Sv: Hund i varm bil!
Lättare att ordna värme än kyla med bränsle.
PL
Lättare att ordna värme än kyla med bränsle.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det säger väl inte så mycket. Mina hundar brukar också se väldigt smutsiga och ovårdade ut efter att vi har gått en runda i skogen och är på väg hem etc. De kanske har varit ute och tränat tex.
Hunden var inte smutsig på det viset som att den hade varit ute och haft skoj i vattenhål, åker eller vad man kan tänkas. Den var grundligt ofräsch med riktigt långa klor och filtig i pälsen. Har så pass stor erfarenhet av pälshundar så jag kan skilja på "ren skit" och vad som är frånvaro av skötsel.
Med största sannolikhet så hade inte hunden varit ute på något längre äventyr heller då den hade svårt att gå den lilla biten från bakluckan till framdörren för att få vatten....
Man ska väl inte ha förutfattade meningar om folk men då jag såg ägaren så var inte hon heller så fräsch, men det är ju hennes ensak.
Jag kan varna för det med att ha bakluckan uppe. När jag gjorde så en gång i tiden var det någon "vänlig" själ som stängt luckan när jag kom tillbaka. Tack och lov var jag inte borta länge och bilen stod i skuggan.
Man ringer 114 14, man får hjälp i princip lika snabbt men slipper belasta 112.
Man ringer 114 14, man får hjälp i princip lika snabbt men slipper belasta 112.
Rekommenderar friskluftskrokar. Helt suveräna. Då kan de itne komma åt hundarna eller slå igen luckan heller.
Jag tycker att vädringskrokarna är suverena, om man vevar ner bakrutorna och sätter i kroken så blir det drag i bilen så luften rör sig,
Har även grindar (om det är varmt så att jag kan öppna bakluckan) och ordentligt tonade rutor som håller borta solskenet.
Jag har för mig att man "ska" ringa polisen om man ser att hunden är illa däran och ingen ägare kommer. Man får i alla fall inte slå sönder rutan, utan ska alltså först ringa till polisen (alltså inte 112 utan polisens vanliga "nummer").
På sommrarna får man lösa det igenom att dra med hundvakt som får stå utanför och hålla i hunden alternativt bara handla när det är riktigt dåligt/molnigt/regnigt väder med fönstrena nervevade. Har man grindar kan man ju dessutom ha bakluckan uppe.
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför folk öht har hunden i bilen när de ska handla. Iofs brukar jag sällan ha med min hund, just för att jag tycker att han har det bättre hemma. Ska man snabbt in i mataffären så är det ju iofs en annan grej. Iland lämnar jag hunden i husbilen, men då har man ju luftventiler + takluckor som går att öppna.
Har du gått på den marknadsföringsbluffen?
- ingen hund mår bra av att sitta i drag (vilket det blir med nedvevade rutor + vädringskrok), dessutom så hjälper det föga när det är vindstilla ute
- Tonade rutor hjälper inte mkt mot uppvärmningen i bilen, visst tar det längre tid innan bilen blir varm, men en bil värms upp genom mer än bara rutorna
Det finns en lag som säger att man inte får lämna djur i fordon utan tillsyn om temperaturen i bilen tros kunna överstiga +25 °C (vilket den väldigt snabbt kan göra även en mulen dag).
http://www.skk.se/press/press2005/p050714.htm
Flera av landets hundägare förstår ändå inte faran av att lämna sin hund i en varm bil. Att placera bilen i skugga, ha tonade rutor eller dra ner en eller två fönsterrutor räcker absolut inte. När luften står stilla och värmen stiger över 25 grader hjälper inte ens en öppen baklucka som ventilation för en flåsande hund.