Hund i bur.

Hund i bur – vad gäller?
Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

Från skk
Tack för info, jag var helt övertygad om att man fick det -kortare stunder. :)

Jobbar på hunddagis och vi måste också montera av dörrar på burar (som hundarna nyttjar som kojor). Det räcker inte ens att ställa upp dörrarna med t ex spännband. Detta enligt länsstyrelsen.
Vad en enskild länstyrelse säger är inte samma sak som att det är lag. Men er länstyrelse menar alltså att har man en mjuk bur uppställd som sovplats måste man klippa sönder den så att den inte går att använda?

Senast ändrad:
Ja. Glasklart som sagt. Inget att tolka överhuvudtaget.
Fast nu var det ju inte huruvida man får förvara hund i bur som diskuterades. Att ha en bur med uppspänd dörr som hunden ligger i är inte mer burförvaring än att ha dörren bortmonterad. Och menar man att den citerade texten säger att dörren måste monteras bort enligt lag då är det inte jag som tolkar in saker.

Ja. Glasklart som sagt. Inget att tolka överhuvudtaget.
Kan väl diskuteras vad som avses med "förvara".
Om hunden kan gå fritt i rummet och själv välja om den är i buren eller inte, "förvaras" den då när den är där inne?
(Kanske finns praxis/prejudikat som förtydligar (?), men bara av infotexten tycker jag inte att det är helt glasklart)

Jasså? När jag hade kontroll inför mitt §16-tillstånd (yrkesmässig hållning av >10 hundar) så var han väldigt tydlig med att stängningsbar bur öht inte fick förekomma.
De länstyrelse jag har haft kontakt med är tydliga med att dörren inte ska kunna stängas, alltså åka igen av misstag, men att det inte krävs att man förstör sin bur. Men det verkar vara olika bud beroende på vem man frågar (många som mejlat Ls när frågan varit uppe i diskussioner).

Enligt SKK:
1549369559660.webp

Kan väl diskuteras vad som avses med "förvara".
Om hunden kan gå fritt i rummet och själv välja om den är i buren eller inte, "förvaras" den då när den är där inne?
(Kanske finns praxis/prejudikat som förtydligar (?), men bara av infotexten tycker jag inte att det är helt glasklart)
Om det vore att förvara så spelar det ju ingen roll om det är en dörr på buren eller inte, då bör det ju vara förbjudet med uppställd bur - punkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka