Absolut! Men var ska jag börja
Det knepigaste jag vet är att sammanfatta mina tankar om ett av mina nördområden på ett rimligt kortfattat men ändå begripligt sätt. Så ursäkta eventuella flaxande tankar! Kan kanske börja med att på engelska så finns ju både herd animals (t.ex. gnuer) och pack animals (som vargar), medan vi på svenska kallar båda för flock. Hundar verkar alltså inte fungera som varken eller, även om man får vara artspecifik oavsett. Men. Hundars evolutionära strategi är att börja följa efter människor och käka våra sopor, sno mat eller till och med få lite mat så småningom. Exakt i vilken ordning saker skedde vet man nog inte riktigt, men jag tror modern forskning tyder på ungefär att vi närmat oss varandra, hundar och människor har alltså en unik historia av co-evolution där jag tror (om det inte är min romantisering) att varken vi eller hundar hade kunnat utvecklas som art på ett lika framgångsrikt sätt utan varandra. Hundar utvecklade där en mängd egenskaper som skiljer dem från vargar, bl.a. förmågan att smälta annan mat som t.ex. stärkelse (och i praktiken bli blandkostare, dvs. precis som människor kan utvinna näring ur både animalier och vegetabilier), och förmågan att göra den här minen
(pga. människor ger en en massa saker man vill ha då).
Att teorierna om strikta hierarkier med alfaindivider och ledarskap baserat på våld och hot om våld är en mänsklig missuppfattning både vad gäller hundar och vad gäller vargar, det vet vi, så jag fortsätter direkt. Där man kunnat observera 'vilt' levande hundar, har man sett att de lever i löst sammansatta sociala grupper. De umgås med varandra men går även iväg t.ex. för att leta eller tigga mat, och de jagar inte heller tillsammans på ett sätt som en flock gör (strategiskt och/eller samarbetande, ibland med olika roller etc.). Ibland jagar de inte tillsammans över huvud taget, utan går undan för att göra det. Ibland vilar de tillsammans, ibland går de iväg. Det ord som ligger närmst till hands för att sammanfatta deras sociala struktur är för mig en familj.
Tillbaka till deras evolutionära strategi: Det ligger närmre till hands för en hund att skaffa mat genom 'foraging' (alltså, att leta/hitta/sno mackor från diskbänkar) än genom att jaga. Jakt är alltså ett sekundärt sätt för hundar att tillgodose sitt mest fundamentala behov. Istället är den inriktad på att hitta mat genom att följa människor. (Ungefär här slutar nog det jag kan minnas att jag läst mig till, och resten är nog mina slutsatser.) Ovanpå det finns ju de olika rasernas och den enskilde individens specifika egenskaper, men jag tror att det övergripande går att säga att människor är en viktigare resurs för hundar än andra hundar, och att det är väldigt få raser, nämligen de som är väldigt nära urhund i sin typ, som rankar närmre mänsklig kontakt relativt lågt på sin priolista. Men att få ingå i människans sociala sammanhang blir ett grundläggande behov för hundar, eftersom hundars överlevnad evolutionärt hänger på människor och sociala band fyller funktionen att säkra vår överlevnad.
Måste iväg så detta får duga. Har inga källor färskt i minnet men kan kolla upp lite om du är mer intresserad.