Hund i varm bil!

H

Haxa

Har i dag observerat en bil parkerad mitt i solskenet utan någon ruta nere.
Då det var på en varuhusparkering så bad jag dem ropa ut i högtalarna att hunden behövdes omhändertas. Kan tillägga att det var en samojd.
Då ingen kommer och ser till hunden så ber jag dem ropa ut bilens regnummer, vilket de gör.

Först efter minst 40 min så kommer det en dam med sin vuxna dotter(?) och säger åt mig att inte lägga mig i vad andra gör:mad:. Hon var arg som bara den och jag sa att jag står på hundens sida. Det gjorde hon också och hade minsann givet den vatten INNAN de gick in i affären sa hon. Hunden var smutsig och i ovårdat skick såg jag då de äntligen tog ut den.

På samma parkering så står det ytterligare en bil med hund i mitt i solen. Rutorna var nere ca 5 cm och hunden skällde och for runt i bilen. Hunden var helt hysterisk. Eftersom de i första utropet i högtalarna bad ALLA hundägare att se till sina hundar, så kom det en ung kille och flyttar bilen... Ras? Amstaff el liknade.

Kan avsluta med att vi var flera som stod och tittade på samojeden och var på väg att ringa polisen då ägaren just kom.

Sv: Hund i varm bil!

Jag har för mig att man "ska" ringa polisen om man ser att hunden är illa däran och ingen ägare kommer. Man får i alla fall inte slå sönder rutan, utan ska alltså först ringa till polisen (alltså inte 112 utan polisens vanliga "nummer").

Jag tycker mig hört att man har rätt att slå in rutan om hunden är i uppenbar livsfara, dvs. avtuppad och okontaktbar.

Ja, man har rätt att slå in rutan. Jag är hundra på det.

Fan, att folk aldrig lär sig. Hål i huvudet!

Ja, man har rätt att slå in rutan. Jag är hundra på det.

Det som har hänt (som man kan ha i bakhuvudet) är att en del slagit hål i rutan, bara för att upptäcka att bilägaren installerat en dyr klimatanläggning, och att hundarna haft det rätt bra.

Om hundarna däremot uppenbart lider blir det en annan sak, såklart.

Det var vid uppenbart lidande jag menade, alltså.

Jag hade utan tvekan slagit in rutan om hunden hade visat tendenser till mer än att hässja. Höll koll på den hela tiden tills ägarna kom. Som sagt så skulle vi precis ringa polisen.

Jag har för mig att man "ska" ringa polisen om man ser att hunden är illa däran och ingen ägare kommer. Man får i alla fall inte slå sönder rutan, utan ska alltså först ringa till polisen (alltså inte 112 utan polisens vanliga "nummer").

Men visst måste man kunna ringa 112 om man ser en hund i en bil som uppenbarligen är ganska illa däran och det inte finns någon ägare i sikte? Det känns ju som något ganska akut då liksom.

Hunden var smutsig och i ovårdat skick såg jag då de äntligen tog ut den.
Fast det säger väl inte så mycket. Mina hundar brukar också se väldigt smutsiga och ovårdade ut efter att vi har gått en runda i skogen och är på väg hem etc. De kanske har varit ute och tränat tex.

Jag måste faktiskt varna alla för att slå sönder rutor hit och dit. Som Gabbi skriver är det inte alls säkert att hundarna lider då ägarna har en klimatanläggning i bilen. Dessutom är det inte lika roligt om man slår sönder rutan på en BMW och det visade sig att man gjorde fel och blir betalningsskyldig och det kostar 10.000:- plus moms att fixa en ny rutan samt damsuga ut bilen från allt krossat glas.

Snälla, alla, tänk till ett par gånger innan ni tar saken i egna händer!! Bara för att rutorna är stängda innebär det inte att hunden lider.

Håller absolut med! Därför jag oxå skrev
Jag tycker mig hört att man har rätt att slå in rutan om hunden är i uppenbar livsfara, dvs. avtuppad och okontaktbar.
:)

Så här skriver Djurskyddet.

Rädda ett djur med SMS
När du ser en varm hund eller annat djur i en bil, skicka bilens registreringsnummer utan mellanslag som sms till Vägverket 71456. Du får tillbaka sms om bilägarens namn och stad.
Sök antingen namnet på "wap.hitta.se" för att få telefonnummer till ägaren, eller ring nummerupplysningen för att få fram numret.

Vid fara för djurets liv får du bryta dig in i bilen
Om du ser ett djur som är instängt i en bil och du misstänker att det finns fara för djuret får du enligt lagen slå sönder rutan på bilen. Om du väljer att slå sönder rutan själv är det bra om du har ett vittne som kan bekräfta att djuret är i fara. Om du inte anser att det är akut är det bäst att ringa polisen som kan bryta upp dörren på bilen.
Kontakta polisen i vilket fall.

Fast det säger väl inte så mycket. Mina hundar brukar också se väldigt smutsiga och ovårdade ut efter att vi har gått en runda i skogen och är på väg hem etc. De kanske har varit ute och tränat tex.

Jag måste faktiskt varna alla för att slå sönder rutor hit och dit. Som Gabbi skriver är det inte alls säkert att hundarna lider då ägarna har en klimatanläggning i bilen. Dessutom är det inte lika roligt om man slår sönder rutan på en BMW och det visade sig att man gjorde fel och blir betalningsskyldig och det kostar 10.000:- plus moms att fixa en ny rutan samt damsuga ut bilen från allt krossat glas.

Snälla, alla, tänk till ett par gånger innan ni tar saken i egna händer!! Bara för att rutorna är stängda innebär det inte att hunden lider.

Men man slår ju inte in en ruta om inte hunder ser ut att må dåligt. Sånt ser man ju tydligt..

Ang klimatanläggningar. Alla sådana jag stött på som fungerar med motorn avstängd, de hörs utifrån. Behöver inte dåna direkt, men om man lyssnar brukar man höra fläktarna och/eller kylsystemet under huven. Så det kan vara en bra grej att kolla.

Nu är väl de dock ganska ovanliga än. MEN, jag har - mycket fascinerat ska erkännas - konstaterat att vissa bilar tycks hålla kyla snudd på mirakulöst.

Hamnade i dispyt med pappa när vi var och hälsade på farmor på hemmet. Han lämnade hunden i bilen, med rutorna uppe. Det var kanske 15 grader och sol ute, blåste ganska friskt.

Hursom, jag var säker på att hunden skulle bli kokt. I MIN bil hade det blivit iaf halvkokt hund. Men fick inse att efter 1½ h i bilen var luften bra (inte unden/instängd eller ngt), och det var SVALT i bilen. Jag begriper för min värld inte hur det går till, för han hade ingen kylning i¨gång (bilen har en sån dock, som fungerar på avstängd bil med).

Men det fick mig att kolla 'lite extra' vid sol + hund i bil + rutor uppe, och inte direkt anta att det är hundkokning på G därinne.

Och det hade blivit rätt dyrt om någon slagit in rutan (det är en hiskeligt dyr bil) bara för att inse att 'ojdå, det var svalt'. Nu håller jag dock med Grana mfl om att man bara slår in rutan när man är säker på att hunden lider, dvs när det är utom allt tvivel.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför folk öht har hunden i bilen när de ska handla. Iofs brukar jag sällan ha med min hund, just för att jag tycker att han har det bättre hemma. Ska man snabbt in i mataffären så är det ju iofs en annan grej. Iland lämnar jag hunden i husbilen, men då har man ju luftventiler + takluckor som går att öppna.

Har inte själv stött på några klimatanläggningar som fungerar med motorn avstängd, med vettig kyleffekt torde en sån dra ur batteriet bra snabbt.
PL

Jag handlar nästan alltid när jag är påväg hem från något, och ofta är hunden med då. Undantaget är när jag handlar påväg till/från jobbet.

Men har så långt till mataffären att det blir ganska oekonomiskt att åka separat för handla.

Har inte själv stött på några klimatanläggningar som fungerar med motorn avstängd, med vettig kyleffekt torde en sån dra ur batteriet bra snabbt.
PL

Fast de går på bränsle ffa de jag sett, dock vet jag inte om de är hembyggda eller ej (pappas är det inte, men den har jag noll koll på). Hur bra/dålig kyleffekten är vet jag dock inte, ej heller hur mkt batteri de drar. Om jag jämför med min värmare dock, så om jag låter den gå två h, så är batteriet inte påverkat alls, men jag kan hålla kaminvärme i kupen och starta med hyfsat varm (ca 65 grader) motor.

Liknande trådar

Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 652
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt? Var in till stan en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 730
Senast: ch791022
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 565
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Idag var vi i stallet, Hugo med som vanligt. (amstaffmix, 4 år). I hagen så fick han en stöt av staketet och spraing iväg, vrålandes...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod