Hund med på ridtur?

C

CeciliaW

Har tränat min kelpietik på tre år att följa med på ridturer, och nu börjar det gå riktigt bra!! Hon och hästen har bekantat sig med varandra under några månader och har inget emot varandra, så idag fick Zynni (som kelpien heter) följa med på en längre ridtur som även inkluderade skritt längs asfaltsväg där man kan möta bilar. Inga problem - vilket är jättekul! Zynni tycker det är roooligt att springa ikapp med Girl (hästen), och håller sig snällt på vår vänstra sida vid kommandot "här". Tränar även in "före" och "bakom" på Zynni för att underlätta ridturerna ännu mer.

Tänkte höra hur ni andra hästintresserade hundägare gör, tar ni med hundarna på ridturer? Berätta gärna!

Sv: Hund med på ridtur?

Loka, min weimaraner är med när jag rider själv på mitt äldre halvblod. Den yngre hästen blir lite stressad och vill gärna jaga hunden :smirk:, så då får hon stanna inne.
Väljer att göra det då jag rider ensam helst eftersom hunden har svårt att hålla reda på hästarna och se vilken jag sitter på, och ibland då det är tajta lägen är det bra om hon hittar rätt direkt.

Hon springer med, håller sig högst 25 meter bort och jag har henne på fritt följ vid vägar osv, dock rider jag då på fel sida av vägen eftersom jag vill ha hunden på utsidan och hon blir förvirrad av att gå på höger sida av hästen.

//E

Våran är ofta med när vi rider i skogen =)

Han tycker det är toppen... Trots att bästa kompisen bor vid stallet så förljer han mer än gärna med oss :)
Vi har väl inte behövt träna så mkt för att ha honom med... Han är lätt att ha lös, håller sig i närheten hela tiden (som de flesta bc's)
Vi har iofs mkt gratis eftersom vi slipper rida på så trafikerade vägar (grusväg med ytterst lite bilar).

lady_vip skrev:
Hon springer med, håller sig högst 25 meter bort och jag har henne på fritt följ vid vägar osv, dock rider jag då på fel sida av vägen eftersom jag vill ha hunden på utsidan och hon blir förvirrad av att gå på höger sida av hästen. //E

Menar du inte att du vill ha henne på insidan? Jag har också Zynni på min vänstra sida (här-kommando, som fritt följ fast något friare), och rider på "fel" sida av vägen när hon är med eftersom jag vill att hon ska gå på insidan.

Utsidan av vägen menar jag, alltså utåt från vägen, dvs hästen får bilmötena..

//E

lady_vip skrev:
Utsidan av vägen menar jag, alltså utåt från vägen, dvs hästen får bilmötena..

//E
Ah, samma sak som jag menar insidan... dåså, då är jag med :D

Jag har en tokig bordercollieblandning (95% border 5% lab)och hon är helt fixerad vid hästarna. Hon kan under inga omständigheter koppla av om hon får följa med ut. Försöker "eya" hästen hela tiden och om jag inte är vaken kan hon försöka "heala" med. Snackade med lite tränare som jobbar med får och jag stötte på flera med samma typ av problem. Helt fixerade vid hästarna men fungerade perfekt på fåren/korna...ingen har kunnat ge tips på hur jag ska få henne lugnare...förhoppningsvis funkar det genom att hon börjar få uppgifter att lösa i samband med att jag tar in och ut pållarna och i övrigt får hon inte göra nåt alls med dom...och så blir hon två år snart så kanske damen dämpar sig lite då. I övrigt är hon mycket lydig med massor av "will to please".

Jakthunden fick vara med då vi bodde i Hälsingland. Han gick snyggt med efter oss och visst, ibland stack han iväg på ett drev (med markägarens ok...han brukade sitta på pass och ville gärna skjuta nåt för vår hund) men sökte genast upp oss när han var "färdig". Här nere i söder är skogarna för små med för mycket vägar och gårdar runt så nu får han inte vara med längre...han är lika glad för det dock:D

Focus har bara varit med på en ridtur. Det gick toppenbra, över förväntan. Jag har honom dock i longerlina. Först för att det är jakt här och sen för att jag inte visste hur han skulle reagera.

Han går hela tiden framför, drar otroligt mycket så han jobbar på bra ;) Sen när jag säger; HIT. Kommer han till min vänstersida.

Det svåra är att hålla koll på lina och ev. trassel, sprallig häst och hund samt håll sig kvar på ryggen. Sen gör min hund lekinviter så fort hästen frustar :o

När jag rider hos min kompis i skogen tar vi oftast med två hundar, tre lösa hästar och sen bagge :)
Det är jätte roligt.
Hästarna springer lös och far runt som yrväder.
Bamse som en häst heter är väldigt klumpig och rammlar oftast.
Hundarna är vallhundar som inte är vana att gå i koppel och lyssnar på vartenda komando du ger dem.
Baggen lyssnar också på komandon och är trevlig.
:)

Min basset tös följer ofta med ut på tur, men jag vågar inte ha henne lös efter vägen.
Jag har enorm bilskräck sen min kompis hund blev överkörd.:cry:

Jag har min hund med ibland. Inga problem med hund och häst men min hund är lite för intresserad av andra hundar, och därför kan det bli problem när det blir möte (han vill gärna gå fram och hälsa vilket inte alla hussar och mattar uppskattar). Skulle inte falla mig in att försöka ha honom i lina under turen, detta verkar livsfarligt. Så jag har godis i fickan och försöker hålla honom intresserad av mig när det kommer hundar. Ett problem är att han lätt hamnar på efterkälken när jag travar eller galopperar, han är inte så stor och dessutom rätt självständig så han blir inte rädd när jag och hästen går i förväg (tyvärr). Om någon har tips så mottages de tacksamt.
/Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 908
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka