Hund i bur

Sv: Hund i bur

*KL*

Däremot har det en period här förr förekommit hund bunden inomhus när han var ensam. Hittade ingen bur som var stor nog, hade jag det hade jag LÄTT mycket hellre haft honom i bur samma period. (Ja jag vet det är förbjudet ha dem bundna så, och jag gillade det INTE iom skaderisken, men där och då var det helt enkelt det bästa för hunden)
Att ha hund uppbunden innomhus var inte ens lagligt med den gamla lagestiftningen.
Ligger nog mycket i det.

Reglerna är ologiska ang hundgård med. Jag får stänga in hunden i ett rum med hjälp av en hundgrind och ha den där i X h när jag är borta. Men jag får inte stänga in samma hund på samma yta i en hundgård ens 20 minuter. För är det en hundgård är ytan helt plötsligt för liten. Men jag kan stänga in hunden i den ännu mindre hallen när jag är borta, men fortfarande inte ens 2 minuter i den fyra ggr så stora hundgården. Logiken?
Där har du fel, stänger du in hunden i ett rum eller hallen så räknas det som box o då är det de måtten som gäller.

Att ha hund uppbunden innomhus var inte ens lagligt med den gamla lagestiftningen.

Där har du fel, stänger du in hunden i ett rum eller hallen så räknas det som box o då är det de måtten som gäller.

Jag sa aldrig det var tillåten innan, jag påpekade tom att jag vet att det var/är förbjudet men jag ändå gjorde det då det var det bästa för hunden.

Ja, men boxmåtten är enormt mycket mindre än hundgårdsmåtten. Jag är inte säker på att rum gäller som box, men det spelar inte så stor roll då de allra flesta rum är långt större än boxmåtten.

Jag får INTE ha hunden ens 2 minuter i hundgården. Jag får ha honom 4 h i hallen t ex. Som har större yta än box, men betydligt mindre än hundgården. Logiken är för mig helt obegriplig.

Att i 4 h ha en hund i en box på 4.5 kvm eller ha en hund i hundgård med koja, där hundgården är 18 kvm - jag vet ju vad jag tycker är bäst för hunden. Det första är för den specifika hunden helt tillåtet, det andra är förbjudet. Som sagt, obegripligt.

Min hund behöver inte vara i bur hemma. Han är totalt "av" när han är inomhus, både i sällskap av mig och med all sannolikhet även när han är ensam. Bur ska dock införskaffas då jag ska ställa ut honom i år.

Nu minns jag inte förarbetena o kommentarerna till de nya reglerna om box o hundgård.
Vad jag minns är att måtten för hundgård är till för att säkerställa att hundar som bor i hundgård har tillräcklig yta att röra sig på, samt det där med underlag o berikning etc.

Själv är ju min hundgård större än huset o de har hundlucka in o ut.
Min nattvakt har flera boxar med egna små rastgårdar, o måtten på de hundrastgårdarna är knappast tillräckliga, men de kanske duger eftersom hundarna har boxar alt egna små hus att gå in i?

H*n har kennel, så där bor ett flertal hundar o lokalerna inspekteras då o då av Miljö&Hälsa samt kennelkonsulenter.

Så länge dina hundar inte stör grannarna, eller någon går in för att sätta dit dig tror jag inte att någon anmäler dig för att ibland ha hundarna i en för liten hundgård.

mvh

Nu har jag ju visserligen aldrig haft valp men så skulle jag också göra. Förstår inte varför det skulle vara bur eller fri tillgång till allt, finns det inga mellanting? Att begränsa ytan för hunden går att göra utan att stänga in den i en bur.
.

ja det är ju där jag och lady vip får problem. våra hundar är något av houdinis. att öppna dörrar, även med felvänt handtag, är nemas problemas. hennes kan t om öppna fönster. och när man då mot förmodan har lyckats stänga in hundarna bakom lås och bom, då blir det stora (och dyra!) skador på inredningen innan de ger upp och inser att de inte kommer ut. min hund har f ö inget intresse av att ta sig ut ur själva lägenheten, han vill bara ta sig in till köket där maten finns (väl där öppnar han kylskåp, fodertunnor, skåp med barnlås, you name it).

Forutom de som har Houdini hundar undrar jag vad de som ar emot bur skulle gora med min son's hund som smyger upp i sangen och morrar och nafsar om dom kommer at henne under natten? Man kan inte stange henne ute ur sovrummet da hon har serious 'separation anxiety'.
Sovrummet ar inte stort nog for att dela av med galler sa tva sa stora hundar har en egen sovplats och att lamna dom overvakade i samma utrymme kan man inte gora da vi flera ganger varit mycket nara en riktig "bitch fight". (Vi har fysiskt brutit upp tva) De har dessutom en katt med klara sjalvmords tendenser, hon retar min rottis tills rottisen inte kan lata bli att jaga... och forvantar sig att manniskor ska gripa in innan rattan far tag i henne. Katten ar inte klok och har mer an en gang varit nara att stryka med nar hon forsokt ta deras hund's mat.:crazy:
Bada hundarna sover lungt i var sin bur hela natten... Min gar in och lagger sig runt tio tiden vare sig hon har varit ute nyligen eller inte, och gor inte ifran sig om man tvingar ut henne da. Hon ar trott och vill sova.:p Deras gar och lagger sig sa fort dom borjar slacka lyset (Separation anxiety... hon haller sig nara manniskor hela tiden, sarskilt husse) Pa morgonen oppnar min son bada burarna pa vagen in pa toan, och hundarna kommer sakta nar han kommer ut darifran...
En hund som henne... vad gor man? Avlivar den for att den inte klarar ett liv utan bur?

Ja sedan finns det väl alltid undantagsfallen där det är mycket svårt att hitta någon annan lösning och det har jag förståelse för, dock har jag svårt för det som permanent lösning.
Samma sak på det som hastflicka skrev, som permanent lösning att ha hunden i bur hela nätterna tycker jag inte det är ok. Vilken lösning som skulle fungera vet jag inte.

Hunden sover lugnt hela natten vid sidan av sin husse... Varfor ar det inte en bra permanent losning? Hunden mar bra, manniskor och katt mar bra, vad ar daligt med det?

Min rottis har dorren till buren stangd nar hon sover hos min son... Katt kraket skulle mycket val kunna fa for sig att ga in och retas med henne dar. Hade det inte varit for katten skulle inte dorren ha behovt stangas for hunden gar inte ut pa natten. Hon sover. Hon ar okay med katter, och sarskilt den har, men ibland gar katten till overdrift och behover skyddas fran sig sjalv:crazy:

For deras hund ser jag ingen annan losning, och jag forstar inte varfor det inte ar bra for henne nar hon ar lugn och trygg i buren medan hon inte ar vid de alternativ man kan tanka sig. Som jag sa, hon ar en jatte gullig gosig hund ...som bara har en del 'phobias' och eftersom det bara ar min son, sonhustru och jag som nagonsin har ansvar for henne kan vi ocksa se till att 'accomodate' hennes udda ideer sa hon kanner sig trygg och mar bra.

Fast vilken permanent lösning hade du rekommenderat?

Kan ju berätta att tjejen som har min hunds bror (finns bara 3 syskon kvar i livet, mkt pga detta), hon lever ett mycket inrutat liv pga att hunden inte kan vara själv i lägenheten. Han skäller som en idiot om hon sätter honom i bur och river lägenheten om han är utanför. Hon kan inte ens åka till affären utan att ha honom i bilen... Han är på dagis, där han inte är lätt att tas med eftersom han är extrem enmanshund precis som min hund, och sen med henne resten av tiden.

ja det är ju där jag och lady vip får problem. våra hundar är något av houdinis. att öppna dörrar, även med felvänt handtag, är nemas problemas. hennes kan t om öppna fönster. och när man då mot förmodan har lyckats stänga in hundarna bakom lås och bom, då blir det stora (och dyra!) skador på inredningen innan de ger upp och inser att de inte kommer ut. min hund har f ö inget intresse av att ta sig ut ur själva lägenheten, han vill bara ta sig in till köket där maten finns (väl där öppnar han kylskåp, fodertunnor, skåp med barnlås, you name it).

Precis. Min öppnade fönstret (låst) och hoppade ut, 4 meter ner... :crazy: Han öppnar dörrar, välter kompostgaller, alt hoppar över/gör sönder som som ställts i hans väg.

Får han vara i sin bur när jag är iväg är han lugn, sover. Och jag behöver inte oroa mig om vilka skador han elelr huset har när jag kommer hem.

Nu minns jag inte förarbetena o kommentarerna till de nya reglerna om box o hundgård.
Vad jag minns är att måtten för hundgård är till för att säkerställa att hundar som bor i hundgård har tillräcklig yta att röra sig på, samt det där med underlag o berikning etc.

Själv är ju min hundgård större än huset o de har hundlucka in o ut.
Min nattvakt har flera boxar med egna små rastgårdar, o måtten på de hundrastgårdarna är knappast tillräckliga, men de kanske duger eftersom hundarna har boxar alt egna små hus att gå in i?

H*n har kennel, så där bor ett flertal hundar o lokalerna inspekteras då o då av Miljö&Hälsa samt kennelkonsulenter.

Så länge dina hundar inte stör grannarna, eller någon går in för att sätta dit dig tror jag inte att någon anmäler dig för att ibland ha hundarna i en för liten hundgård.

mvh

Nej, jag blir säkerligen inte anmäld. Men det blir nog ingen som låter hunden sova i bur inne i sovrummet på natten heller iofs. Men oavsett det så är reglerna ologiska. Sen precis som du säger är minimimåtten för att hundar som stadigvarande hålls i hundgård ska ha vettiga mått. Men då borde de kunnat göra ett undantag, att vid tillfälligt hållande i hundgård, max X h per dygn t ex, så gäller följande mått.

Nu är ju inte min så förtjust i hundgården, gick bra när han hade kompis med sig där, men själv är han rätt olycklig, men jag skulle ju inte dra mig en sekund för att ha honom där 4 h när jag var borta t ex om han trivdes bättre. Men oavsett så rent tekniskt så om jag gör det bryter jag mot lagen, trots att han har större yta och mer stimulans där än instängd mellan tre grindar i vår hall. Och jag begriper inte logiken. Antagligen är dock den bristande logiken för att i princip ingen av reglerna är skrivna för 'vanliga familjehundar'?

jag upplever också buren som lugnande. att när alla möjligheter att ta sig till köket är borta, då kan hunden äntligen slappna av och sova.

Bara när vi åker bil, då det är lag på det och för att det är tryggast. Annars aldrig. Djur ska i min mening inte sitta i bur. Bojkottar bla. djurparker av den anledningen.

Sen dömer jag ingen i den här tråden då det är rimliga argument varför bur används. Sen verkar ingen här göra det av själviska skäl.

Jag använder bur i bilen, aldrig annars.
Jag har nyligen tagit mig an en omplaceringshund. Sina 8 första månader i livet fick han bo i bur. Sen blev ägarna förbannade över att han inte blev rumsren och började bitas. Idioter! Det är ju för såna människor som lagen behövs, även om de nu högaktningsfullt sket i den.

Att burträna hund är ju inga problem, bara att ha dörren öppen och göra buren till en mysig plats. Vet flera som har buren öppen och hundarna använder den som hundkoja.

Bara när vi åker bil, då det är lag på det och för att det är tryggast. Annars aldrig. Djur ska i min mening inte sitta i bur. Bojkottar bla. djurparker av den anledningen.

Sen dömer jag ingen i den här tråden då det är rimliga argument varför bur används. Sen verkar ingen här göra det av själviska skäl.
Lag på att hund ska åka i bur?
Det enda jag har sett är att polis kan bötfälla för osäker last i bilen om hunden är lös. Sen finns det en rekomendation i djurskyddslagen att hund i bil ska färdas säkert. Kan ju även vara i bältessele. Men tror inte att det på något sätt är straffbart med djurskyddslagen som stöd att ha hunden lös.
Men jag kan ha fel:)

Våra hundar åker i bur. Dock börjar det tryta på plats med nya hundar på ingång så kärra kommer införskaffas framöver :)

Vi har aldrig haft våra i bur, varken 5-åringen eller valpen. Valpen (6,5mån) har en tygbur här hemma som alltid är öppen, som har varit hans lilla krypin sedan han var liten. Idag testade jag att ha dom instängda i extrarummet när jag for hemifrån, just för att en whippetvalp är extremt påhittig och det verkade funka för honom! I bilen åker dom i bagaget med galler mot baksätena (v40 och inte direkt plats för bur). Har köpt en stålbur nu för utställningarna som med står öppen där han också lägger sig ibland.

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 186
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar