Hund i het bil

Singoalla

Trådstartare
Som hundägare och nybliven bilägare skulle jag behöva lite hjälp med det här med biltemperatur och att lämna hund. Jag är en vettig tjej som har koll på läget, jag skulle aldrig någonsin lämna honom ensam i en bil som står i solen eller längre än en liten stund. Men alla dessa uppmaningar på FB med femton utropstecken och arga Emojis och ord som "ALDRIG ALDRIG ALDRIG!" skrämmer upp mig.

Förra sommaren stannade jag och tankade, bilen stod i skuggan på macken och jag ville gå in och köpa en glass. Men då kom moralpaniken smygandes. Kan jag verkligen springa in och köpa en glass? :nailbiting: Jag vevade ned rutorna och sen sprang jag. Det tog typ 45 sekunder :p

Så ni kloka med erfarenhet, hjälp en uppskrämd själ. Kan en vettig kvinna få köpa sin glass? Finns det några regler ni brukar gå efter, och vad bör jag tänka på? Har sett att vissa har termometer och telefonnummer synligt i rutan osv. Jag pratar alltså om att kunna göra korta ärenden, inte lämna honom där och syssla med massa annat eller dra fötterna efter mig.
 
Ja, köpa glass är ok. Vi brukade ha en lapp i våra fönster som typ sa krossa rutan om hund far illa, varför vet jag inte då vi aldrig lämnade i bilen, förutom typ köpa glass i skuggan. Men det kändes bättre helt enkelt.

Testa att parkera bilen i solen sitt någon minut och känn vad varmt det blir, på bara en minut.
 
Som hundägare och nybliven bilägare skulle jag behöva lite hjälp med det här med biltemperatur och att lämna hund. Jag är en vettig tjej som har koll på läget, jag skulle aldrig någonsin lämna honom ensam i en bil som står i solen eller längre än en liten stund. Men alla dessa uppmaningar på FB med femton utropstecken och arga Emojis och ord som "ALDRIG ALDRIG ALDRIG!" skrämmer upp mig.

Förra sommaren stannade jag och tankade, bilen stod i skuggan på macken och jag ville gå in och köpa en glass. Men då kom moralpaniken smygandes. Kan jag verkligen springa in och köpa en glass? :nailbiting: Jag vevade ned rutorna och sen sprang jag. Det tog typ 45 sekunder :p

Så ni kloka med erfarenhet, hjälp en uppskrämd själ. Kan en vettig kvinna få köpa sin glass? Finns det några regler ni brukar gå efter, och vad bör jag tänka på? Har sett att vissa har termometer och telefonnummer synligt i rutan osv. Jag pratar alltså om att kunna göra korta ärenden, inte lämna honom där och syssla med massa annat eller dra fötterna efter mig.

Klart du kan gå in och köpa glass om du ställer bilen i skuggan och vevar ner rutorna lite.
Jag brukar lägga en lapp med mitt telefonnummer i bilen för säkerhetsskull, i fall att en fanatiker skulle gå förbi. ;)
 
Jag är hypernojig den här tiden på året!
Var tvungen att handla igår och hann inte lämna henne hemma så jag parkerade i skuggan, satte på ac:n och sprang in! Kommer ut till en iskall bil. Tur hon inte fryser iaf. :p

Men jag tar alltid det säkra före det osäkra.. hellre en glass mindre än en död hund (lite överdrivet men ni fattar). :cry:
 
Klart du kan gå in och köpa glass om du ställer bilen i skuggan och vevar ner rutorna lite.
Jag brukar lägga en lapp med mitt telefonnummer i bilen för säkerhetsskull, i fall att en fanatiker skulle gå förbi. ;)
Smart! Det ska jag göra. Lämnande hundarna en stund för att handla, har termometer i bilen och när jag kom ut igen hade det blivit 0,5 grader varmare. Alltså det var ju inte vidare varmt. Men folk verkar ju krossa rutor utan att tänka efter så jag är livrädd för det. Men med nr synligt skulle väl de flesta ringa först hoppas jag.
 
Jag lämnar alltid lapp i framrutan på bilen med mitt mobilnummer, för att folk ska kunna ringa mig innan de krossar rutor. Imorgon kommer mina hundar sitta i bilen hela dagen, i solsken och väderleksrapporterna talar om sisådär 25-28 grader varmt. Då kommer jag ha rutorna helt nere, bagageluckan helt öppen och ett lakan över framrutan. Allt handlar om hur bra ventilation det blir i bilen, bilen är inte per automatik dålig ;)

Bäst tycker jag är att parkera och sitta kvar i bilen ett tag på olika platser, i olika temperaturer osv. Då lär man sig snabbt hur ens bil fungerar med värme. Det är väldigt olika mellan olika bilar hur snabbt de blir varma, hur mycket det hjälper med lite nedvevade rutor osv.
 
Jag låser buren sätter fast vädringspinne, längden beroende på hur solen står och låser bilen.
Har mörkt tonade rutor och det har aldrig blivit varmt i bagaget.
När jag är och tävlar sitter jag själv i bagaget bredvid buren mellan klasserna eftersom det är svalt och skönt.
 
Det där med chokladkakan har jag faktiskt gjort för att själv få svar på hur varm bilen varit.
Med en XL silvershade som täckte hela bilen och alla fönster helt nedvevade så hade chokladen inte smält det minsta i framsätet trots att bilen stod på en parkering utan skugga en hel dag.
Med det menar jag inte att man ska lämna hundar hur som helst men med silvershade och bra ventilering i bilen så håller sig temperaturen riktigt bra.
Nu var det förvisso en solig vårdag och kanske ca 18 grader i luften så en skitvarm sommardag hade det kanske inte fungerat lika bra. Men den tävlingen var det svalt och skönt för hundarna i bilen hela dagen.
 
Vi har en termometer fastsatt på hundburen väl synlig.

Personligen tycker jag väl också att det är lite väl moralpanik över att lämna hunden i bilen på sommaren, men eftersom det alltid är några idioter varje sommar som helt verkar sakna sund förnuft så kanske det har en mening.
 
Jag har också mobilnumret i framrutan.

Och så har jag chokladkakeregeln: Skulle jag lämna en öppnad chokladkaka inne i bilen (medan jag skyndar in någonstans och gör ett ärende)?

Om svaret är nej, så lämnar jag inte hundarna heller ;)
Men choklad smälter ju så snabbt! :p

Jag tänkte lite på den där regeln idag när jag hade köpt choklad. Jag var noga med att ta ut chokladen ur bilen och ha den i skuggan utanför. Hundarna var inne i bilen och var mycket nöjda, jag med när jag satt med dem för den delen. Å andra sidan kanske inte varken jag eller mina damer är representativa för hur andra människor och hundar brukar vara :angel:
 
Jag trodde nästan någon redan skulle ha postat denna:
18622115_10207140550190838_1566032017088877377_n.jpg
 
Tycker det är lite oklar om jag ska vara ärlig. När? Var? Hur då? Menar de att om man parkerar 8.30 och det då är 14 grader kommer det om temperaturen stigit till 22 grader klockan 13.30 vara 85 grader i bilen?
Googlade lite och det verkar vara ungefär som jag beskrev ovan. Ingen vettig människa bör såklart lämna sin hund flera timmar (eller ens en enda) utan uppsikt under en varm dag.
 
Tycker det är lite oklar om jag ska vara ärlig. När? Var? Hur då? Menar de att om man parkerar 8.30 och det då är 14 grader kommer det om temperaturen stigit till 22 grader klockan 13.30 vara 85 grader i bilen?
Vad är det som är oklart? Det står ju klockslag och vilken temperatur ute vid det tillfället, samt hur bilen är parkerad och temperaturen i bilen vid just det tillfället, kontra yttertempen. Det ger ju bara en fingervisning, bästa är att komplettera med en termometer i bilen för att få reda på sanningen.
 
Folk är helt galna när det gäller hundar i bil (vilket egentligen är väldigt bra), jag har själv blivit utskälld en dag när det inte ens var varmt. Men tonade rutor hjälper mot den typen av folk iaf. Samma för min vän som blivit uppringd av polisen i typ mars när folk passerat hennes bil med (sovande) hund i, men hon har också tonat rutorna nu.

Själv öppnar jag alltid när det är över 17-18 grader och sol, helst hela bakluckan öppen och med nervevade rutor.
 
Vad är det som är oklart? Det står ju klockslag och vilken temperatur ute vid det tillfället, samt hur bilen är parkerad och temperaturen i bilen vid just det tillfället, kontra yttertempen. Det ger ju bara en fingervisning, bästa är att komplettera med en termometer i bilen för att få reda på sanningen.
Tack för svaret, som jag skrev ovan har jag dock redan hittat det själv. Jag tolkade det först som att om man lämnar hunden kl 12.00 och det är sol och 23 grader ute kommer det vara 62 grader i bilen. Antagligen för att det är helt otänkbart för mig att lämna hunden ensam i en bil i 3½ timme en varm dag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag undrar var ni tycker gränsen går för ingripande när man lämnar en hund i en bil i värmen. Hur lång tid skall ha förflutit, spelar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 314
Senast: Mrs LunaTanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp