Hund i tält, hur gör ni?

Nordthor

Trådstartare
Ni som tältar med era hundar, var har ni hunden? I tältet, i absiden, utanför eller har den t.o.m ett eget tält? Och framför allt, vad sover hunden på/i (sovsäck, filt, presenning, liggunderlag, barmark)?

Vill veta allt och hur ni gör under alla årstider! Hoppas att någon känner sig manad att slänga in ett svar.:banana:

Sv: Hund i tält, hur gör ni?

Hitills har han legat på liggunderlagen på eller mellan mina ben utanpå sovsäcken. Nu har jag köpt en hundsovsäck, jag misstänker att den kanske är i minsta laget men har ännu inte testat den.

images

Jag har storleken 35x45 som jag misttänker är lite för liten för min tibbe. Å andra sidan vill man ju inte ha en för stor heller... Den är ofodrak förrutom i botten. Jag föreställer mig att den blir lite varmare för honom när vi pausar och så men har inte testat den.

Jäklar vad häftigt! (Har alltid undrat hur en hundsäck ser ut.) Det verkar som att skydd mot markkylan är det primära. Frågan är om ett vanligt hundtäcke och ett bra liggunderlag hade fungerat?

Förra sommaren var vi i fjällen. Då fungerade pressening + filt i absiden toppen! Vovve sov som ett barn. Nu är det ju lite kallare på nätterna, så frågan är om man ska försöka peta ner honom i en säck ändå?

Senast ändrad:

Har en liten hund så han brukar ligga inne i tältet i min fleecetröja och är det kallt brukar jag kasta ihop lite mer kläder och fodral.

Har hunden i tältet och antingen sover den på oss eller så sover den på liggunderlag och en av hundfiltarna. Är det kallt så har vi alltid fleece fodrat hundtäcke med oss som hunden får ha på sig när den sover och hundfilten är i sig också av fleece. Jag syr mycket eget också och funderar på att sy ihop någon form av sovsäck till den hund vi nu har.

Jag har tältat en gång med mina två. Midsommarafton och mina hundar är inte frusna av sig, så att de skulle sova i/på något slog mig aldrig ;) Jappen sov på min huvudkudde och kelpien nere vid fotändan.

Jag brukar inte tälta men kan inte tänka mig något annat än att hunden skulle ligga i samma tält, förmodligen på mig eller kanske till och med inknölad i min sovsäck. Speciellt om det är kyligt ;)

Och nej, ingen liten hund. Ena väger 20 kg och den andra 35 kg :p

Vi har också en stor hund (men ett litet tält) :p Hittills har han fått sova i förtältet sas. Då får han egen plats på samma gång som han är nära oss, och så slipper man råka peta till honom i sömnen, för då blir han sjuuuukt sur :devil:

Det låter som att vi jobbar efter ungefär samma princip :)

När det kommer till säck så undrar jag om vår hund stannat kvar i en sån? (Och hur man skulle få ner honom i den... :o)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Nota
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka