Hund i bur

Sv: Hund i bur

Prejudikat eller ej men i vart fall vid ett tillfälle har följande hänt:
Hundägare som håller på att bygga om får besök av länsstyrelsens inspektörer som konstaterar att 2 mindre hundar sitter i bur. Ägaren upplyses om att det är olagligt och förklarar då att det beror dels på att det just då fanns oskyddad el i bostaden pga renoveringsarbetena samt att hundarna tränades inför utställning. Hundarna togs trots förklaringen omhand eftersom all burförvaraing utöver det som citerats i tidigare inlägg är olagligt. Åtal har väckts men har ännu inte behandlats i rätten. Så jag tror inte du behöver vara tveksam...

Sen kan jag personligen tycka att det är :devil: men det är oväsentligt vad jag tycker. Sen är det upp till var och en hur den gör.

Mycket svårt att tro på det där faktiskt. Ett omhändertagande görs inte bara sådär.

Med tanke på djurskyddsinspektörarenas ständiga ynkande om att att de är så dränkta i arbeten att de inte hinner med, borde det finnas betydligt allvarligare "burärenden" att lägga fokus på än något som antagligen inte kommer leda någon vart för att det tar ut sig mot en annan lag.

Ynkande? :crazy: Att de är rejält underbemannade är ett faktum och ett stort problem.
Har det kommit in en anmälan så ska de åka ut.

Tolkade lite som att din hund enbart bor i hallen, eller ska han bara få vara i hallen när han är ensam..?

Han bor i hela huset utom sovrummet ;) Men på nätterna får han begränsad yta just för han ska sova och inte leka och jaga katten.
Han är inte ensam hemma något just nu, troligen blir det bara hallen när han är ensam hemma så länge han är liten. Vi får se vad som är bäst med ensamhetsträningen, är bur bättre för honom så får han ha det så då. Jag tycker inte att han ska anpassa sig efter oss, vi får anpassa oss efter honom, det som fungerar bäst för honom ska han få ha det så.

Den lille sitter i bur i bilen. Brukar ta med mig buren in när vi inte åker bil. Då går han gärna in och lägger sig i den, har den öppen då såklart.

Den store sitter aldrig i bur, har säkerhetssele i bilen. Dock finns planer på en rejäl bilbur där båda får plats.

Nej, har inte bur till min hund.
Den dag vi skaffar bil kommer jag dock köpa en dit.

När han var liten sov han i komposthage, men inte nu. Är han ensam så har han tillgång till nästan hela lägenheten.

*KL*
Leia sitter i bur i bilen och när vi ensamhetstränar. Är hon i buren (som är STOR, skaffades till en mastiff och hon är en cairnterrier) så ligger hon och vilar oavsett om jag går runt hemma eller går ut en stund. Är hon lös i lägenheten så springer hon omkring och jagar upp sig. Målet är naturligtvis att hon skall kunna vara ensam utanför buren också men just nu är det vad som funkar. För övrigt är hon ensam ytterst sällan, kanske i snitt en timme i veckan.

Ynkande? :crazy: Att de är rejält underbemannade är ett faktum och ett stort problem. Har det kommit in en anmälan så ska de åka ut.

Jag är fullt medveten om att de är underbemannade och för mig är det ett smärre under att inte organisationen har brakat ihop fullständigt vid dethär laget och samtlig personal är sjukskrivna för utbrändhet.

"Ynkande" användes slarvigt av mig för att förstärka min stora misstro till att en så hårt belastad instans, skulle 1) göra den typen av ingripande 2) driva en rättslig process på så lösa grunder. Speciellt om, baserat på den information som lades fram, det bara resulterar i att hundägaren kan bevisa att det finns öppna elkällor som hundarna riskerar att skada sig på vilket visar på att hundägaren har tagit ansvar för sitt djurägarskap vilket då faller på inspektörerna att bevisa att det skulle vara mer allvarligt att hundarna sitter i bur än att de är lösa och riskerar att få en stöt.

Jag är i grund och botten grymt tacksam för dessa inspektörers existens och arbete. Senaste stora omhändertagandet som min sambo assisterade vid, bara lukten som satt i hans jobbkläder när han tog hem dem för tvätt, fick mig att vilja spy och jag är inte lättpåverkad. Sambon, veterinären och inspektören hade varit inne i huset där djuren hölls i sommarvärmen i 5 timmar innan samtliga hundar och katter var ihopsamlade och satt i transport mot djurhärbärge. Att det finns folk som orkar gå till jobbet varje dag och se sådan misär och dessutom gör det utan att tillfoga skada på alla dessa idioter som behandlar djur så oerhört illa, är i min värld högst beundransvärt. :bow:

Ja, jag har trovärdig källa. Det gäller inte mig personligen men en bekant och jag följer med intresse hur det kommer att utveckla sig. Rent generellt vill jag inte ge mer än så här för närvarande eftersom ärendet inte är avgjort i rättsliga instanser. Jag vill inte hänga ut någon. Däremot rekommenderar jag de som är frågande att läsa senaste numret av hundsport där det finns lite fler exempel som dock inte är relaterade till det jag hänvisade till.

Jag ar oerhort glad att jag har bur tranat min tjej fran borjan. Och att det ar fullt lagligt dar jag bor;)
Orsaken att jag gjorde det var att min son's dobie/lab mix dels har 'separation anxiety' och ar jatte angslig om hon lamnas ensam ute i huset. Att stanga in henne i mindre rum funkar tyvarr inte (hon totalforstorde ett badrum hos mig pa 3 timmar) daremot gar det bra att lamna henne i hennes bur. Pa grund av hennes 'separation anxiety' kan hon inte heller sova utanfor sovrummet och brukade smyga upp i sangen nar sonen med fru hade somnat ...anda tills en natt nar min svardotter vaknade av att hon hade lagt ett ben over hunden som morrade och nafsade efter henne. Numera sover hon i sin bur och alla sover gott och mar bra.

Min rottis ar hos sonen nu nar jag ar borta och med tva dominanta tikar ar det tur att de bada ar burtranade ...det finns tillfallen nar de maste delas for deras egen safety och det basta for dem (sarskilt sonens hund) ar att de kan se varandra.

Tycker att du verkar vara en jättevettig hundägare. Jag förstår inte varför en del reagerar så starkt på att du har lill-vovven sovandes i en bur en stund ibland.

Jag känner massor med duktiga hundägare som använder bur då och då. Nu håller jag på med agility och där använder i stort sett alla bur vid tävlingarna. Det är ju väldigt smart att vänja hunden vid att koppla av i buren innan man ger sig ut på tävlingar så att det inte kommer som en chock för hunden när det är dags att vila i sin bur på en lång tävlingsdag.

Jag känner massor med duktiga hundägare som använder bur då och då. Nu håller jag på med agility och där använder i stort sett alla bur vid tävlingarna. Det är ju väldigt smart att vänja hunden vid att koppla av i buren innan man ger sig ut på tävlingar så att det inte kommer som en chock för hunden när det är dags att vila i sin bur på en lång tävlingsdag.
Fast i samband med tävlingar o träning inför tävling är det ju tillåtet att använda bur.

*KL*

Har bur i bilen men inte annars. Har vid försök att se om det var buren eller bilen hunden inte tyckte om kånkat in buren och haft inne några dagar, men annars har han aldrig suttit i bur annat än i bilen. Eller suttit, han ligger mest och kan inte riktigt sitta ordentligt i den, eller stå. TROTS att buren är många ggr större än minimimått (förutom på höjden)

Har ingen eg åsikt ang hund i bur i övrigt. Däremot har det en period här förr förekommit hund bunden inomhus när han var ensam. Hittade ingen bur som var stor nog, hade jag det hade jag LÄTT mycket hellre haft honom i bur samma period. (Ja jag vet det är förbjudet ha dem bundna så, och jag gillade det INTE iom skaderisken, men där och då var det helt enkelt det bästa för hunden)

Fast i samband med tävlingar o träning inför tävling är det ju tillåtet att använda bur.

Samtidigt är det så uppenbart att det har lobbats för detta. Djuren förstår inte skillnad på om de är i bur två timmar för att de ska på utställning eller om de är i bur två timmar för att matte renoverar ett eluttag.
Djurskyddslagen vad gäller fisk är lika vriden. Alla fiskar ska ha ett akvarium på 40 liter, tills några zooaffärsägare började ivra för att just Betta splendens skulle få bo på en liter. Då undantogs just DEN arten från 40 liter, trots att det är en smula diskutabelt med en liter + att det finns 50 bettaarter till som också i teorin skulle kunna leva i en mjölkförpackning.
Den som skriker högst får rätt helt enkelt, och uppenbarligen har ingen skrikit tillräckligt högt ang. burförvaring i hemmet än.

Tycker att du verkar vara en jättevettig hundägare. Jag förstår inte varför en del reagerar så starkt på att du har lill-vovven sovandes i en bur en stund ibland.

Tack :love:
Kallas nog sunt förnuft :D Valpen är vår första hund också men det gäller ju att vara öppen för tips och råd och våga testa sig fram.

*kl*
Buren verkar vara en het potatis ibland. Är nog mycket som ligger i Gabbis uttalande. Det gäller att man sätter hårt mot hårt. Djuren ska ha rätt att må bra. Jag hoppas att lagen ang bur kan ändras lite så man ser till individen. I t.ex Migos fall där det sitter BC i bur hela dagarna o rastas en gång om dagen är ju ett solklart fall där hunden inte mår bra. Då är det ju rätt att se till att det blir ändring. Men en hund som klättrar på väggarna när den är ensam hemma men sover i buren om man skickar in den i buren oavsett om man är ensam eller inte ska man ju få lov att använda buren endast när hunden blir ensam hemma eller definiera tidsgräns lite annorlunda.

Vad räknas som bur? Kompostgaller som görs om till liten hage (säg samma storlek som bur fast utan tak, räknas det då som en bur?

Ligger nog mycket i det.

Reglerna är ologiska ang hundgård med. Jag får stänga in hunden i ett rum med hjälp av en hundgrind och ha den där i X h när jag är borta. Men jag får inte stänga in samma hund på samma yta i en hundgård ens 20 minuter. För är det en hundgård är ytan helt plötsligt för liten. Men jag kan stänga in hunden i den ännu mindre hallen när jag är borta, men fortfarande inte ens 2 minuter i den fyra ggr så stora hundgården. Logiken?

Okej då förstår jag hur du menade :laugh:
Ja jag förstår inte heller hur det hela skulle kunna gå till med tanke på att det krävs ganska rejäla brister för att polisen ska ingripa och omedelbart omhänderta djur.

Ligger nog mycket i det.

Reglerna är ologiska ang hundgård med. Jag får stänga in hunden i ett rum med hjälp av en hundgrind och ha den där i X h när jag är borta. Men jag får inte stänga in samma hund på samma yta i en hundgård ens 20 minuter. För är det en hundgård är ytan helt plötsligt för liten. Men jag kan stänga in hunden i den ännu mindre hallen när jag är borta, men fortfarande inte ens 2 minuter i den fyra ggr så stora hundgården. Logiken?

:bow:

Helt sjukt...

När min nuvarande hund var valp blev jag tvungen att ha han i bur hemma till och från, jag hade aldrig överlevt valptiden annars då han var en riktigt terrorist! Det var bara korta stunder så att jag skulle hinna hämta andan. :D
Nu har jag aldrig bur då det inte behövs. Han ligger lydigt där han ska ändå.

Mina hundar sitter enbart i bur i bilen.
När jag har haft valpar så har jag snarare stängslat bort farliga saker än stängslat in hundarna. Men jag testade faktiskt burträning med min tibbe när det visade sig att han hade extrema problem med att vara ensam. Det var helt enkelt värt ett par försök när man var så desperata som vi var.
Jag var väl medveten om vad lagen säger, men att hitta ett hem till en hund som inte ens kan lämnas 10 minuter ensam är inte lätt så vi grep efter halmstrån.
Det fungerade dock inte trots att vi gjorde det efter alla konstens regler.

När jag har haft valpar så har jag snarare stängslat bort farliga saker än stängslat in hundarna.

Nu har jag ju visserligen aldrig haft valp men så skulle jag också göra. Förstår inte varför det skulle vara bur eller fri tillgång till allt, finns det inga mellanting? Att begränsa ytan för hunden går att göra utan att stänga in den i en bur.

Men sedan kan man ju ha en öppen bur som liggplats, där känner jag att det bara är bra om den känner sig trygg inför bilåkning eller eventuella utställningar och liknande.

Jag enbart min hund i bur när han är i bilen. Dels när vi åker bil såklart, men även några timmar i samband med jakt (när man t ex jagar med flera hundar en dag, fast inte samtidigt) och vid en del andra tillfällen. Jag vet att det inte är helt lagligt, men hur ska man göra?
Han trivs bra där och ligger mest och sover. Självklart måste man se till att hunden har vatten och att det inte blir för varmt/kallt i bilen. Det händer kanske en gång i veckan.

Offtopic:
Innan jag tog över honom så sov han i sin bur inomhus, eftersom att dåvarande ägarens ena tik inte lät honom vara ifred (anledningen till omplaceringen), så när jag lånade hem honom på prov en helg (tog över honom från en bekant) fick jag rådet av ägaren att han skulle sova i sin bur, eftersom han kände sig trygg där. Helt novis på hundar, som jag var, så försökte jag ju såklart få in honom i buren som jag hade ställt i mitt sovrum, när jag skulle gå och lägga mig, men när jag till slut lyckades så var han väldigt stressad och gnällde hela tiden.

Det var ju bara några timmar sedan jag hade hämtat honom, så jag hade ju ingen aning om hur han skulle reagera i ett nytt hem... Pinka inne, hoppa upp i sängen, tugga sönder saker och liknande, men jag insåg att detta går inte... Skit samma, jag stänger sovrumsdörren så han åtminstone inte kommer ut i resten av huset när jag inte har koll på honom, och släpper ut honom ur buren, sen får det bära eller brista.

Han blev jätteglad, kom och slickade mig i ansiktet en gång, sen gick han och la sig och var helt lugn. När jag vaknade på morronen hade han inte gjort ett dugg! Inte rört nåt, inte varit i sängen, inte pinkat inne. När jag berättade det för ägaren trodde han mig knappt. Sen den dagen har jag inte haft buren inne över huvud taget :-)

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 186
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar