagen som det blir om man jobbar heltid. Dessutom blir man väldigt låst, det blir då att man måste umgås med hunden varje ledig stund och det blir svårt att göra något "hundfritt" på kvällen då hunden redan varit ensam så länge.

Jovisst är det elakt. Men om man nu har löst det att hunden inte behöver vara ensam hela dagarna, är det fortfarande elakt att båda jobba 100%?

Ser jag ingen som helst anledning till. Om man ex har en dagmatte som hunden trivs med/hundvakt etc, varför skulle det inte funka?

Har haft dagmatte ett litet tag & han tyckte det va suuuperkul att åka dit för hon hade ju hund att leka med :banana:

jag jobbar i vårat familjeföretag så jag kan alltid ha med min vovven:)

Det ÄR elakt ( oschysst ) att lämna hunden ensam hela dagarna om man jobbar 100% borta.

Att man kan åka hem på lunchen för en kissrunda uppväger inte..
Hur kan du veta att det är elakt? Jag bara spekulerar men jag tror att det är många fler än jag själv och min kollega tillika granne som lämnar hundarna hemma från morgon till kväll med avbrott för ett "lunchbesök".

Min hund kommer alltid och sträckar på sig, nyvaken, när jag kommer hem, antingen på lunch eller efter jobbet. Hon sover alltså när jag är borta. Jag tror inte hon mår så dåligt faktiskt.

Vad ska hunden göra förutom att sova?
Vissa hundar agerar utåt i stress, andra accepterar och resignerar.

För att inte tala om att man själv blir väldigt låst. Man kan ju inte handla efter jobbet, gå och fika, ta en bio eller gå på fest. I princip är det bara stressa hem till hunden som gäller.

Man ska inte glömma att bara för att en hund klarar av en sak så innebär det inte att det är bra för den.

För att inte tala om att man själv blir väldigt låst. Man kan ju inte handla efter jobbet, gå och fika, ta en bio eller gå på fest. I princip är det bara stressa hem till hunden som gäller.
Det beror väl på hur man lever också. Hunden är ofta med när jag handlar. Fikar eller bio händer typ 2 ggr per år, fest ännu mer sällan. Jag umgås med, eller min hund är iaf med mig, hela min fritid. Jag är ju hemma varje lunch en timme varav hälften är promenad och andra hälften leker vi och jag äter.

Jag tror bara att det är många fler här inne som gör ungefär som jag men inte svarar. Jag skulle vilja höra deras åsikt.

Calazirya, jag "hör" vad du säger :)

Tja, jag hade inte skaffat hund om den hade fått vara själv en hel arbetsdag. Min högsta önskan just nu (när det gäller mitt eget liv) är att kunna skaffa hund, men jag väljer att vänta. Jag pluggar just nu och den här terminen hade det fungerat utmärkt att ha hund, men jag är relativt snart klar och kommer att börja arbeta och jag skulle inte ha hjärta att lämna hunden ensam hela dagarna.

Kan ju också berätta hur mina föräldrar löst det med deras hund (min distans-hund :) ). Båda mina föräldrar jobbar 100%. Varannan vecka är hunden hos daghusse hela dagarna mån-tors och varannan vecka går en (annan) dagmatte ut med honom mån-tors. Fredagar är min syster alltid ledig från skolan och mamma slutar dessutom tidigt från jobbet. När hunden var valp hade pappa med honom till jobbet.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit