Hund nr 3 i flocken (äldre valp)

Lejonelle

Trådstartare
Hur skulle alla ni kloka bukemänniskor :bow: :bow: tänka kring att introducera en lite äldre valp för sin nya flock på två äldre hundar? De har träffats en gång och allt gick bra.

När valpen är 4-5 månader kommer den att komma på besök några gånger och stanna några dagar upp till en vecka. När den är 6 mån flyttar den in för gott. (Detta hattande beror på mina arbetstider. Jag vill ha valpen hemma så mycket som möjligt men kan inte vara valpledig nu).

Nu vill jag ha lite kloka tankar från er kring hur man lämpligast bygger en harmonisk flock. När kan man lämna dem ensamma tillsammans? Kan man ha dem tillsammans i bilen? (har inte separata burar)? Kan de sova i samma rum? Hur ska man tänka för att det ska bli så bra som möjligt, så fort som möjligt?

De gamla hundarna är snälla, lugna och vana vid andra hundar. Andra gånger de har träffat valpar har det gått väldigt bra och det gick också väldigt bra när de träffade denna valpen för någon vecka sedan.

Sv: Hund nr 3 i flocken (äldre valp)

Grattis till nya hunden :)

Jag får ständigt in nya hundar som kommer och går i min ordinarie flock på 3 hundar. Brukar aldrig vara några som helst problem oavsett ålder och kön. Släpper bara in den nya hunden, mina kan låta lite i början men det händer inget och den nya hunden får vara med som vanligt med mina hundar från
början.
Jag tror att det är bäst att inte göra någon affär av det.

Ang ensamhet så beror det ju på om hunden är tränad att vara ensam från början. Förhoppningsvis har de redan börjat med nu när du får hem den vid 6 mån. Men funkar det med de andra hundarna när du är hemma skulle jag lämna tillsammans med dem.

Jag skulle vilja säga att med dom flesta raser så fungerar det hur bra som helst att bara släppa in den nya hunden (detta förutsätter såklart att alla är normala och sunda hundar..) och köra på som vanligt!

Min ras som har lätt för att slåss tar jag det lite lugnare med, men just när det gäller valpar så är det väldigt mycket enklare. Dels så brukar normala valpar finna sin plats väldigt fort, och dels är det extremt ovanligt att vuxna hundar faktiskt slåss med en valp, det brukar bara bli lite åthutningar för att visa vad som är accepterat och inte av dom äldre.
Vuxna hundar är en helt annan grej, för mig och min flock i alla fall - eftersom dom inte riktigt fungerar som "vanliga" hundar där alla gånger.

Grattis till nya hunden :)

Tack :) Det känns väldigt roligt och spännande, det är länge sedan jag hade valp. Det kanske är därför jag gör det lite "stort", jag menar sist vi var hundvakter åt en kompis valp släppte jag ju valpen bara ihop med mina och hade inga tankar på något annat.

Ang ensamhet så beror det ju på om hunden är tränad att vara ensam från början. Förhoppningsvis har de redan börjat med nu när du får hem den vid 6 mån. Men funkar det med de andra hundarna när du är hemma skulle jag lämna tillsammans med dem.

Den är van att vara ensam med hundsällskap när människofamiljen inte är hemma. Att vara helt ensam utan hundsällskap får vi börja träna från noll men det kommer den inte behöva vara särskilt ofta.

Jag skulle vilja säga att med dom flesta raser så fungerar det hur bra som helst att bara släppa in den nya hunden (detta förutsätter såklart att alla är normala och sunda hundar..) och köra på som vanligt!

Dels så brukar normala valpar finna sin plats väldigt fort, och dels är det extremt ovanligt att vuxna hundar faktiskt slåss med en valp, det brukar bara bli lite åthutningar för att visa vad som är accepterat och inte av dom äldre.

Ja, du har förstås helt rätt och jag ska sluta noja och bara göra som vanligt när det kommer en hund till oss. Båda mina är ju lugna och okomplicerade.

Enda grejen jag blir lite osäker på är hur jag ska göra i bilen, och om mina hundar ska följa med när jag hämtar den första gången.

Enda grejen jag blir lite osäker på är hur jag ska göra i bilen, och om mina hundar ska följa med när jag hämtar den första gången.

Ta med en vän som kan ha valpen i knät eller bredvid sig bak om den är stor, alternativt spänn fast en transportbur på något säte.
Att knöla ihop dem bak direkt skulle jag nog undvika bara för säkerhets skull.
// Jaha, jag läste det som att de skulle med. Antingen gör du som ovan eller lämnar de andra hundarna hemma. Så har jag alltid gjort iaf.

Hur du gör sen beror på hur hundarna reagerar. :) Verkar läget spänt så lämna dem inte ensamma instängda, finner de sig i situationen direkt så kör på.

Tack tack :) Jag har inte bestämt mig om de ska med men jag kommer att ha en medföljare som har valpen i knät i så fall. Knöla in dem alla tre i skuffen efter att bara ha träffats en gång tidigare tycker jag inte låter tryggt :) Men vi åker en del bil i vårt dagliga liv och därför vore det ju bra om de kunde åka tillsammans där bak så fort som möjligt.

Äsch, det löser sig säkert! Skönt att få bolla lite tankar bara, det är så mycket att ta ställning till och jag vill att det ska bli så bra som möjligt. Skönt med förstående buke-kompisar!

Nu är den lille busen hemma på PRAO över helgen. Bilresan gick bra efter lite initialt strul - tänkte han skulle sitta fram i dotterns knä men han klättrade omkring lite för mycket, provade då bak med de andra två men den svarte rynkade på näsan så valpen blev rädd och klättrade fram genom gallret, så det slutade med att dottern körde, jag satt bredvid och valpen låg på golvet vid mina fötter. Då fungerade allt. Hemma har det gått bra. Den normalt så supersnälle kastraten har visat nya talanger och vaktar mig och hindrar valpen från att ta för mycket plats. Inte dum men super-tydlig... Gamle gubben, som brukar kunna vara nog så sur mot valpar, har däremot varit hur snäll som helst. Valpen försöker visa respekt mot alla men kan inte hjälpa att han är liten och ute på sin första resa på egen hand. Så han har lite svårt att riktigt koppla av men det kommer tror jag. Han har varit ute och han äter och uppför sig fint. Nu hoppas jag bara han ska våga kissa ute och att vi ska kunna sova inatt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka