Hund i varm bil!

Sv: Hund i varm bil!

Absolut, man lär ju om man ska kyla göra sig 'av med' den värme som automatiskt blir, så det borde dra mer batteri. Men svårt tro det skulle dra ur batteriet på säg 30 min? Däremot är ju frågan hur bra/dålig kylning det blir ja.

Och även om man kyler, så luften lär ju ut ur kupen med?

Jag handlar alltid med hunden i bilen, har långt till närmaste mataffär helt enkelt och brukar därför handla när jag är påväg hem från nånstans, dvs hunden är alltid med!:)

På sommrarna får man lösa det igenom att dra med hundvakt som får stå utanför och hålla i hunden alternativt bara handla när det är riktigt dåligt/molnigt/regnigt väder med fönstrena nervevade. Har man grindar kan man ju dessutom ha bakluckan uppe.

Till TS
Läskigt med hur många som varje sommar 'glömmer' bort hur fort en bil blir varm! Jag har med fasa väntat på årets första buketrådarna om detta ämne, dem tenderar att pluppa upp varje år:crazy: Men det är bara fortsätta sprida budskapet:)

Jag kan varna för det med att ha bakluckan uppe. När jag gjorde så en gång i tiden var det någon "vänlig" själ som stängt luckan när jag kom tillbaka. Tack och lov var jag inte borta länge och bilen stod i skuggan.

Fast det säger väl inte så mycket. Mina hundar brukar också se väldigt smutsiga och ovårdade ut efter att vi har gått en runda i skogen och är på väg hem etc. De kanske har varit ute och tränat tex.

Hunden var inte smutsig på det viset som att den hade varit ute och haft skoj i vattenhål, åker eller vad man kan tänkas. Den var grundligt ofräsch med riktigt långa klor och filtig i pälsen. Har så pass stor erfarenhet av pälshundar så jag kan skilja på "ren skit" och vad som är frånvaro av skötsel.
Med största sannolikhet så hade inte hunden varit ute på något längre äventyr heller då den hade svårt att gå den lilla biten från bakluckan till framdörren för att få vatten....

Man ska väl inte ha förutfattade meningar om folk men då jag såg ägaren så var inte hon heller så fräsch, men det är ju hennes ensak.

Fast friskluftskrokar gör tyvärr inte mycket, mer än att hunden kan andas lite frisk luft. Bilen blir varm ändå, precis som med rutan nere. Dvs det hjälper litegrann och är absolut bättre än helstängd.

Men för att hålla yttertemperatur krävs att luften i ganska rask takt byts ut i fordonet.

Jag öppnade förr båda bakfönstren, ganska mycket. Även om det blåser lite, så i solgass blir det snabbt varmt i bilen ändå (fungerar bra mindre varma dagar dock). Nu öppnar jag bakluckan helt.

Jag kan varna för det med att ha bakluckan uppe. När jag gjorde så en gång i tiden var det någon "vänlig" själ som stängt luckan när jag kom tillbaka. Tack och lov var jag inte borta länge och bilen stod i skuggan.

Oj, hur får man för sig att göra något dylikt?

Man ringer 114 14, man får hjälp i princip lika snabbt men slipper belasta 112.

Okej. Polisen själv säger ju annars att 112 är för akuta ärenden s.a.s. och 114 14 om man vill anmäla brott o.s.v. En hund i en varm bil är väl en typ av anmälan/tips om brott iofs, men som sagt, det känns ju akut. Men det är klart, kan man få hjälp via 114 14 är det såklart bättre än nödnumret.

Man ringer 114 14, man får hjälp i princip lika snabbt men slipper belasta 112.

Jag hoppas det är så i de flesta fall. Mina erfarenheter säger mig dock andra saker. Första gången jag ringde (inget akut iofs men det visste de ju inte) så fick jag vänta ett tag innan någon svarade. Sen kopplades jag vidare (gick dock ganska fort). Då gällde det en bortsprungen unghund jag och Narmo hittade på promenaden och skulle anmäla. Vi gick ut efter ett tag och hittade då ägarna.

När jag senast ringde så fick jag först vänta i deras kö 11-12 minuter. Jag berättade vad som höll på att hända och de sa att de skulle koppla mig till min lokala polis. Jag fick vänta ytterliggare 5 minuter innan jag kom fram där. Då berättade jag varför jag ringde. De sa att alla var upptagna och eventuellt skulle köra förbi och kolla läget senare.

Jag ringde eftersom det var några slyngelungar ute med en räddningsjolle i en av sjöarna här i Falun. De ror ut till en liten ö där fåglarna häckar, slår sönder ägg och trampar i fåglarnas bon. De hade inga flytvästar heller och hade de trillat i hade de kunnat drunkna. Innan jag ens fick prata med den första telefonisten hade de rott in till stranden och flydde upp i skogen.

Men jag hoppas att de skyndar sig om man berättar om en hund i fara. Dock undrar jag hur man gör med telefontiden som ändå kan ta så pass lång tid som 16-17 minuter :crazy:

Oj, ja det är ju inte bra. Då skulle iaf jag lägga på och ringa 112.

Jag har bara ringt 114 14 två gånger. Båda gångerna har jag kommit fram inom 2 -3 minuter dock, men har kanske haft tur bara.

Rekommenderar friskluftskrokar. Helt suveräna. Då kan de itne komma åt hundarna eller slå igen luckan heller.

Friskluftskrokar ger inte på långa vägar tillräcklig ventilation för att man ska kunna lämna hunden i bilen. Ger ungefär samma effekt som att ha 1-2 rutor nedvevade några cm....

Eller så har jag haft otur ;)

Men det är sant. Hade dom sagt att det skulle ta 10 minuter innan jag ens skulle komma fram till första telefonisten så hade jag också ringt 112 istället och försökt att så snabbt som möjligt fråga vad som kan göras. Hunden kan ju hinna dö på den kvarten det bara tar att komma fram. Sen ska ju polisen ta sig ut till platsen också. Men jag hoppas som sagt att det inte är standard.

Elaka människor finns det tyvärr gott om. Eller också var det någon som ville vara snäll och trodde att jag glömt luckan öppen. Tur att ingenting hände dock.

Jag tycker att vädringskrokarna är suverena, om man vevar ner bakrutorna och sätter i kroken så blir det drag i bilen så luften rör sig,

Har även grindar (om det är varmt så att jag kan öppna bakluckan) och ordentligt tonade rutor som håller borta solskenet.

Jag tycker att vädringskrokarna är suverena, om man vevar ner bakrutorna och sätter i kroken så blir det drag i bilen så luften rör sig,

Har även grindar (om det är varmt så att jag kan öppna bakluckan) och ordentligt tonade rutor som håller borta solskenet.

Har du gått på den marknadsföringsbluffen?

• ingen hund mår bra av att sitta i drag (vilket det blir med nedvevade rutor + vädringskrok), dessutom så hjälper det föga när det är vindstilla ute
  • Tonade rutor hjälper inte mkt mot uppvärmningen i bilen, visst tar det längre tid innan bilen blir varm, men en bil värms upp genom mer än bara rutorna

Det finns en lag som säger att man inte får lämna djur i fordon utan tillsyn om temperaturen i bilen tros kunna överstiga +25 °C (vilket den väldigt snabbt kan göra även en mulen dag).

http://www.skk.se/press/press2005/p050714.htm
Flera av landets hundägare förstår ändå inte faran av att lämna sin hund i en varm bil. Att placera bilen i skugga, ha tonade rutor eller dra ner en eller två fönsterrutor räcker absolut inte. När luften står stilla och värmen stiger över 25 grader hjälper inte ens en öppen baklucka som ventilation för en flåsande hund.

Jag har för mig att man "ska" ringa polisen om man ser att hunden är illa däran och ingen ägare kommer. Man får i alla fall inte slå sönder rutan, utan ska alltså först ringa till polisen (alltså inte 112 utan polisens vanliga "nummer").

Jo det får man om det är uppenbar fara för hundens liv.
En bil blir varm jättefort och det blir mycket varmare i den än utanför.

jag hade nog kraschat rutan och tagit mig in så hundstackarn kom ut.
Hellre en arg ägare än en död hund. Antar att de inte blivit så glada om de kommit ut och hunden legat död i bilen.

På sommrarna får man lösa det igenom att dra med hundvakt som får stå utanför och hålla i hunden alternativt bara handla när det är riktigt dåligt/molnigt/regnigt väder med fönstrena nervevade. Har man grindar kan man ju dessutom ha bakluckan uppe.

Det är ju det smidigaste.
Att ha med någon som kan passa hunden under tiden så den slipper sitta i bilen.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför folk öht har hunden i bilen när de ska handla. Iofs brukar jag sällan ha med min hund, just för att jag tycker att han har det bättre hemma. Ska man snabbt in i mataffären så är det ju iofs en annan grej. Iland lämnar jag hunden i husbilen, men då har man ju luftventiler + takluckor som går att öppna.

Kan verkligen hålla med, tänkvärt att läsa och begrunda senaste HUNDSPORT som hade en special om stulna hundar!!! LÄMNA aldrig hunden obevakad varesig utanför en affär eller på en bilparkering!! Blir mer och mer vanligt med ligor som åker runt och slår in rutor på bilar som har hundar i och plockar med dem! En sådan mardröm är jag helst utan iaf och vågar aldrig riskera att lämna hunden kvar i bilen, om det inte gäller i stallet förstås då:D

Jag skulle heller inte våga lämna 'liten snäll' hund i bilen. Men det är som ingen som ens skulle ha ngn lust att försöka sno varken bil eller hund de senaste åren.. Av någon kooonstig anledning.

Dock, den som gav sig fan på det nu, skulle kunna lossa hundburen, lyfta ut den med hund i, och försöka stjäla bilen. Skulle få lite svårt göra det utan att dra uppmärksamheten till sig, och ännu svårare att starta bilen (som har elektronisk startspärr). Om någon nu mot all förmodan skulle vilja sno min bil då, jag är ganska tveksam, den är knappast direkt het på andrahandsmarknaden.

Sno hunden skulle fungera om de tar loss buren och lyfter ut den med hund i, men samma sak där, svårt utan att dra uppmärksamheten till sig.

Lite annat: Med 'inte ens bakluckan öppen räcker', menar de då bakluckan öppen på glänt a la med vädringskrok, eller bakluckan helt öppen? För helt öppen sänker temperaturen rejält, dock är det inget jag skulle lita på i extremhetta.

Har du gått på den marknadsföringsbluffen?

• ingen hund mår bra av att sitta i drag (vilket det blir med nedvevade rutor + vädringskrok), dessutom så hjälper det föga när det är vindstilla ute
  • Tonade rutor hjälper inte mkt mot uppvärmningen i bilen, visst tar det längre tid innan bilen blir varm, men en bil värms upp genom mer än bara rutorna

Det finns en lag som säger att man inte får lämna djur i fordon utan tillsyn om temperaturen i bilen tros kunna överstiga +25 °C (vilket den väldigt snabbt kan göra även en mulen dag).

http://www.skk.se/press/press2005/p050714.htm
Flera av landets hundägare förstår ändå inte faran av att lämna sin hund i en varm bil. Att placera bilen i skugga, ha tonade rutor eller dra ner en eller två fönsterrutor räcker absolut inte. När luften står stilla och värmen stiger över 25 grader hjälper inte ens en öppen baklucka som ventilation för en flåsande hund.

Det draget som blir när det är varmt ute tror jag knappast är skadligt den lilla stunden.

Tanken för mig med tonade rutor är just att bilen ska ta längre tid på sig att bli varm, precis som du skriver.

Ang, citatet så förstår jag inte riktigt, att ha bakluckan helt öppen med bilen i skuggan, tonade rutor och nervevade fönster är ändå inte tillräckligt :confused: hoppas att det är okej att gå en promenad med hunden när det är varmt ute.

Förstår upprördheten över galna människor som kokar ihjäl sina hundar men jag tycker mer att det handlar om ren galenskap, inte så mycket om ren hundhantering.

Liknande trådar

Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 652
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt? Var in till stan en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 730
Senast: ch791022
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 565
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Idag var vi i stallet, Hugo med som vanligt. (amstaffmix, 4 år). I hagen så fick han en stöt av staketet och spraing iväg, vrålandes...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod