Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för info, jag var helt övertygad om att man fick det -kortare stunder.Hund i bur – vad gäller?
Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.
Från skk
Tack för info, jag var helt övertygad om att man fick det -kortare stunder.
Du får inte ens ha en bur med dörr monterad stående.Till och med korta stunder? Det var jag inte medveten om, men nu är det många år sen vi hade valp sist.
Därom tvista dock de lärde.Du får inte ens ha en bur med dörr monterad stående.
Jasså? När jag hade kontroll inför mitt §16-tillstånd (yrkesmässig hållning av >10 hundar) så var han väldigt tydlig med att stängningsbar bur öht inte fick förekomma.Därom tvista dock de lärde.
Därom tvista dock de lärde.
Nej det är glasklart i lagen. https://www2.jordbruksverket.se/download/18.7f64c0b5150cc5875dcbb105/1446627262283/jo11_2v4.pdfDärom tvista dock de lärde.
Vilken sida och vilket stycke? Det står inget där det står om burförvaring.Nej det är glasklart i lagen. https://www2.jordbruksverket.se/download/18.7f64c0b5150cc5875dcbb105/1446627262283/jo11_2v4.pdf
Vad en enskild länstyrelse säger är inte samma sak som att det är lag. Men er länstyrelse menar alltså att har man en mjuk bur uppställd som sovplats måste man klippa sönder den så att den inte går att använda?Jobbar på hunddagis och vi måste också montera av dörrar på burar (som hundarna nyttjar som kojor). Det räcker inte ens att ställa upp dörrarna med t ex spännband. Detta enligt länsstyrelsen.
Det gör det. Sidan 5Vilken sida och vilket stycke? Det står inget där det står om burförvaring.
Du menar under regler, där står bara: "Hundar får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och transport)."Det gör det. Sidan 5
Ja. Glasklart som sagt. Inget att tolka överhuvudtaget.Du menar under regler, där står bara: "Hundar får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och transport)."
Fast nu var det ju inte huruvida man får förvara hund i bur som diskuterades. Att ha en bur med uppspänd dörr som hunden ligger i är inte mer burförvaring än att ha dörren bortmonterad. Och menar man att den citerade texten säger att dörren måste monteras bort enligt lag då är det inte jag som tolkar in saker.Ja. Glasklart som sagt. Inget att tolka överhuvudtaget.
Kan väl diskuteras vad som avses med "förvara".Ja. Glasklart som sagt. Inget att tolka överhuvudtaget.
De länstyrelse jag har haft kontakt med är tydliga med att dörren inte ska kunna stängas, alltså åka igen av misstag, men att det inte krävs att man förstör sin bur. Men det verkar vara olika bud beroende på vem man frågar (många som mejlat Ls när frågan varit uppe i diskussioner).Jasså? När jag hade kontroll inför mitt §16-tillstånd (yrkesmässig hållning av >10 hundar) så var han väldigt tydlig med att stängningsbar bur öht inte fick förekomma.
Om det vore att förvara så spelar det ju ingen roll om det är en dörr på buren eller inte, då bör det ju vara förbjudet med uppställd bur - punkt.Kan väl diskuteras vad som avses med "förvara".
Om hunden kan gå fritt i rummet och själv välja om den är i buren eller inte, "förvaras" den då när den är där inne?
(Kanske finns praxis/prejudikat som förtydligar (?), men bara av infotexten tycker jag inte att det är helt glasklart)
Om man tolkar Skk som lag.Enligt SKK:
Visa bifogad fil 24942
Jo om dörren är spärrad i öppet läge med tex en ståltråd eller liknande.Du får inte ens ha en bur med dörr monterad stående.