Hund i bur

Sv: Hund i bur

Har ni er i bur, hur ofta och varför?

Jag har mina i bur på utställningar, ibland när vi åker bil och så har det hänt någon gång när jag städat. Igår tex, då hade ett glas gått sönder. Då fick de vackert ligga i buren tills jag städat färdigt.
Sedan sover gamlingen ofta i buren hela nätterna, inte för att hon är instängd utan för att hon trivs i den. Det är hennes lilla koja.
Unghunden äter sin mat i buren och får ibland ligga i den och tugga ben, bara för att vänja sig vid den och tycka att den är trevlig. Jag tycker det är bra om hon kan gilla den.

...och den citerade texten kom från jordbruksverkets sida - den länken försvann mellan trådarna. Det är alltså inte jag som tolkat vad som gäller utan jag citerade det jordbruksverket sagt

...
Innan den nya lagen trädde i kraft fälles ett par personer för att ha förvarat sina hundar i burar många timmar i sträck.
Den nya lagen har dock mej veteligen aldrig fått några prejudicerande domar och jag är tveksam till hur utfallet skulle bli om man tex. för att skydda sin valp har den i en bur någon timma/dag då man inte kan ha 100% kontroll.

/Swat

Prejudikat eller ej men i vart fall vid ett tillfälle har följande hänt:
Hundägare som håller på att bygga om får besök av länsstyrelsens inspektörer som konstaterar att 2 mindre hundar sitter i bur. Ägaren upplyses om att det är olagligt och förklarar då att det beror dels på att det just då fanns oskyddad el i bostaden pga renoveringsarbetena samt att hundarna tränades inför utställning. Hundarna togs trots förklaringen omhand eftersom all burförvaraing utöver det som citerats i tidigare inlägg är olagligt. Åtal har väckts men har ännu inte behandlats i rätten. Så jag tror inte du behöver vara tveksam...

Sen kan jag personligen tycka att det är :devil: men det är oväsentligt vad jag tycker. Sen är det upp till var och en hur den gör.

Har du verkligen en trovärdig källa till det där? Det krävs mycket om och men för att djur ska beslagtas, och att bara ha dem i bur när det råkar dyka upp inspektörer är definitivt inte nog.

Så du tycker att en valp ska få ströva fritt och gnaga och sätta i sig både det ena och det andra obevakat i hemmet vilket antagligen skulle sluta i akut veterinärbesök än att få sova lugnt i bur en timme? Jadu, det tycker jag är ":devil:". Allt är inte svart och vitt.

Jag började inte heller använda bur förrän hon var 8-9 månader, då insåg jag i ensamhetsträningen att det inte var nån jäkla dussinvalp jag hade skaffat mig. Och jag kan tillägga (som cilla och andra vet här inne;)) att min hunds alla syskon är exakt likadana som min hund, så jag vet i tusan om jag hade kunnat göra så mycket annorlunda.

:D I engelskan används ofta uttrycket velcro-dogs om weimarna och det verkar inte finnas någon weim-ägare som inte har större eller mindre problem med att lämna sina grå galenpannor ensamma hemma.

Själv har jag kommit så långt att om jag har lyckats banta ner det till "bara" 5 kompostgaller och i kombination med lite klurigt monterade krokar så kan jag förvandla hallen till ett weimiz-säkert fort som inbjuder till lugn och trygghet och hemmet är intakt när jag kommer tillbaka. Nu väntar jag bara på dagen han räknar ut att han med lätthet hoppar över gallren och jag hittar honom nergosad i sängen under täcket vid hemkomst med ett slaktat gosedjur som sällskap :angel: :devil:

TS lag är lag men samtidigt om 30 minuter buranvändande innebär att din valp inte skadar sig, blir en trygg och trevlig individ - tja, jag vet vilket alternativ jag hade valt.

Jag har betydligt fler åsikter om hur burar används på utställningar än jag har på att någon använder det i hemmets lugna trygga vrå för att hunden ska må bra. Jag förstår vad lagen vill förhindra men den är som många andra lagar inom djurskyddet, klen och tandlös.

Nu har inte vi fått hem vår hund än men jag svarar ändå.
Hon är van vid att sitta i bur hos uppfödaren, vi kommer ha buren hemma så att hon kan lägga sig där om hon vill. Sålänge hon har intresse av buren så kommer den stå öppen hemma.
Annars har vi bur i bilen.

Nu har inte vi fått hem vår hund än men jag svarar ändå.
Hon är van vid att sitta i bur hos uppfödaren, vi kommer ha buren hemma så att hon kan lägga sig där om hon vill. Sålänge hon har intresse av buren så kommer den stå öppen hemma.
Annars har vi bur i bilen.
Lite OT, men varför köpa valp av en som bryter mot djurskyddslagarna?

Nu har jag inte nämnt någonting om hur hunden har suttit i bur så det kanske var en förhastad slutsats?

Fast du skriver "Hon är van vid att sitta i bur hos uppfödaren" i detta inlägg och i ett annat inlägg berättar du att uppfödaren inte berättat vilka konsekvenser som kommer av att valpen inte varit/är(?) försäkrad...

Är det bara för oss som läser dina inlägg som ALLA varningflaggor viftar för fullt??

/Swat

Prejudikat eller ej men i vart fall vid ett tillfälle har följande hänt:
Hundägare som håller på att bygga om får besök av länsstyrelsens inspektörer som konstaterar att 2 mindre hundar sitter i bur. Ägaren upplyses om att det är olagligt och förklarar då att det beror dels på att det just då fanns oskyddad el i bostaden pga renoveringsarbetena samt att hundarna tränades inför utställning. Hundarna togs trots förklaringen omhand eftersom all burförvaraing utöver det som citerats i tidigare inlägg är olagligt. Åtal har väckts men har ännu inte behandlats i rätten.

Med tanke på djurskyddsinspektörarenas ständiga ynkande om att att de är så dränkta i arbeten att de inte hinner med, borde det finnas betydligt allvarligare "burärenden" att lägga fokus på än något som antagligen inte kommer leda någon vart för att det tar ut sig mot en annan lag. Antingen saknas det massor av relevant fakta som gemensamt leder upp till ett omhändertagande eller så finns det högst personliga skäl till att driva en sådan sak.

Min sambo är polis och har varit med på flera av de uppmärksammande omhändertagandena som har gjort här nere i södern de senaste åren. Jag har svårt att se att när han, andra poliser tillsammans med djurskyddsinspektörer, tvingas lämna djur kvar hos ägaren, där djuren vandrar i sin egen avföring och ser allmänt jäkla risiga ut pga att lagen inte ger dem möjlighet att omhänderta dem. Så kan en annan inspektör svepa in i ett helt annat ärende och omhänderta två hundar som enbart skyddas från elstötar och burtränas.

I de ärendena som jag känner till och har sett bilder ifrån (när förundersökningen har blivit offentlig), där är det minsta problemet och lagöverträdelsen att hundarna har suttit i bur. Där har man inte kunnat omhänderta samtliga hundar pga hur lagarna ser ut. Det hade varit lite intressant att se hela historiken på ärendet som du hänvisar till. Finns det något offentligt att tillgå?

Jag är inte orolig. Men så har jag lite mer information än vad ni har kunnat läsa här på buke.
Och detta är verkligen helt OT.

*kl*

Tycker somnågon skrev här innan att lagen skulle ge en tidsbegränsning för hund i bur.

Hos min mor har vi 3 stora burar som hundarna ligger i när vi åker o handlar mm. Där ligger de säkert, stilla och sover. Har vi dem lösa kan någon bita av en sladd o kanske få ström i sig, eller så står Malte o skäller hela tiden vid fönstret/försöker öppna dörrar mm.
Jag har även en bur i bilen till min hund :)

KL

Bur i bilen för den lilla, han bara studsar omkring annars, stora damen sitter i främre passagerarsätet, oavsett om det är någon person där el ej:D

Hade bur till en hund hemma ett tag när vi inte var hemma, hon gjorde alla otyg man kan hitta på, men jag tyckte så synd om henne så jag omplacerade henne till världens bästa "fosterfamilj":D

Tidsbegränsning fanns i förra lagen, ungefär:
"Inte regelbundet o inte ofta eller för lång tid"

De som vill veta mer kan läsa om JBVs kommentarer till nya lagen o tankarna kring det.
Den gammla lagen satte djurskyddsinspektörerna i ett väldigt svårt dilemma, eftersom det stod vaje hundägare fritt att själva bestämma vad som var för lite/mycket tid i buren, oftast med hänvisning till "sunt förnuft"

Tycker somnågon skrev här innan att lagen skulle ge en tidsbegränsning för hund i bur.

Ja och även reglera utställningsanvändandet när de ändå är igång. Det är inget ovanligt att se en 2-3 hundar inknökade i en bur som normalt används för en hund när man är på utställning. Likaså definitionen av en bur för det finns ju alla dehär fantastiska hagarna med tak (en bur i mina ögon) där folk knökar in en hel flock hundar och så ligger de där, trängs och flämtar stora delar av utställningsdagen. :mad:

Har du verkligen en trovärdig källa till det där? Det krävs mycket om och men för att djur ska beslagtas, och att bara ha dem i bur när det råkar dyka upp inspektörer är definitivt inte nog.

Så du tycker att en valp ska få ströva fritt och gnaga och sätta i sig både det ena och det andra obevakat i hemmet vilket antagligen skulle sluta i akut veterinärbesök än att få sova lugnt i bur en timme? Jadu, det tycker jag är ":devil:". Allt är inte svart och vitt.

Mjeam, nar det kommer till djurskydd verkar det vara lite upp till var o en vad som skall goras o inte... Finns det dar till ett behov av att testa lagen i domstol (vilket jag kan tycka att det gor..) sa ar det nog inte helt fel att dra dylikt fall dit, pa sa satt blir ju "ribban lagd" nar det kommer till hur hart lagen skall tolkas. Den ar ju lite spannande utformad.

Som du sjalv sa, allt ar inte svart eller vitt.. finns en enorm graskala, och finns det nagon sanning i inlagget du svarade pa sa hoppas jag innerligt att det fallet endast tas upp for att testa hur lagen skall tolkas och ev. omformuleringar.

..f.o. till resten av traden:
Enligt lag ar bur olagligt. Eg. inget att diskutera forran vi vet "mer" hur det tolkas i hogre instans... om man nu inte rakar kanna att det kanske kan vara en bra sak att engagera sig i lagen och forsoka paverka dess utformande...

esch.. va vet jag. Bara lite tankar.

Okej.
5 timmar vore en bra gräns enligt mig och som apocalypsen skrev att man inte tränger in fler i en bur. Några mått kanske hur stort utrymme var hund ska ha?

Svårt det där, men tråkigt att lagen blev så hård. Jag anser att bur kan vara till så mycket bra också :)

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 186
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar