Hund i varm bil!

Sv: Hund i varm bil!

Det är stor skillnad på att gå promenad med hunden jämfört med att ha den sittande i en bil...:grin:

Jag tror inte det handlar om GALENskap att lämna hunden i bilen i värmen, snarare Okunskap om hur varm en bil faktiskt blir och hur fort det faktiskt går (trots att bilen placeras i skuggan, fönster öppnas för ventilation och bilen är försedd med tonade rutor.) Många förlitar sig på dessa "superbra" prylar som marknadsförs (exempelvis vädringskrokar och toningsmateriel till bilrutorna), och reflekterar inte över att det bara ger en marginell förbättring för inomhusklimatet i bilen.

Och....jo, allt drag ÄR skadligt, oavsett utomhustemperatur

Lite annat: Med 'inte ens bakluckan öppen räcker', menar de då bakluckan öppen på glänt a la med vädringskrok, eller bakluckan helt öppen? För helt öppen sänker temperaturen rejält, dock är det inget jag skulle lita på i extremhetta.

De menar bakluckan helt öppen. (och +25 grader borde väl ändå räknas som hetta? Skulle inte ens lämna en hund i bilen så även om det bara var 15 grader)

Fast då undrar jag vad det är för bil/hur de mätt?

Nu lämnar jag dem ogärna mer än ytterst korta stunder när det är hetta. Men ta häromdagen, det var enligt termometern i bilen 20 grader. Det var solsken men blåste. När vi åkte iväg så var bilen varm, då den stått stängd i sol. Utanför affären öppnade jag bakluckan helt, inga fönster. Hunden sitter i bur precis innanför bakluckan.

Vinden låg 'åt fel håll' dock, dvs inte direkt in i bilen. Det känns kallt när man kommer ut, pga snålblåsten. Jag går och gör mina ärenden, tar ungefär 30 minuter. Kommer ut, stänger bakluckan och sätter mig i bilen.

Och drar upp värmen i kupen då det var kallt i bilen. Dvs bilen var svalare än när jag stannat den.

Liknande trådar

Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 652
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt? Var in till stan en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 730
Senast: ch791022
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 565
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Idag var vi i stallet, Hugo med som vanligt. (amstaffmix, 4 år). I hagen så fick han en stöt av staketet och spraing iväg, vrålandes...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod